An Impure Cinema to Save Art History: Some Notes on the Thinking of Cinema Images in Jacques Rancière and Didi-Huberman

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DOI:

https://doi.org/10.24310/BoLArte.2018.v0i39.3749

Abstract

Jacques Rancière and Georges Didi-Huberman are good examples of a recent wave of thinking that, starting from political philosophy and the anthropology of art, use cinema to appeal to the political power of the impure in artistic creation, often paired with the idea of resistance to the present time. Some avant-garde and modern cinema procedures of the 1960s, allow us to create a third space that places us beyond certain rigid principles of Modernity or a dematerialized, antivisual and depoliticized Postmodernity (in its reduced versions), as well as the temporal models that both propose. This is why we will analyze how the appraisal of cinema in Rancière and Didi-Huberman has made possible a critical and reflexive turn in the thinking of images.

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Author Biography

Irene Valle Corpas, Departamento de Historia del Arte, Universidad de Granada

Soy doctoranda en el Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Granada. Actualmente trabajo en mi tesis sobre la periferia urbana como paisaje en la cultura artística de los años sesenta en España Italia y Francia bajo la dirección de Esperanza Guillén y Manuel Borja-Villel. Además trabajo en un proyecto de investigación financiado por el Mineco en la Universidad Pompeu Fabra, centro en el que realicé mis estudios de máster en Estudios Comparados en Literatura Arte y Pensamiento. He publicado artículos sobre historiografía del arte y sobre arte contemporáneo y espacio urbano.

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Published

2018-09-24

How to Cite

Valle Corpas, I. (2018). An Impure Cinema to Save Art History: Some Notes on the Thinking of Cinema Images in Jacques Rancière and Didi-Huberman. Boletín De Arte, (39), 245–254. https://doi.org/10.24310/BoLArte.2018.v0i39.3749

Issue

Section

Research Paper