Basic physical abilities through motor games from an interdisciplinary and transversal perspective in 5th grade Primary Education.
DOI:
https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v7i1.13911Keywords:
Basic physical abilities, motor play, transversality, interdisciplinarity and Primary Education.Abstract
Digital leisure implies an increase in the number of sedentary hours spent in front of the screens of various electronic devices, which is detrimental to their physical condition. The aim is to design a didactic proposal for the 5th year of Primary Education, which favours the development of basic physical capacities (BPC), based on different motor games. The definition, types and pedagogical implementation of the BPC in Primary Education are analysed, as well as the concept, characteristics, types and implementation of motor games. In addition, transversality and interdisciplinarity are considered, due to the intention of developing both aspects. The purpose of this paper is to stimulate the children's physical fitness through motor games and a didactic reference for teachers to favour the development of their students' physical condition in a playful and healthy way.
Downloads
Metrics
References
Álvarez del Villar, C. (1985). Preparación Física del Fútbol basada en el Atletismo. Gymnos.
Álvarez-Kurogi, L. (2019). Elementos curriculares necesarios de la educación física en la etapa de Educación Primaria. Competencias, objetivos, contenidos y proceso de evaluación. En Rivilla, I. (Coord.). Didáctica de la Educación Física en Educación Infantil y Primaria (pp. 303-344). UNIR Editorial.
Echeverría, M., Govea, Y. y Arencibia, A. (2013) La flexibilidad en la Educación Física. Revista electrónica de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 8(23), 79-96. https://cutt.ly/EGklvLh
Betancourt, F., Machángara, A. y Gilbert, A. (2020). Juegos predeportivos y perfeccionamiento del ataque en el voleibol escolar. Lecturas: Educación Física y Deportes, 25(226), 86-97. https://doi.org/10.46642/efd.v25i266.2321
Cañizares, J.M. y Carbonero, C. (2016). Capacidades físicas básicas: su desarrollo en la edad escolar. Wanceulen
Castañer, M. y Camerino, O. (1991). La Educación Física en la Enseñanza Primaria. INDE.
Castañer, M. y Trigo, E. (1998). Desde la Educación Física a la interdisciplinariedad. Educación física e deporte no século XXI, 2, 643-653. Congreso Internacional de Intervención en Conductas Motrices Significativas. https://cutt.ly/VGklxUB
Castro, M., Linares, M., Sanromán, S. y Pérez, A. J. (2017). Análisis del comportamiento sedentario, práctica de actividad física y uso de videojuegos en adolescentes. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 3(2), 241-255. https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.2.1746
Castro, M., Martínez, A., Zurita, F., Chacón, R., Espejo, T. y Cabrera, A. (2015). Uso de videojuegos y su relación con las conductas sedentarias en una población escolar y universitaria. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 6(1), 40-51. https://bit.ly/3gRD3wA
Cobos, J.A. (2011). El juego motor en la escuela. Revista Digital de Innovación y Experiencias, (40), 1-8. https://cutt.ly/FGkllly
Contreras, R. y Galindo, J.C. (2009). El juego motor. Revista digital de Innovación y experiencias educativas, (24). https://cutt.ly/iGklj1L
Decreto 105/2014, de 9 de septiembre de 2014, por el que se establece el currículo de la educación primaria en la Comunidad Autónoma de Galicia. DOG, 171, de 9 de septiembre de 2014.
Domínguez, J.A. (2017). El juego motor en Educación Física (primaria): aspectos científicos, didácticos y fundamento normativo. Revista Digital Efdeportes.com, (234), 1-1. https://cutt.ly/WGklhbl
Franco, E. (2010). El trabajo de las capacidades físicas básicas en Educación Primaria, teniendo en cuenta su evolución y los factores que inciden en su desarrollo. Revista Digital Efdeportes.com, (143), 1-1. https://cutt.ly/aGklgue
García, A. (2017). Apuntes acerca de la interdisciplinariedad y la multidisciplinariedad. EduSol, 17(61). https://cutt.ly/pGkldK3
García, J. (2019). Capítulo 6. Educar la Salud: las capacidades físicas básicas y hábitos de higiene postural en la educación física. En Rivilla, I. (Coord.). Didáctica de la Educación Física en Educación Infantil y Primaria (pp. 171-220). UNIR Editorial.
Gómez, M.A. (1997). Intento de análisis de los factores que intervienen en el rendimiento deportivo. Síntesis.
González, M., Torres, J. y Rivera, E. (1996). Fundamentos de Educación Física. Consideraciones Didácticas. Imprenta Rosillo´s.
Gonzalo. R. (2006). Transversalidad e interdisciplinariedad en el ámbito de la Educación Física. Revista Digital Efdeportes.com, (92), 1-1. https://cutt.ly/9Gkla3Q
Jiménez, M. (2019). Capítulo 3: Fundamentos del juego motor como instrumento educativo. En Rivilla, I. (Coord.). Didáctica de la Educación Física en Educación Infantil y Primaria (pp. 79-111). UNIR Editorial.
Kenney, W. L., Wilmore, J. H. y D. Costill (2015). Physiology of sport and exercise. Human Kinetics.
Muñoz, D. (2009). Capacidades físicas básicas. Evolución, factores y desarrollo. Sesión práctica. Revista Digital Efdeportes.com, (131), 1-1. https://cutt.ly/kGklpaT
Organización Mundial de la Salud. (2010). Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. Ediciones de la Organización Mundial de la Salud. https://cutt.ly/DGkliuP
Ortega, A. (2016). Entrenamiento en niños, verdades y mentiras. AOH Empresarial.
Real Decreto 126/2014, de 1 de marzo, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado,52, de 1 de marzo de 2014.
Ruiz, M. (2018). Propuesta didáctica de las CFB a través del juego para la mejora de la salud y el desarrollo cognitivo de alumnos de 6º de Primaria. [Trabajo Fin de Grado, Universidad de Cantabria]. UCrea. https://cutt.ly/gGklthx
Seirul-lo, P. (1979). Desarrollo de las cualidades físicas básicas. Técnica atlética. https://cutt.ly/3Gklw9R
Solé. J. (2016). Teoría del entrenamiento deportivo. Sicropat Sport.
Tous, J. (2000). Nuevas tendencias en Fuerza y Musculación. Hispano Europea Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License