From education to action: Students as agents of forest fire prevention

Authors

  • José Miguel Romero Saritama Universidad Técnica Particular de Loja Ecuador https://orcid.org/0000-0002-5100-2570
  • Janneth Simaluiza Universidad Técnica Particular de Loja Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.24310/rep.9.2.2024.19101

Keywords:

Environmental conservation, sustainable development, environmental education, student participation, environmental awareness

Abstract

Forest fires represent one of the socio-environmental challenges. In response, the Universidad Técnica Particular de Loja tackled the problem of forest fires with an educational project, involving 163 students from Practicum III in the Environmental Management degree programme in three stages: gathering information and creating maps, developing educational resources and holding micro-workshops on environmental education. Fifty maps were produced, 80 short stories and comics about the fires, and 50 micro-workshops were carried out, reaching 4000 students from Ecuador between 6 and 12 years of age. Participants evaluated the experience positively with 4.54 out of 5 points, with the communication and problem-solving dimension being the most highly rated. This project illustrates how academia can influence education on forest fire prevention and promote sustainable development in a context where these events represent a threat to biodiversity.

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Author Biographies

José Miguel Romero Saritama, Universidad Técnica Particular de Loja

Docente Investigador del departamento de Ciencias Biológicas y Agropecuarias en la Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador. Ingeniero en Gestión Ambiental. Diplomado en innovación y creatividad para la educación (España). Diplomado en Formación de investigadores en competencias para la edición científica y para la difusión de la ciencia en el siglo XXI (México). Doctor en Gestión y Manejo de Recursos Fitogenéticos en la Universidad Politécnica de Madrid (España). Líneas de investigación: A) Ecología y Biología de semillas de especies forestales. B) Manejo y conservación de semillas de especies silvestres y forestales. C) Innovación e investigación educativa en el campo de las Ciencias Biológicas.

Janneth Simaluiza, Universidad Técnica Particular de Loja

Docente Investigador del departamento de Ciencias de la Salud en la Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador. Bioquímico Farmaceútico. Máster en Microbiología y Parasitología: Investigación y Desarrollo, Universidad Complutense de Madrid (UCM)- España. Doctorando en Microbiología y Parasitología (UCM)- España. Vinculación en proyectos relacionados a investigación y vinculación social en Laboratorio Clínico, Microbiología de alimentos, Microbiología molecular, Resistencia bacteriana, Campylobacter, Arcobacter y actual proyecto de Enterobacterales. Así como en proyectos de innovación educativa en el área de la didáctica de las ciencias biológicas

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Published

2024-12-30

How to Cite

Romero Saritama, J. M., & Simaluiza, J. (2024). From education to action: Students as agents of forest fire prevention. Diario De Practicum, 9(2), 54–68. https://doi.org/10.24310/rep.9.2.2024.19101