Andy Warhol [Absences]

Authors

  • Ramón Melero Guirado Museo Picasso Málaga

DOI:

https://doi.org/10.24310/Eviternare.v0i5.8089

Keywords:

Andy Warhol; Pop Art; monochrome; image; polyptychs; silver painting

Abstract

It is paradoxical that Andy Warhol, one of the artists after the middle XX century who has pay more attention to the images power, painted a large group of monochrome canvases. This article offers an interpretation of these singular works and their compositions in polyptychs, starting from the paradigmatic "Before and after" (1962) and focusing on the series realized between 1963 and 1964 with silver painting. To that end, we take as reference the artist's own reflections about the concepts of beauty and her own image.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BUCHLOH, Benjamin (1989), “Andy Warho’s One-dimensional Art: 1956-1966”, en: KYNASTON, McShine [ed.] Andy Warhol: A Retrospective[Catálogo de exposición. The Museum of Modern Art, Nueva York, 6 febrero – 2 mayo 1989; The Art Institute, Chicago, 3 junio – 13 agosto 1989; The Hayward Gallery, Londres, 7 septiembre – 5 noviembre 1989; The Museum Ludwig, Colonia, 21 noviembre 1989 – 11 febrero 1990; Palazzo Grassi, Venecia, 25 febrero – 27 mayo 1990; Musée National d’Art Moderne, Centre Georges Pompidou, París, 21 junio – 10 septiembre 1990], Nueva York, The Museum of Modern Art.

CAVALIER, Alain (2010), “Dentro de Andy Warhol”, en KENNETH, Goldsmith, Kenneth [ed]. Andy Warhol Entrevistas. Barcelona: Blackie Books.

CUEFF, Alan (2009), “Cosmétique de l’ombre”, en: CUEFF, Alain [ed.] Le grand monde d’Andy Warhol [exh. Cat. Galeries Nationales, Grand Palais, Paris: 16 marzo – 13 julio 2009], París, RMN.

DANTO, Arthur C. (2011), Andy Warhol, Barcelona, Ediciones Paidós.

DE SALVO, Donna (2001), “Afterimage”, en BASTIAN, Heiner [ed.] Andy Warhol: Retrospective [Catálogo de exposición. Neue Nationalgalerie, Berlínn, 2 octubre 2001 – 6 enero 2002; Tate Modern, Londres, 7 febrero – 1 abril 2002], Londres, Tate Publishing.

DE DIEGO, Estrella (2008), “Tras la imagen: el día que mataron a J.F.K.”, en: Warhol sobre Warhol (Catálogo de exposición. La Casa Encendida, Madrid, 22 noviembre 2007 – 20 de enero de 2008), Madrid, La Casa Encendida.

GOLDSMITH, Kenneth (2011), “Dentro del Fotomatón”, en BLUTTAL, Steven [ed.], Andy Warhol. “Giant” Size, Londres, Phaidon.

LESLIE, Margaret (2009), Mona Lisa in Camelot: How Jacqueline Kennedy and da Vinci’s Masterpiece Charmed and Captivated a Nation, Nueva York, Paperback.

MASSOTA, Oscar (1998), Conciencia y estructura, Buenos Aires, Eterna Cadencia.

ROSEMBLUM, Robert (1964), “Pop Art and Not-Pop Art”, Art and Literature, 5, p. 186.

WARHOL, Andy (2014), Mi filosofía de la A a B y de B a A, Barcelona, Tusquets.

WARHOL, Andy (2007), POPism: The Warhol Sixties, Londres, Penguin Books.

Published

2020-02-28

How to Cite

Melero Guirado, R. (2020). Andy Warhol [Absences]. Eviterna Journal, (5), 74–85. https://doi.org/10.24310/Eviternare.v0i5.8089