Maruja Mallo (1902-1995): Woman and Women

A creative universe in feminine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Eviternare.vi10.12531

Keywords:

Maruja Mallo, Modern woman, Avant-garde art, Female emancipation, Feminism

Abstract

Maruja Mallo is a key figure in two areas of the first half of the Spanish 20th century: the artistic one, being part of the national art renewal groups and the one known as Generación del 27, and the feminist, participating in women’s emancipation movements and becoming the embodiment of modern woman. The artist developed her life as a free woman, conquering achievements usually reserved for the male territory; this modernity found place also within her artistic production, closely related to the representation of the concept of new women and in which we observe two characteristics: the revaluation of elements traditionally associated with the feminine and the creation of a universe inhabited by modern women in which there are no gender differentiations.

In this article we will focus on the study of the female symbols and women represented by the creator throughout her artistic career, distinguishing between three creative and vital stages –of which women play a fundamental role in the first two–, and selecting various works and series that testify to the importance of the representation of the female in the production of Maruja, a subject rarely discussed in the study of her work, offering also a brief vital context with which to understand the modernity and importance of the artist.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alberti, R. (1 de julio de 1929). La primera ascensión de Maruja Mallo al subsuelo. Recuperado de: http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0003888441&search=&lang=es

Alberti, R. (28 de septiembre de 1985). De las hojas que faltan. Recuperado de: https://elpais.com/diario/1985/09/29/opinion/496792807_850215.html

Alcántara, F. (13 de junio de 1928). María Mallo en la Revista de Occidente. Recuperado de: http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0000374274&search=&lang=es

Diego, E. de (2008). Maruja Mallo. Madrid: Fundación Mapfre.

Fernández Granell, E. (07 de febrero de 1995). El coraje. Recuperado de: https://www.abc.es/archivo/periodicos/abc-madrid-19950207-1.html

Ferris, J. L. (2004). Maruja Mallo. La gran transgresora del 27. Barcelona: Temas de Hoy.

García Nieto, J. (1961). Maruja Mallo está en Madrid. Mundo Hispánico, nº 159, pp. 12-14. Recuperado de: http://www.cervantesvirtual.com/obra/num-159-junio-1961/

Illán, M. (2016). La construcción de la «Femme Fatale». En: C. Lomba (Ed.), Mujeres en la plástica española (1885-1930) (pp. 65-84). Zaragoza: Universidad.

Jiménez, J. R. (15 de enero de 1931). Satanismo inverso. Recuperado de: http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0003892863&search=&lang=es

Lomba Serrano, C. (2014). El umbral hacia la libertad. Artistas en España entre 1900 y 1926. En: M. Illán y C. Lomba (Coms.), Pintoras en España 1859/1926. De María Luisa de la Riva a Maruja Mallo (pp. 51-69). Zaragoza: Universidad-Diputación Provincial.

Los Magos. El día de los niños. (6 de enero de 1929). Recuperado de: http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0002927031&search=&lang=en

Mangini, S. (2007). Maruja Mallo. La Bohemia encarnada. Arenal. Revista de historia de mujeres, 14 (2), 291-305. Recuperado de: http://www.ugr.es/~arenal/indices.php?n=14_2

Novais Teixeira, J. (16 de julio de 1928). Arte Moderna em Espanha. Algumas notas á margem da exposiçiao da pintora Maruja Mallo. Recuperado de:

http://hemerotecadigital.cmlisboa.pt/OBRAS/Ilustracao/1928/N62/N62_item1/P1.html

Pérez de Ayala, J. (1992). Álbum biográfico. En: Pérez de Ayala, J. & Rivas, F. (Eds.). Maruja Mallo (pp. 77-91). Galería Guillermo de Osma y Fundación Cultural Banesto. Recuperado de: http://guillermodeosma.com/wp-content/uploads/PDF%20-%20Maruja%20Mallo(completo)FINAL.pdf

Pérez Martín, A.M. (2018). Maruja Mallo, pintora de la Vanguardia española. Ponencia presentada en el X Congreso Virtual sobre Historia de las Mujeres de la Asociación de Amigos del Archivo Histórico Diocesano de Jaén. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=729878

Quance, R. (1993). Imágenes femeninas, 1929: las madres y Un mundo, de Ángeles Santos. La Balsa de la Medusa 28, 3-21. Recuperado de: https://prensahistorica.mcu.es/arce/es/catalogo_imagenes/grupo.do?path=2000608521&aceptar=Aceptar

Rivas, F. (1992). Maruja Mallo pintora del Más Allá. En: Pérez de Ayala, J. & Rivas, F. (Eds.), Maruja Mallo (pp. 15-29). Galería Guillermo de Osma y Fundación Cultural Banesto. Recuperado de: http://guillermodeosma.com/wp-content/uploads/PDF%20-%20Maruja%20Mallo(completo)FINAL.pdf

Rojas Paz, P. (1937). Maruja Mallo. Revista Alfar 77, 18-24.

Televisión Española (Productor). (1980). A fondo – Maruja Mallo. Disponible en: https://www.rtve.es/alacarta/videos/a-fondo/fondo-maruja-mallo/4995675/

Televisión Española (Productor). (2013). Imprescindibles. Maruja Mallo. Disponible en: https://www.rtve.es/alacarta/videos/imprescindibles/imprescindibles-maruja-mallo/966721/

Ulacia Altoaguirre, P. (2018). Concha Méndez. Memorias habladas, memorias armadas. Sevilla: Renacimiento.

VV. AA. (1992). 7 visiones de Maruja Mallo. En: Pérez de Ayala, J. & Rivas, F. (Eds.). Maruja Mallo (pp. 93-102). Galería Guillermo de Osma y Fundación Cultural Banesto. Recuperado de: http://guillermodeosma.com/wp-content/uploads/PDF%20-%20Maruja%20Mallo(completo)FINAL.pdf

VV. AA. (1992). Conversaciones con Maruja Mallo. En: Pérez de Ayala, J. & Rivas, F. (Eds.). Maruja Mallo (pp. 105-109). Galería Guillermo de Osma y Fundación Cultural Banesto. Recuperado de: http://guillermodeosma.com/wp-content/uploads/PDF%20-%20Maruja%20Mallo(completo)FINAL.pdf

Published

2021-09-28

How to Cite

Rodríguez Roldán, R. (2021). Maruja Mallo (1902-1995): Woman and Women : A creative universe in feminine . Eviterna Journal, (10), 184–197. https://doi.org/10.24310/Eviternare.vi10.12531

Issue

Section

Dossier of the students of Art History of the University of Seville