This is an outdated version published on 2024-12-30. Read the most recent version.

Phd. Infographic model in visual representation.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/idiseo.19.2024.20323

Keywords:

Infographics, legends, visual representation, rural parishes, Latacunga

Abstract

The present study addresses the effectiveness of the application of the three-layer model of infographics in developing a model for the visual representation of legends belonging to the rural parishes of the Latacunga canton. The research focuses on the conceptualization, design, and implementation of an infographic model capable of effectively conveying the essential narrative elements of these ancestral stories. A qualitative selection method was used to identify 8 representative legends, based on their prevalence within the local culture of the parishes. The proposed infographic model was systematically applied to these selected narratives, evaluating their effectiveness in visual representation and their ability to enhance the accessibility and comprehension of these stories for a contemporary audience. The results show that the model constitutes an effective and adaptable tool for the preservation and dissemination of intangible cultural heritage. A remarkable flexibility in the adaptation of design elements was observed, particularly in the chromatic palette, suggesting the model's versatility for its application in different types of narratives. This study contributes to the visual representation of legends through infographics.

Downloads

Metrics

Visualizaciones del PDF
5

Author Biographies

Esteban Matías Villamarín Iza, Universidad Técnica de Cotopaxi

Licenciado en Diseño Gráfico de la Universidad Técnica de Cotopaxi. Certificación internacional de Cambridge English, se desempeña en el ámbito del diseño corporativo y de composición de soportes infográficos.

Javier Aldair Molina Loján, Universidad Técnica de Cotopaxi

Licenciado en diseño gráfico por la Universidad Técnica de Cotopaxi. Creador de contenidos multimedia. Composición fotográfica Y realización de fotografía en estudio.

References

Aguirre, C. R., Menjívar Valencia, E., & Morales, H. L. (2023). Elaboración de infografías: hacia el desarrollo de competencias del siglo XXI: Infographic design: toward the development of the XXI-century competences. Diá-Logos, 9(15), 23–37. https://www.revistas.udb.edu.sv/ojs/index.php/dl/article/view/158

Arroyo, R. (2014). Infografía: etapas históricas y desarrollo de la gráfica informativa. Historia y Comunicación Social, 18, 335-347. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44331

Cairo, A. (2014). La ética prima sobre la estética en la infografía periodística. Red Ética Segura.

Colle, R. (2004). Infografía: tipologías. Revista latina de comunicación social, (59). https://doi.org/10.4185/RLCS-2004/30

Frascara, J. (2013). ¿Qué es el diseño de información? (ed.). Ediciones Infinito.

Freire, K. (2023). La animación turística en los mitos y leyendas de la ciudad de Ambato [Tesis de grado, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/37187

Gallo, S. (2021). Diseño de Información. Estrategias y metodologías para la organización de la información. Una propuesta de trabajo para su visualización en diez pasos. Actas de Diseño, (40). https://doi.org/10.18682/add.vi40

Lankow, J., Ritchie, J., & Crooks, R. (2012). Infographics: The power of visual storytelling. John Wiley & Sons.

Luna-Gijón, G., & López Pérez, R. (2022). Teoría del diseño de información aplicada en la infografía científica. Cuadernos del centro de estudios de diseño y comunicación, (172). https://doi.org/10.18682/cdc.vi172.7135

Macías, M., & Vélez, K. (2015). Tipografía Ilustrada de Leyendas Ecuatorianas. [Tesis de Grado, Escuela Superior Politécnica del Litoral]. http://www.dspace.espol.edu.ec/handle/123456789/54794

Magán, P. M. (2016). Las leyendas y su valor didáctico. Centro Virtual Cervantes. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/aepe/pdf/congreso_40/congreso_40_38.pdf

Reinhardt, N. (2010). Infografía Didáctica: producción interdisciplinaria de infografías didácticas para la diversidad cultural. Cuadernos del Centro de estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, (31), 119-191.

http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1853-35232010000100003&lng=es&tlng=es

Rico, E., & Gómez, M. G. (2011). Estudios críticos sobre diseño de información.

Rivera, P., & Navarro, M. (2021). Infografías para la difusión sobre el rol de la mujer: Pictoline, 2019. Podium, (40), 143-162. http://dx.doi.org/10.31095/podium.2021.40.9

Rodríguez, J. P. (2023). Infografía como medio de divulgación para redes sociales [Tesis de Grado, Institución Universitaria Pascual Bravo. https://repositorio.pascualbravo.edu.co/handle/pascualbravo/2033

Valdivieso, E. V. (2011). La leyenda: un recurso para el estudio y la enseñanza de la Geografía. Investigación Universitaria Multidisciplinaria. Revista de investigación de la universidad Simón Bolívar, (10), 1. https://usb.edu.mx/investigacion-universitaria-2011

Valdovinos Rodríguez, S. y Martínez-Moctezuma, A. (2022). Infografía y sus tres capas. Revista UCES.dg Enseñanza y Aprendizaje del Diseño, 17(9), 54-69. https://publicacionescientificas.uces.edu.ar/index.php/disgraf/article/view/1310

Viera, S. (2023). Vampira, santa y curandera: La construcción de la leyenda urbana de Sarah Ellen. Boletín De Literatura Oral, 13, 92–124. https://doi.org/10.17561/blo.v13.7621

Valero Sancho, J. L. (2008). La infografía digital en el ciberperiodismo. Revista latina de comunicación social, 11(63).

Valero Sancho, J. L. (2009). La transmisión de conocimiento a través de la infografía digital. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 18, 51-63. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16812722004

Published

2024-12-30

Versions

How to Cite

Arévalo Ortiz, R. P., Villamarín Iza, E. M., & Molina Loján, J. . A. (2024). Phd. Infographic model in visual representation . I+Diseño. Revista Científica De Investigación Y Desarrollo En Diseño, 19, págs. 50–64. https://doi.org/10.24310/idiseo.19.2024.20323

Issue

Section

Investigation