Practicum experience in early childhood education. A first-person narrative
DOI:
https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v4i2.7804Keywords:
Early childhood Education, university, pedagogical practice, narrative,Abstract
The chances of success of the internship in early childhood education, which takes place in the third degree, are very high. However, there may be circumstances that may befall the teacher-training student, which in a way turn the formative experience into a pretext for personal and professional growth. ?In order to know and understand its practice, we use narrative methodology. It is the most suitable way we have found to share his voice, giving him epistemological authority and being a pretext to improve from his experience. Her words lead us to understand that she wants to be a teacher, and that she learns in any situation, even though her tutor is in a context and with a very particular reality. The conclusion is in continuous construction as the student has learned, disapproved and reappeared with the practice; from being a student of practice to becoming one in practice.Downloads
Metrics
References
Balbás, M. y Fernández, J. (2015). Atención a la diversidad en el Aula de Educación Infantil. Madrid: Paraninfo Universidad.
Ballesteros, B. (2019). Investigación social desde la práctica educativa. Madrid: UNED.
Cabrera, D.; Funes, J. y Brullet, C. (2004). Alumnado, familias y sistema educativo: Los retos de la institución educativa (La escuela del nuevo siglo). Barcelona: Octaedro.
Carbonell, J. (2015). Pedagogías del siglo XXI: Alternativas para la innovación educativa. Barcelona: Octaedro.
Casado, A. (2010). Aprender a ser maestro: creencias de los estudiantes de Magisterio sobre la interacción en el aula. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
Comellas, M. (2007). Escuela para padres: Las claves para educar a nuestros hijos. Barcelona: Ariel.
Cyrulnik, B. (2009). La resiliencia. Una infancia infeliz no determina la vida. Barcelona: Gedisa.
Domínguez, M.; González, R.; Medina, M. y Medina, A. (2015). Formación inicial del profesorado de Educación Infantil: claves para el diseño innovador de planes de estudio. Revista Ensayos, 30(2), 227-245. https://revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/826
Esteras, J.; Chorot, P. y Sandín, B. (2018). El síndrome de burnout en los docentes. Madrid: Pirámide.
Feito, R. (2011). Los retos de la participación escolar. Elección, control y gestión de los centros educativos. Madrid: Morata.
Fernández Díaz, M.J., Rodríguez Mantilla, J.M. y Fernández Cruz, F.J. (2016). Evaluación de competencias docentes del profesorado para la detección de necesidades formativas. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(2), 85-101.
Fisher, R. (2013). Diálogo creativo. Hablar para pensar en el aula. Madrid: Morata.
Fuguet, L. (2007). La formación permanente: Una vía para mejorar la calidad de la Educación Infantil. Revista de investigación, 31(62), 107-124.
García, M.L. (2016). El Prácticum en la formación inicial del maestro. En S. Nieto (Ed.). Competencias del profesional docente (123-133). Madrid: Dykinson.
Gimeno, J. (2015). Ensayos sobre el currículum: teoría y práctica. Madrid: Morata.
Hoyuelos, A. (2015). Complejidad y relaciones en educación infantil. Barcelona: Octaedro.
Imbernón. F. (2017). Ser docente en una sociedad compleja: La difícil tarea de enseñar. Barcelona: Graó.
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Landí, Mª. y Sánchez, S. (2019). El método biográfico-narrativo. Una herramienta para la investigación educativa. Educación, XXVIII (54), 227-242.
Latorre, M. (2011) El prácticum como espacio de aprendizaje profesional para docentes en formación. Revista de Docencia Universitaria, 9(2), 35-54. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2011.6157
Mariezkurrena, D. (2008). La historia oral como método de investigación histórica. Gerónimo de Uztariz, 23/24, 227-233.
Martínez, J.B. (2005). Educación para la ciudadanía. Madrid: Morata.
Moriña, A. (2017). Investigar con Historias de Vida: Metodología biográfico-narrativa. Madrid: Narcea.
Prados, M.; Márquez, M. y Pauda, D. (2018). Otra pedagogía en movimiento: Dialogando con la experiencia en la formación. Almería: Universidad de Almería. Perrenoud, P. (2007). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Barcelona: Graó.
Rivas, I. (2009). Narración, conocimiento y realidad. Un cambio de argumento en la investigación educativa. En Rivas, I.; Herrera, D. (Coord.). Voz y educación. La narrativa como enfoque de interpretación de la realidad (pp.17-36). Barcelona: Octaedro.
Rodríguez, N. (2013). Del mobbing al burnout. Barcelona: Océano Ambar.
Rossellini, R. (1979). Un espíritu libre no debe aprender como esclavo: escritos sobre cine y educación. Barcelona: Gustavo Gili. Subirana, V. 2015. La pedagogía transformadora. Madrid: UNED.
Trigo, E. (2016). El papel de la formación inicial y permanente del profesorado para forjar lectores. RESED, 4, 66-84. http://xurl.es/w4bbo
Valles, M. (2007). Entrevistas cualitativas. Madrid: Centro de investigaciones sociológicas.
Vaillant, D. y Marcelo, C. (2015). El ABC y D de la Formación Docente. Madrid: Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License