The Apotheosis of Hercules: a humanist discourse in the Seville of the Renaissance

Authors

  • Juan José Castillo Herrera Universidad de Málaga Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Eviternare.v1i1.8203

Keywords:

Neoplatonism; Renaissance; Christian Humanism; Francisco Pacheco; Apotheosis of Hercules; Neoistoicism

Abstract

The currently study relates the different translations of the humanist Renaissance ideas of the 2nd half of 16th Century, from Italy to Seville´s painting school of 16th & 17th Centuries, specifically the Academy of Francisco Pacheco del Río. The speech is based in some ideas on how the neoplatonic thoughts of the first Italian humanists, were reflected on Italian, European and Spanish art forms and, in particular, the work of the mentioned painter and his paintings at the "House of Pilatos" in Seville: The Apotheosis of Hercules. Through the iconographic study and interpretation of his iconological speech, concordances between humanist ideas and the principles of Christianism are established in order to convey a moralizing message.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BROWN, Jonhatan (1988). Imágenes e ideas en la pintura española del siglo XVII. Alianza Forma: Madrid.

CAMÓN AZNAR, José (1978), “Escuela Sevillana”, en La pintura española del siglo XVII.“SummaArtis, vol. XXV”, Espasa-Calpe, Madrid.

CARMONA MUELA, Juan (2010). Iconografía cristiana. Guía básica para estudiantes. Akal: Madrid.

FALCÓN MARTÍNEZ, Constantino, FERNÁNDEZ-GALIANO, Emilio y LÓPEZ MELERO, Raquel (1990). Diccionario de mitología clásica 1 y 2. Alianza Editorial: Madrid.

GIORDANO, Carlos y PALMISANO, Nicolás (coord.) (2011). Guía visual de la Casa de Pilatos. Dos de Arte Ediciones: Barcelona.

HUMBERT, Jean (1972). Mitología griega y romana. Gustavo Gili: Barcelona.

LLEÓ CAÑAL, Vicente (1998). La Casa de Pilatos. Electa España: Madrid.

MARÍAS, Fernando (1993). Diego Velázquez. El Arte y sus creadores. Historia 16: Madrid.

ORIA SEGURA, Mercedes (1997). Hércules en Hispania: una aproximación. Promociones y Publicaciones Universitarias: Barcelona.

PACHECO, Francisco (1866). Arte de la pintura, su antigüedad y grandezas. Edición de Gregorio Cruzada Villaamil, Imprenta de Manuel Galiano: Madrid.

PALOMINO, Antonio (1795). El Museo Pictórico y Escala Óptica. Imprenta de Sancha: Madrid.

RODRÍGUEZ SANTIDRIÁN, Pedro (2007). Lorenzo Valla, MarsilioFicino, AngeloPoliziano, Pico della Mirandola, Pietro Pomponazzi, BaldassareCastiglione, Francesco Guicciardini: Humanismo y Renacimiento. Alianza Editorial: Madrid.

RUIZ DE ELVIRA, Antonio (1984). Mitología clásica., Gredos: Madrid.

SCHLOSSER, Julius von (1976). La Literatura Artística. Manual de fuentes de la historia moderna del arte. Cátedra: Madrid.

SEBASTIÁN, Santiago (ed.) (1993). Alciato. Emblemas. Ediciones Akal: Madrid.

SEBASTIÁN, Santiago (1978). Arte y Humanismo. Cátedra: Madrid.

VAENIUS, Otto (1996), Quinti Horatii Flacci Emblemata (edición facsímil de la de Amberes, 1612), Universidad Europea-Cees Ediciones, Madrid.VASARI, Giorgio (2004). Las vidas de los más excelentes arquitectos, pintores y escultores italianos desde Cimabue a nuestros tiempos (Antología). Estudio, selección y traducción de María Teresa Méndez Baiges y Juan María Montijano García. Tecnos: Madrid.

Published

2017-07-01

How to Cite

Castillo Herrera, J. J. (2017). The Apotheosis of Hercules: a humanist discourse in the Seville of the Renaissance. Eviterna Journal, 1(1), 9–20. https://doi.org/10.24310/Eviternare.v1i1.8203