Impact of the Practicum on teacher training: An Ecuadorian experience
DOI:
https://doi.org/10.24310/rep.9.2.2024.19617Keywords:
Program evaluation, Professional practice, Teacher training, Graduates, ResearchAbstract
The purpose of this article was to determine the impact of the practicum on teacher training. The sample was selected as the graduates of the School of Education Sciences of the Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Santo Domingo campus. The impact was evaluated in three of the four dimensions proposed by Tejeda (2011) based on Kirkpatrick's model (1959): satisfaction, development and transfer. The instrument used was a survey for the first dimension and a classroom observation form for the remaining dimensions, both developed by the authors and validated by consulting specialists. The results showed that 50% of the graduates are moderately satisfied with the training received; however, their level of development and transfer is high, with 67% and 50% respectively. It was concluded that the practicum had a high impact on the graduates for their teaching performance.
Downloads
Metrics
References
Acosta Luis, D., Hernández Jara, P. V., & León Castro, A. M. (2019). Prácticas pre profesionales y su impacto en la calidad del egresado. Opuntia Brava, 11(2), 254-260. https://n9.cl/7pcf6
Andreucci, P. (2013). La Supervisión de Prácticas Docentes: Una Deuda Pendiente de la Formación Inicial de Profesores. Estudios Pedagógicos, XXXIX(1), 7-26. https://n9.cl/92rhd
Antoni, R., & Mustafa, J. (2023). Pre-service teachers’ pedagogic practices on recognizing students’ characteristics during practicum. Interdisciplinary Social Studies, 2(4), 1786-1793. https://n9.cl/9i7ff
Palacios Liberato, L. (2021). Teaching Practice as the Basic Nucleus of Research, Innovation and Professional Skills. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 2(2), 27.
Becerra-Sepúlveda, C., Ibáñez-Muñoz, R. y Valenzuela Giovanetti, E. (2023). Formación inicial docente basada en el practicum: la academia reflexiva como praxis fundamental para la formación de profesores. Revista Colombiana de Educación, (87), 111-138. https://n9.cl/6xugc
Brady, J. T., Busse, R. T., Carriere, J. A., Hass, M. & K. S. Kennedy. (2013). Assessing Intern Impact Factors for Program Evaluation and Improvement. Trainers Forum, 31(2), 62-72. https://n9.cl/w2jbik
Cabezas, M., Serrate, S., y Casillas, S. (2017). Valoración de los alumnos de la adquisición de competencias generales y específicas de las prácticas externas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(74), 685-704. https://n9.cl/x3y18
Calle, R., Rodríguez, M., y Calle, J. (2017). Tendencias de la formación inicial docente en Ecuador con énfasis en la práctica preprofesional pedagógica. Revista Killkana Sociales, 1(3), 61-74. https://n9.cl/3edio
Cano, Y., Lorenzo, R., y Madrigal, M. (2016). La evaluación del impacto de la formación profesional: una necesidad en el contexto educativo actual. Revista Magazine de las Ciencias, 1(2), 51-60. https://n9.cl/5ibiw
El Telégrafo. (14 de julio de 2017). Las pasantías serán reconocidas como experiencia laboral. https://n9.cl/xn4w6
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.
Liu, K. y Ball, A. F. (2019). Critical reflection and generativity: Toward a framework of trans-formative teacher education for diverse learners. Review of Research in Education, 43(1), 68–105. https://doi.org/10.3102/0091732X18822806
Lopes, H., y Blázquez, F. (2012). La práctica pedagógica en la formación inicial de profesores del primer ciclo de enseñanza básica en Portugal. Enseñanza & Teaching, 30(1), 23-43. https://n9.cl/9n23h
Martín Gómez, P.; García Rodríguez, M.L. y Juanjo Mena, M. (2022) El Prácticum en el Grado de Maestro/a de Educación Infantil: análisis de diarios docentes. Revista Complutense de Educación 33(1) 131-140 https://n9.cl/kdf5c
Matos, E., Cruz, L. (2011) La práctica investigativa, una experiencia en la formación doctoral en Ciencia Pedagógica. Santiago de Cuba, Ediciones Universidad de Oriente, ISBN: 978-959-207-434-7
Mayorga, M. J., Sepúlveda, M. P., Madrid, D., y Gallardo, M. (2017). Grado de satisfacción y utilidad profesional de las prácticas pre externas del alumnado de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga (España). Perfiles Educativos, XXXIX(157), 140-159. https://n9.cl/lph6e
Quintanal, J., García, B., Riesco, M., Fernández, E., y Sánchez, J. (2012). Fundamentos básicos de Metodología de Investigación Educativa. Madrid: CCS.
Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo - Senplades. (13 de Julio de 2017). Plan Nacional para el Buen Vivir 2017-2021. https://n9.cl/wc6gb
Tejeda, R. (2011). La evaluación del impacto formativo en contextos educativos universitarios. Didasc@lia: Didáctica y Educación 1(4), 45-58. https://n9.cl/huxvn
Tironi Contreras, Angela, & Ulloa, Francisco. (2022). “Pero la práctica dice otra cosa”: valoración de los conocimientos adquiridos durante la formación inicial docente entre profesores de inglés en ejercicio en Chile 2016-2019. Estudios pedagógicos (Valdivia), 48(3), 9-23. https://dx.doi.org/10.4067/s0718-07052022000300009
Ullauri-Ullauri, J.I. y Mauri-Majós, T. (2022). La reflexión sobre la práctica preprofesional en la formación de aprendices de docente. Percepciones de los tutores académicos. Revista Practicum, 7(2), 169-186. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v7i2.13878
Varguillas, C. S., Guffante, T. M., Manzano, M. R., & Moreno, P. E. (2020). Develaciones significantes de la práctica pre profesional desde la vivencia estudiantil [Significant disclosures of pre professional practice from the student experience]. https://n9.cl/nz7rh
Zeichner, K. (2010). Nuevas epistemologías en formación del profesorado. Repensando las conexiones entre las asignaturas del campus y las experiencias de prácticas en la formación del profesorado en la universidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68(24,2), 123-149. https://n9.cl/ztjs
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Génesis Nicole Herrera Orosco, Yullio Cano de la Cruz, Edgar Efraín Obaco Soto, Fernando Lara Lara (Autor/a)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License