Lesson Study: reconstructing practical knowledge in and for teacher professionalization of the UNAE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v6i1.10173

Keywords:

Keywords: Teacher professionalization, Lesson Study, practical knowledge.

Abstract

This study presents the processes and results obtained from the application of the Lesson Study of methodology with practicing teachers, who are also students of the National University of Education in Ecuador in the Basic Education career, distance modality of the Plan for the Teacher Professionalization. The implementation of the methodology is born from the curricular proposal at the University designed at preparation teachers able of identifying and proposing alternative solutions in situations through the cooperative action research. In this sense, from the qualitative approach of analysis and interpretation of texts (Integrative Knowledge Project), it is investigated how this clues to highlighting the knowledge, skills, attitudes, emotions and values ??that are part and configure their performance in the classroom; it also allows knowing and understanding the actions and / or characteristics of this methodology to reconstruct the practical knowledge of the teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Víctor Miguel Sumba Arévalo, Escuela de Educación Básica Luis Cordero Crespo

Profesor de Educación Básica (ISPED Luis Cordero-Ecuador), Licenciado en Educación General Básica (Universidad de Cuenca-Ecuador), Máster en Psicopedagogía y Máster en Neuropsicología y Educación (Universidad Internacional de la Rioja-España), Doctorando en Educación (Universidad Nacional de Rosario-Argentina). He desempeñado la función de Docente Tutor en la Universidad Nacional de Educación (Azogues-Ecuador) desde marzo 2018 a marzo 2020. Actualmente docente fiscal en la Escuela “Luis Cordero Crespo” Cuenca-Ecuador. Co-investigador en el Proyecto: “Néopass@ction©: una experiencia colaborativa de video-formación para la profesionalización docente en Ecuador” de la Universidad Nacional de Educación-UNAE.

Johanna Grace Mejía Vera, Escuela de Educación Básica Federico Proaño

Licenciada en Psicología Educativa (Universidad de Cuenca - Ecuador), Máster en Métodos de Enseñanza en Educación Personalizada (Universidad Internacional de la Rioja - España), ex Docente Tutora de Universidad Nacional de Educación, en la actualidad Docente en Educación Básica en la Escuela “Federico Proaño”. He desempeñado cargos directivos teniendo bajo mi cargo el manejo de la pedagogía de los centros educativos, al igual he desarrollado procesos de capacitación docente. Co-investigadora en el Proyecto “Néopass@ction©: una experiencia colaborativa de video-formación para la profesionalización docente en Ecuador” de la Universidad Nacional de Educación-UNAE.

References

Álvarez, F. (2018). Transformar la educación para transformar la sociedad. Azogues. https://bit.ly/3e1OQrZ

Braga, G., Calvo, A. y Verdeja. M. (2018). La Metodología Lesson Study en un contexto universitario. Una Experiencia para Mejorar las Prácticas de Aula. Qualitative Research in Education. 7(1), 87-113. http://dx.doi.org/10.17583/qre.2018.3167

Caparrós, R. (2015). Las Lesson Study en Andalucía: un modelo de formación permanente. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 29(3), 119-134. https://bit.ly/3eAIZsy

Cerecero, I. (2019). Diez modelos relacionados a la práctica reflexiva. Revista Panamericana de Pedagogía Saberes y Quehaceres del Pedagogo. 28, 155-181. https://bit.ly/3e3F9cm

Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Morata.

Peña, N. (2012). Lesson studies y desarrollo profesional docente: estudio de un caso. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 26(3), 59-80. https://bit.ly/3nxkCjp

Pérez, A. (2010). Nuevas exigencias y escenarios para la profesión docente en la era de la información y de la incertidumbre. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 24(2), 17-36. https://www.redalyc.org/pdf/274/27419198002.pdf

Pérez, A. y Soto, E. (2011). Lesson Study. La mejora de la práctica y la investigación docente. Cuadernos de Pedagogía. (417), 64-68. https://bit.ly/32VctvU

Pérez, A., Soto, E. y Serván, M. (2015). Lesson Studies: re-pensar y re-crear el conocimiento práctico en cooperación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 29 (3), 81-101. https://bit.ly/3eHe3H4

Perrenoud, P. (2011). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Colofón.

Ramón, R. (2013). Las teorías de Schön y Dewey: hacia un modelo de reflexión en la práctica docente. Cinzontle Revista de divulgación y difusión cultural. 3(11), 27-32. https://bit.ly/3dZ1zeW

Soto, E. y Pérez, A. (2015). Lessons Studies: un viaje de ida y vuelta recreando el aprendizaje comprensivo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 83(29.2), 15-28.https://bit.ly/3vzhlmN

Universidad Nacional de Educación. (2018). Carrera de Profesionalización. UNAE. Obtenido el 07 de marzo de 2019 de https://www.unae.edu.ec/single-post/modalidaddistanacia

Vidal, M. y Fernández, B. (2015). Aprender, desaprender, reaprender. Educación Médica Superior. 29(2), 411-422. https://bit.ly/32YdDGT

Viñals, A. y Cuenca, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 86 (30), 103-114. https://bit.ly/3aQDncJ

Published

2021-06-18

How to Cite

Sumba Arévalo, V. M., & Mejía Vera, J. G. . (2021). Lesson Study: reconstructing practical knowledge in and for teacher professionalization of the UNAE. Diario De Practicum, 6(1), 44–58. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v6i1.10173

Issue

Section

Investigación