Arnold Hauser A methodological analysis of "Impressionism" drawn from its Social History of Literature and Art

Authors

  • Mónica Serrano Segui Universidad Complutense de Madrid Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Eviternare.v0i3.8176

Keywords:

Theory, Methodology, Social History of Art

Abstract

The following article aims to analyze, from the perspective of the theory and methodology of the art as a discipline, the chapter that Arnold Hauser dedicates to the Impressionism in his Social History of Art. To do so, a critical study is going to be made, considering the historical context in which this work was born and putting the whole thing in relation to the different schools of theory and methodology of the art, including the latest visual studies.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BAL, Mieke (2004), “El esencialismo visual y el objeto de los estudios visuales”, Estudios Visuales, nº 2, pp. 11-50.

BAUMAN, Zygmunt (2014). ¿Para qué sirve realmente un sociólogo?, Paidós: Barcelona.

BREA, José Luis (2006), “Estética, Historia del Arte”, Estudios Visuales, nº3, pp. 8-25.

BURKE, Peter (1971), “Problems of the Sociology of Art: The Work of Pierre Francastel”, European Journal of Sociology, 12 (1), pp. 141-154.

BURKE, Peter (1993). Formas de hacer Historia, Alianza: Madrid.

BURKE, Peter (2001). Eyewitnessing. The uses of images as historical evidence, Reaktion Books: London.

CAMILLE, Michael (2000). El ídolo gótico. Ideología y creación de imágenes en el arte medieval, Akal: Madrid.

CARRERA SUÁREZ, Isabel (2000), “Feminismo y Poscolonialismo: estrategias de subversión” en FARIÑAS BUSTOS, Maria Jesús (ed.). Escribir en femenino, poéticas y políticas, Icaria: Barcelona, pp. 73-85.

FRANCASTEL, Pierre (1958), “Problèmes de la Sociologie de l’Art” en GURVITCH, Georges (1958). Traité de Sociologie, Presses Universitaires de France: Paris, vol. 2, pp. 402-429.

FRANCASTEL, Pierre (Ed.) (1983). El impresionismo, Bruguera: Barcelona.

GOMBRICH, Ernst Hans Josef (1953), “The Social History of Art by Arnold Hauser”, The Art Bulletin, Vol. 35, No. 1 (Mar., 1953), pp. 79-84.

HATT, Michael, KLONK, Charlotte (2006). Art History: A Critical Introduction to its Methods, Manchester University Press: Manchester.

HAUSER, Arnold (Ed.) (1961). Introducción a la Historia del Arte, Guadarrama: Madrid.

HAUSER, Arnold (Ed.) (1993). Historia social de la literatura y el arte desde el Rococó hasta la época del cine, vol. 3, Labor: Barcelona.

HOOPER-GREENHILL, Elian (2000). Museums and the interpretation of Visual Culture, Routledge: London.

HUTCHEON, Linda (1989), “Circling the Downspout of Empire: Post-Colonialism and Postmodernism”, Ariel ,vol. 20, nº. 4, Oct., pp. 149-175.

LACAN, Jacques (Ed.) (1964). El seminario de Jacques Lacan nº11: los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis, Paidós: Buenos Aires, Barcelona, Mexico.

LACAN, Jacques (Ed.) (2013). Escritos 1, Biblioteca Nueva: Madrid.

MARX, Karl (1982). Introducción general a la crítica de la economía política, Siglo XXI: México.

MARÍAS, Fernando (1996). Teoría del Arte, vol. II, Historia 16, Información e Historia: Madrid.

Published

2020-03-02

How to Cite

Serrano Segui, M. (2020). Arnold Hauser A methodological analysis of "Impressionism" drawn from its Social History of Literature and Art. Eviterna Journal, (3), 113–123. https://doi.org/10.24310/Eviternare.v0i3.8176