Methodological training for bilingual teaching. Indicators in Practicum Reports

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i2.10545

Keywords:

Practicum; bilingual education, trainee teacher, primary document, methodo-logical integration

Abstract

This qualitative research has been developed for a diagnosis of the integration of diverse methodological components, required for the implementation of bilingual teaching programmes in Primary Education. Practicum Reports are chosen since they constitute a productive research site in pre-service teacher training from its academic layout. A non-probabilistic documentary sample of 108 Practicum Reports is selected from a significant institutional context. They all correspond to the Mention of English as a Foreign Language. The technique of content analysis is applied, which makes available the experiential collective of methodological decision-making that covers two of its elements: the teaching proposal and the bottom line. The results reveal contradictions, paradoxes and difficulties driving the tendency to focus the integration on two methodological perspectives: learning strategies and collaborative learning. Indicators are set out as conclusions in terms of training productive lines to ensure an optimal complementarity and combination of the methodological components.

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Author Biographies

Francisco Javier Sanz Trigueros, Universidad de Valladolid

Francisco Javier Sanz Trigueros es doctor por la Universidad de Valladolid y profesor Ayudante Doctor del Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura de esa Universidad. Desempeña su actividad docente en la formación inicial del profesorado de lenguas y en la formación a la investigación. Estudia los procesos de construcción del desarrollo profesional docente de los especialistas de la enseñanza bilingüe.

Natalia Barranco Izquierdo, Universidad de Valladolid

Natalia Barranco Izquierdo es doctora por la Universidad de Valladolid y Profesora Ayudante Doctora del Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Cuenta con una amplia experiencia como formadora universitaria en Grados y Másteres. Centra su investigación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de Lenguas extranjeras y de mediación como actividad comunicativa de la lengua.

Carmen Guillén Díaz , Universidad de Valladolid

Carmen Guillén Díaz es doctora en Filología Francesa por la Universidad de Valladolid. Su trayectoria docente se inscribe en la formación inicial y continua del profesorado de lenguas para los distintos niveles educativos y en la formación a la investigación. Sus trabajos se centran en los aspectos configuradores de la profesionalización de los docentes de Lenguas extranjeras. Ha dirigido 13 Tesis doctorales y cuenta con numerosas publicaciones en revistas y libros.

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Published

2020-12-17

How to Cite

Sanz Trigueros, F. J., Barranco Izquierdo, N. ., & Guillén Díaz , C. . (2020). Methodological training for bilingual teaching. Indicators in Practicum Reports. Diario De Practicum, 5(2), 6–29. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i2.10545

Issue

Section

Investigación