Lesson Study: reconstructing practical knowledge in and for teacher professionalization of the UNAE
DOI:
https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v6i1.10173Keywords:
Keywords: Teacher professionalization, Lesson Study, practical knowledge.Abstract
This study presents the processes and results obtained from the application of the Lesson Study of methodology with practicing teachers, who are also students of the National University of Education in Ecuador in the Basic Education career, distance modality of the Plan for the Teacher Professionalization. The implementation of the methodology is born from the curricular proposal at the University designed at preparation teachers able of identifying and proposing alternative solutions in situations through the cooperative action research. In this sense, from the qualitative approach of analysis and interpretation of texts (Integrative Knowledge Project), it is investigated how this clues to highlighting the knowledge, skills, attitudes, emotions and values ??that are part and configure their performance in the classroom; it also allows knowing and understanding the actions and / or characteristics of this methodology to reconstruct the practical knowledge of the teachers.
Downloads
Metrics
References
Álvarez, F. (2018). Transformar la educación para transformar la sociedad. Azogues. https://bit.ly/3e1OQrZ
Braga, G., Calvo, A. y Verdeja. M. (2018). La Metodología Lesson Study en un contexto universitario. Una Experiencia para Mejorar las Prácticas de Aula. Qualitative Research in Education. 7(1), 87-113. http://dx.doi.org/10.17583/qre.2018.3167
Caparrós, R. (2015). Las Lesson Study en Andalucía: un modelo de formación permanente. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 29(3), 119-134. https://bit.ly/3eAIZsy
Cerecero, I. (2019). Diez modelos relacionados a la práctica reflexiva. Revista Panamericana de Pedagogía Saberes y Quehaceres del Pedagogo. 28, 155-181. https://bit.ly/3e3F9cm
Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Morata.
Peña, N. (2012). Lesson studies y desarrollo profesional docente: estudio de un caso. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 26(3), 59-80. https://bit.ly/3nxkCjp
Pérez, A. (2010). Nuevas exigencias y escenarios para la profesión docente en la era de la información y de la incertidumbre. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 24(2), 17-36. https://www.redalyc.org/pdf/274/27419198002.pdf
Pérez, A. y Soto, E. (2011). Lesson Study. La mejora de la práctica y la investigación docente. Cuadernos de Pedagogía. (417), 64-68. https://bit.ly/32VctvU
Pérez, A., Soto, E. y Serván, M. (2015). Lesson Studies: re-pensar y re-crear el conocimiento práctico en cooperación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 29 (3), 81-101. https://bit.ly/3eHe3H4
Perrenoud, P. (2011). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Colofón.
Ramón, R. (2013). Las teorías de Schön y Dewey: hacia un modelo de reflexión en la práctica docente. Cinzontle Revista de divulgación y difusión cultural. 3(11), 27-32. https://bit.ly/3dZ1zeW
Soto, E. y Pérez, A. (2015). Lessons Studies: un viaje de ida y vuelta recreando el aprendizaje comprensivo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 83(29.2), 15-28.https://bit.ly/3vzhlmN
Universidad Nacional de Educación. (2018). Carrera de Profesionalización. UNAE. Obtenido el 07 de marzo de 2019 de https://www.unae.edu.ec/single-post/modalidaddistanacia
Vidal, M. y Fernández, B. (2015). Aprender, desaprender, reaprender. Educación Médica Superior. 29(2), 411-422. https://bit.ly/32YdDGT
Viñals, A. y Cuenca, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 86 (30), 103-114. https://bit.ly/3aQDncJ
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License