Adaptation of a semi-industrial craft to be introduced into the classroom: design and digital fabrication in the production of hydraulic tiles
DOI:
https://doi.org/10.24310/idiseo.19.2024.19187Keywords:
maker culture, crafts, education, design, digital fabricationAbstract
New possibilities for contemporary design and creation are emerging through the hybridization of digital fabrication technologies with the principles of maker culture and endangered knowledge. This combination presents challenges in terms of training, socio-occupational inclusion, redefinition of techniques, tools, processes, environments, and products, but also offers potential for revaluing artisanal and semi-industrial heritage. As a result, disciplinary boundaries are being explored, extended, and disseminated. This research focuses on the adaptation of hydraulic tile making, a semi-industrial craft in decline, as an educational tool in the classroom. We focus on providing access to the making of these pieces in environments not equipped with the traditional tools of the craft, as well as to the full process of design and manufacture. The method of manufacture is first analysed through ethnographic exploration and bibliographic consultation, and then explored in the Fab Lab with the support of digital design and fabrication. As a result, instrumental and procedural contributions will be presented in order to approach and validate them in the classroom in a later stage of the research. They are expected to facilitate a learning process around designing and making hydraulic tiles that will broaden the understanding and application of Maker Culture, propose collaborative practices in the classroom, and connect with the territory through a local problem.
Downloads
Metrics
References
Anderson, C. (2012). Makers: The New Industrial Revolution. Crown Business.
Aznar-Callejo, F.; Batista-Pérez, M. V.; y Machín-Rodríguez, J. (2011). Recuperación y puesta en valor de los oficios de arte. El caso particular del mosaico hidráulico. XIV Simposio sobre Centros Históricos y Patrimonio Cultural de Canarias.
Baeck, M. (2006). Cement tiles: An exploration. Journal of the Tiles & Architectural Ceramics Society, 12, 20-30.
Brancoli, B. y Bernstein, J. (2016). Baldosas de Santiago. La baldosa decorada como elemento de identidad en antiguos barrios de Santiago. Universidad del Desarrollo, Chile. ISBN 978-956-374-003-5
Bravo-Nieto, A. (2015). La baldosa hidráulica en España. Algunos aspectos de su expansión industrial y evolución estética (1867-1960). ABE Journal, 8. DOI: https://doi.org/10.4000/abe.10850
Campbell, C. (2005). The craft consumer: Culture, craft and consumption in a postmodern society. Journal of Consumer Culture, 5, 23–42. https://doi.org/10.1177/1469540505049843
Casabó, J. (1958). Fabricación de mosaicos y baldosas de cemento. Nigar. (pp. 49-51).
Concepción-González, E. (2015, 27 de julio). Entrevista a Eloy: artesano de mosaicos hidráulicos [Entrevista]. Ecoaldea. https://www.ecoaldea.org/entrevista-a-eloy-artesano-de-mosaicos-hidraulicos/
Consorcio de Comercio, Artesanía y moda de Cataluña, CCAM (s.f.). Galardonados con el Premio Nacional de Artesanía: Obrador de Mosaicos, SCP (Mosaicos Martí). Recuperado el 16 de febrero de 2022, de ccam.gencat.cat/ca/arees_actuacio/artesania/serveis-artesania/pna/guardonats_pna/#bloc1
Cortés-López, E. M. (2020). La investigación etnográfica en diseño. Revista Legado de Arquitectura y Diseño, 15(28), 92-101. ISSN 2448-749X. https://doi.org/10.36677/legado.v15i28.15994
Eldiario.es. (2021, 16 de noviembre). Pau Rodríguez. El amante de las baldosas hidráulicas que ha rescatado 1.600 de los escombros. Recuperado el 10 de diciembre de 2021, de www.eldiario.es/catalunya/amante-baldosas-hidraulicas-rescatado-1-600-escombros_1_8493625.html
ElPeriódico.com (2018, 12 de julio) Ana Sánchez. El cazador de baldosas. Recuperado el 10 de diciembre de 2021, de www.elperiodico.com/es/barcelona/20180712/tile-hunter-cazador-baldosas-hidraulicas-6937739
Estudio Valija. (s.f.). Proyecto Anda. Recuperado el 10 de marzo de 2021, de https://estudiovalija.com.ar/anda/
Florido-Castro, A. M. (1999). Arqueología Industrial en Las Palmas de Gran Canarias durante la restauración (1869-1931) [Tesis doctoral, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria]. Ediciones del Cabildo de Gran Canarias.
Gershenfeld, N. (2005). FAB: The Coming Revolution on Your Desktop--From Personal Computers to Personal Fabrication. Basic Books.
Gershenfeld, N. (2006, febrero). Unleash your creativity in a Fab Lab [Archivo de vídeo]. TED Conferences. https://www.ted.com/talks/neil_gershenfeld_unleash_your_creativity_in_a_fab_lab
Griset, J. (2015). L'art del mosaic hidràulic a Catalunya. Viena Editorial. ISBN: 9788483308233.
Griset, J. (2021). El arte del mosaico hidráulico. Ediciones Invisibles. ISBN: 9788412227963.
Hatch, M. (2014). The Maker Movement Manifesto: Rules for Innovation in the New World of Crafters, Hackers, and Tinkerers. McGraw-Hill Education.
Hernández-Duque, F. (2009). Las antiguas fábricas de mosaico hidráulico en Navarra. Cuaderno de Etnología y Etnografía de Navarra, CEEN, 84, 55-95.
Instituto de Promoció Ceràmica, IPC (2008) Centro de Documentación: Biblioteca de Bellas Artes de Catellón. Diputación provincial de Castellón. Recuperado el 30 de enero de 2022, de www.ipc.org.es/guia_colocacion/info_tec_colocacion/los_materiales/pav_hidraulico.html
Loh, P.; Burry, J.; y Wagenfeld, M. (2016). Workmanship of Risk: Continuous designing in digital fabrication. En S. Chien, S. Choo, M. A. Schnabel, W. Nakapan, M. J. Kim y S. Roudavski (Eds.), Living Systems and Micro-Utopias: Towards Continuous Designing. Proceedings of the 21st International Conference of the Association for Computer-Aided Architectural Design Research in Asia CAADRIA 2016 (pp. 651-660). Hong Kong: The Association for Computer-Aided Architectural Design Research in Asia (CAADRIA). DOI: 10.52842/conf.caadria.2016.651
Martino, I., y Caiazza, F. (2014). Proyecto Anda: Baldosas hidráulicas para la construcción de espacio público. Estudio Valija. Rosario, Argentina. ISBN: 978-987-45335-0-0
McCullough, M. (2005). The hand, across twenty years of digital craft. En M. McCullough (Ed.), Digital Ground: Architecture, Pervasive Computing, and Environmental Knowing (pp. 189-201). The MIT Press
Mitila-Lora, A. y Ortega-Ricaurte, C. (2008). Cement tile: Evolution of an art form. Industrias Aguayo de Construcción.
Pitarch, A. J., y de Dalmases-Balaña, N. (1982). Arte e Industria en España 1774-1907. Barcelona: Editorial Blume, pp. 253-258.
Rosa, P., Guimarães Pereira, . y Ferretti, F. (2018). Future of work: Perspectives from the Maker Movement. (EUR 29296 EN). Publications Office of the European Union, Luxembourg. ISBN 978-92- 79-89734-4, doi:10.2760/96812, JRC110999
Rosell, J. y Rosell, J. A. (1985). El mosaico hidráulico. Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Barcelona.
Rawsthorn, A. (2018). El diseño como actitud [Design as an Attitude]. Editorial Gustavo Gili. Barcelona, Traducido por Darío Giménez, 2021. pág 49-51.
Roselló-i-Nicolau, M. (2009). La Casa Escofet - Mosaics per als Interiors: 1886 1900 1916. Barcelona: Escofet
Sanchez-Rodríguez, M. A. (2021). Diseño de comunicación para el taller de baldosas hidráulicas de Aldeas Infantiles SOS en Tenerife (Tesis pregrado).[Autor 1]; [Autor 2] (Tutores). [institución]. Recuperado de http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/25481
Sennett, R. (2009) El artesano. Anagrama
Song, M. J. (2021). Craftspeople’s new identity: The impact of digital fabrication technologies on craft practices. International Journal of Technology and Design Education. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s10798-021-09687-1
The Crafting Europe (2023). Crafting Europe. New models for European Crafts. Informe. Proyecto cofinanciado por el Programa Europa Creativa de la Unión Europea. Recuperado de www.craftingeurope.com
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, UVIC (2018, 1 de junio) 'The tile project', de Mainardo Gaudenzi, recauda más de 14.000 euros a través de un programa de 'crowdfunding'. Recuperado el 10 de diciembre de 2021, de www.uvic.cat/es/noticias/the-tile-project-de-mainardo-gaudenzi-recauda-mas-de-14000-euros-a-traves-de-un-programa
Zoran, A. (2015). Hybrid Craft: Showcase of Physical and Digital Integration of Design and Craft Skills. Leonardo, 48(4), 384-398. https://doi.org/10.1162/LEON_a_01093

Downloads
Published
Versions
- 2024-12-30 (2)
- 2024-12-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Arianna Mª Fanio González, Carlos Jiménez Martínez, Jorge de la Torre Cantero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).