The Work of the Sculptor Andrés de Carvajal for Christ’s School in Estepa (Seville)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/ba.44.2023.16001

Keywords:

Andrés de Carvajal, Estepa, Baroque sculpture, Christ’s School, Altarpiece, Antequera art, Juan Ramírez

Abstract

This paper deals with the documented analysis of the three sculptures made by Andrés de Carvajal for the old oratory of Christ’s School of Estepa, today integrated into the nearby church of The Assumption. These representations of the Immaculate Conception, Saint Joseph with the Child and Saint Philip Neri, have all been considered by historiography as works attributed to the sculptor from Antequera, without delving into the existing handwritten records and the aesthetic, iconographic and comparative examination. Thus, we seek to appraise the interest of such pieces since they form an undeniable part of the author’s catalogue, while including their workmanship within the historic movement of the institution, committed to completing its altar with the altarpiece executed by the woodcarver Juan Ramírez from Écija.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AGUILAR Y CANO, Antonio (1886-1888), Memorial Ostipense, t. II, Antonio Hermoso, Estepa.

CALDERÓN BERROCAL, María del Carmen (1996), «La visita pastoral en el territorio vere nullius de la vicaría general de Estepa», en Actas de las II jornadas sobre historia de Estepa, Ayuntamiento de Estepa, Estepa, pp. 173-250.

CASTILLO JARÉN, Antonio Manuel (2014), «Imaginería de Andrés Carvajal Campos en el marquesado de Estepa. Nuevas atribuciones», en Actas del I congreso andaluz sobre patrimonio histórico: la escultura barroca andaluza en el siglo XVIII, Ayuntamiento de Estepa, Estepa, pp. 156-185.

CONCIENCIA, Manuel (1760), Vida admirable de el glorioso thaumaturgo de Roma, perfectíssimo modelo del estado eclesiástico y sagrado fundador de la congregación del oratorio, San Felipe Neri, Oficina de Antonio Sanz, Madrid.

DÍAZ FERNÁNDEZ, Ezequiel A. (2004), «Algunas referencias documentales sobre instituciones educativas estepeñas en el Archivo Histórico Nacional, Archivo de Protocolos Notariales y Archivo de la Vicaría General de Estepa», en Actas de las VI Jornadas sobre Historia de Estepa. La educación en Estepa, Ayuntamiento de Estepa, Estepa, pp. 43-46.

ESCALANTE JIMÉNEZ, José (2014), «Andrés de Carvajal y Campos (1709-1779). Una revisión biográfica», en Actas del I Congreso andaluz sobre patrimonio histórico: la escultura barroca andaluza en el siglo XVIII, Ayuntamiento de Estepa, Estepa, pp. 1-7.

FERNÁNDEZ FLORES, José (1999), Guía histórico-artística de Estepa, Imprenta Hermoso, Estepa.

FERNÁNDEZ MARTÍN, María Mercedes (1994), El arte de la madera en Écija durante el siglo XVIII, Ayuntamiento de Écija, Écija.

FERNÁNDEZ PARADAS, Antonio Rafael (2016), «La autarquía artística de una ciudad: historia de la escultura barroca antequerana. Exégesis de una escuela», en Escultura barroca española. Nuevas lecturas desde los Siglos de Oro a la sociedad del conocimiento. Escultura barroca andaluza, vol. II, Editorial ExLibric, Antequera, pp. 147-207.

GARCÍA FUERTES, Gema (1993), «Sociabilidad religiosa y círculos de poder. Las Escuelas de Cristo de Madrid y Barcelona en la segunda mitad del siglo XVII», Pedralbes. Revista de Historia Moderna, n. º 13, pp. 319-328.

GARCÍA LEÓN, Gerardo (2007), «El barroco en la comarca de Écija», en Andalucía Barroca. Exposición itinerante, Junta de Andalucía, Sevilla, pp. 190-201.

GÓMEZ PIÑOL, Emilio (1999), «Camarines estepeños: origen y función», en Actas de las III jornadas sobre historia de Estepa, Ayuntamiento de Estepa, Estepa, pp. 625-642.

HALCÓN, Fátima, HERRERA, Francisco Javier y RECIO, Álvaro (2000), El retablo barroco sevillano, Universidad de Sevilla-Fundación El Monte, Sevilla.

HALCÓN, Fátima, HERRERA, Francisco Javier y RECIO, Álvaro (2009), El retablo sevillano desde sus orígenes hasta la actualidad, Diputación Provincial de Sevilla, Sevilla.

HERRERA GARCÍA, Francisco Javier (1999), «Estepa como centro demandante de retablos. La dependencia del entorno durante los siglos XVII y XVIII», en Actas de las III Jornadas sobre historia de Estepa. Patrimonio histórico, Ayuntamiento de Estepa, Estepa, pp. 515-544.

JORDÁN FERNÁNDEZ, Jorge Alberto (2005), Un manuscrito inédito sobre historia de Estepa y de la recolección franciscana, Editorial La Serranía, Estepa.

JORDÁN FERNÁNDEZ, Jorge Alberto (2011), La ermita de San Antonio Abad de Estepa. Una fundación atípica y efímera en el siglo XVIII, Editorial La Serranía, Ronda.

JORDÁN FERNÁNDEZ, Jorge Alberto (2013), «Los Jódar Romero: pintores, doradores y estofadores en la Estepa de la segunda mitad del siglo XVIII», en Miscelánea ostipense. Estudios sobre historia de Estepa, Estepa, pp. 151-202.

LABARGA GARCÍA, Fermín (2013), La Santa Escuela de Cristo, Biblioteca de Autores Cristianos, Madrid.

MARTÍNEZ DE ABELLANOSA MORENO, Concepción (2014), «Estado de conservación de las esculturas del retablo de la Inmaculada de Andrés de Carvajal. Patologías frecuentes de la escultura en madera», en Actas del I congreso andaluz sobre patrimonio histórico: la escultura barroca andaluza en el siglo XVIII, Ayuntamiento de Estepa, Estepa, pp. 8-16.

MORENO VALERO, Manuel (1989), «La Escuela de Cristo. Su vida, organización y espiritualidad barroca», en ÁLVAREZ, Carlos, BUXÓ, María Jesús y RODRÍGUEZ, Salvador (coords.), La religiosidad popular. Hermandades, romerías y santuarios, t. III, Editorial Antrophos, Barcelona, pp. 507-528.

PRADO CAMPOS, Beatriz (2011-2012), «La policromía de Andrés de Carvajal», Boletín de Arte, n. º 32-33, pp. 207-221.

RAMÍREZ GONZÁLEZ, Sergio (2021), «Andrés de Carvajal, autor de la escultura de San José de Los Remedios de Antequera», Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, n. º 52, pp. 255-273.

RECIO MIR, Álvaro (2009), «El brillante final del Barroco: el retablo rococó», en El retablo sevillano. Desde sus orígenes a la actualidad, Diputación Provincial de Sevilla, Sevilla, pp. 341-388.

REINA, Jesús M.ª, RODRÍGUEZ, Antonio M. y REINA, José (2007), Gilena y su comarca en el siglo XVIII, Diputación Provincial de Sevilla, Sevilla.

ROMERO BENÍTEZ, Jesús (2014), El escultor Andrés de Carvajal (1709-1779), Chapitel, Antequera.

ROMERO TORRES, José Luis (2011), La escultura del Barroco, en Historia del arte de Málaga, t. 10, Prensa Malagueña S. A., Málaga.

Published

2023-11-28

How to Cite

Ramírez González, S., & Jordán Fernández, J. A. (2023). The Work of the Sculptor Andrés de Carvajal for Christ’s School in Estepa (Seville). Boletín De Arte, (44), 117–129. https://doi.org/10.24310/ba.44.2023.16001

Issue

Section

Research Paper