Marian objects

Situated learning experiences in the creation of a digital collection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Eviternare.vi12.14642

Keywords:

Data processing, Learning methods, Pedagogical research, Religious art, Religious practice

Abstract

This article reflects on the possibilities of incorporating situated learning strategies and digital humanities in the educational practice of the Art History program, at the National School of Higher Studies, Morelia Unit, of the National Autonomous University of Mexico (UNAM). In particular, a didactic design is presented to promote the development of documentary management skills, image analysis and critical argumentation focused on the study of colonial religious Art; based on the use of the Omeka S platform, within the methodological framework of a multi-serial study of didactic design. We will focus on the collective experience of building a digital collection of Marian objects in interaction with other social agents, as artists and promoters, as well as on the principles of didactic design that support them. Based on this learning situation, the possibilities offered by the construction of digital collections as an alternative for the study of material culture in Ibero-America are discussed. In addition, keys are offered for a reconciliation of the significance of relationships between the objects in a digital collection and the agency of the image. Finally, an evaluation of the scope of these pedagogical proposals will be presented, which will allow us to propose a route for their future development.

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Author Biography

Mónica Pulido Echeveste, UNAM

Es licenciada en Historia por la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo (2006). Maestra (2008) y doctora en Historia del Arte (2014) en el área de arte de los virreinatos, por la Universidad Nacional Autónoma de México.

Ha sido profesora en la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo y la Escuela Nacional de Conservación y Restauración. Desde 2013 es profesora de tiempo completo de la Licenciatura en Historia del Arte de la ENES Morelia, donde imparte las asignaturas de Análisis de la forma, Análisis de la imagen, Arte colonial en América y Problemas de representación.

Ha publicado los artículos “El Nuevo Portal de Belén. Imaginarios urbanos en los villancicos de Joseph Gavino Leal”, en Conformación y retórica de los repertorios catedralicios en la Nueva España (México: UNAM, 2016), “De lances fingidos y discordias reales. Las fiestas regias y la ceremonia del Pendón en la provincia de Michoacán” en Arte y patrimonio en Iberoamérica: tráficos transocéanicos (Castelló de la Plana: Universitat Jaume I, 2016) y “El obispo Juan José de Escalona y Calatayud: refiguración desde las entrañas”, en Valor discursivo del cuerpo en el Barroco hispánico (Valencia: Universitat de Valencia, 2015).

Entre sus proyectos se encuentran: “De la latencia a la elocuencia. Diálogos del historiador del arte con la imagen” (PAPIME PE403915) e “Intersecciones de la imagen religiosa en la Monarquía Hispánica: espacios, prácticas y percepción” (PAPIIT IA401716).

Sus líneas de investigación se centran en los imaginarios urbanos de las ciudades novohispanas; el culto a las imágenes sagradas desde sus dimensiones políticas y espaciales; y el arte colonial en el obispado de Michoacán.

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Published

2022-09-28

How to Cite

García-Velázquez, L. M., & Pulido Echeveste, M. (2022). Marian objects: Situated learning experiences in the creation of a digital collection. Eviterna Journal, (12), 77–88. https://doi.org/10.24310/Eviternare.vi12.14642

Issue

Section

Dossier Teaching innovation in the study of the image