Connecting looks. An autoetnography of the meeting
DOI:
https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i2.7556Keywords:
Art, autoethnography, cultural diversity, meeting pedagogy, inclusive intercultural educationAbstract
The following project offers an ethnographic approach to the value of interculturality and the possibilities of transforming gaze into the psychopedagogical task, based on the artistic experience and pedagogy of the meeting. For this, intercultural educative experiences carried out in Alcalà de Xivert (Spain) and in Gandiol (Senegal) are described, by an autoethnographic story, and they relate art with the meeting between cultures, highlighting their ability to show the polyvalence of the materials from the art of recycling and reuse. This study allows us to reflect on the transformation in the psychopedagogical gaze, make visible, explain and understand the learnings produced, describing the cultural shocks lived. In conclusion, the relevance of the creative practices that propitiate the intercultural meeting is shown since they favour an inclusive, ecological and sustainable education for the person and in their environmentDownloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Abdallah?Pretceille, M. (2006). Interculturalism as a paradigm for thinking about diversity. Intercultural education, 17(5), 475-483. DOI 10.1080/14675980601065764
Abdallah-Pretceille, M. (2017). De la didactique des langues à l’éthique de l’altérité et de la diversité. Français dans le monde. Recherches et applications, (62), 93-104. URL https://bit.ly/2L40QKx
Acaso, M. (2012). Pedagogías invisibles. El espacio del aula como discurso. Madrid: Catarata.
Acaso, M. y Megías, C. (2017). Art thinking. Cómo el arte puede transformar la educación. Barcelona: Paidós.
Afrique creative. (2019). À propos. URL https://bit.ly/2OHV7wJ
Aguado, T., Sánchez, H. y Gil, I. (2018). Espacios y prácticas de participación ciudadana. Propuestas educativas desde una mirada intercultural. Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 24 (2).
Aguirre, Á. (2015). Metodología cualitativa etnográfica. Perú: UDAFF.
Álvarez, C. (2008). La etnografía como modelo de investigación en educación. Gazeta de Antropología, 24 (1), 1-15. URL https://bit.ly/311LFGP
Antolínez, I., García-Cano, M., y Ballesteros, B. (2019). Aproximación al método etnográfico. En Ballesteros, B. (Coord.), Investigación social desde la práctica educativa (pp. 1-485). Madrid: UNED.
Banks, M. (2010). Los datos visuales en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Bruner, J. (2004). Desarrollo cognitivo y educación. 5ª ed. Madrid: Morata.
Casas Santiago, M. (2011). La imagen modela la imagen: África a través de los libros de texto de secundaria. El Guiniguada, 20, 41-70. URL https://bit.ly/2nzOTnn
Celigueta, G. y Solé, J. (2014). Etnografía para educadores. Barcelona: UOC.
Chamberlain, K., Cain, T., Sheridan, J. y Dupuis, A. (2011). Pluralisms in Qualitative Research: From Multiple Methods to Integrated Methods. Qualitative Research in Psychology, 8 (2), 151-169. DOI 10.1080/14780887.2011.572730
Cima, R. (2012). Pedagogía cultural para una educación hacia el encuentro. Revista RUEDES, 2(3) 1-17. URL https://bit.ly/31ZJo09
Cima, R. (2017). Ripensare ordine delle cose. Formazione, lavoro, persona 7 (22), 220-226. URL https://bit.ly/2p77Huw
Delgado, M. (2007). Sociedades movedizas: Pasos hacia una antropología de las calles. Barcelona: Anagrama.
Denzin, N. K., y Lincoln, Y. S. (2005). The Sage Handbook of Qualitative Research. London, Inglaterra: Sage.
Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Barcelona: Paidós.
Eisner, E. (2012). Educar la visión artística. Barcelona: Paidós.
Eisner, E. (2018). The invention of mind: Technology and the arts. A Fine FACTA, 16 (1), 19-23. URL https://bit.ly/2KTZBNP
Ellis, C.; Adams, T. y Bochner, A. (2015). Autoetnografía: Un panorama. Astrolabio, 14, 249-273.
Escarbajal, A. (2015). Comunidades interculturales y democráticas. Madrid: Narcea.
Escarbajal, A., Essomba, M. A., y Abenza, B. (2019). El rendimiento académico de alumnos de la ESO en un contexto vulnerable y multicultural. Educar, 55(1), 79. DOI 10.5565/rev/educar.967
Essomba, M. A. (2008). 10 ideas clave para la gestión de la diversidad cultural en la escuela. Barcelona: Graó.
García, C. R., Arroyo, A. y Andreu, B (2016). Deconstruir la alteridad desde la didáctica de las ciencias sociales: educar para una ciudadanía global. URL https://bit.ly/2q2x417
Gauntlett, D. (2007). Creative Explorations: New Approaches to Identities and Audiences. London: Routledge.
Guerrero J. (2017). Las claves de la autoetnografía como método de investigación en la práctica social: conciencia y transformatividad. CIAIQ 2017, 3. URL https://bit.ly/33BW9ja
Gil Martínez, J. (2010). El reconocimiento recíproco como base normativa del encuentro intercultural. Recerca. Revista de pensament i anàlisi, 10. 67-86. URL https://bit.ly/2nyKnFA
Gilles, C. (2007). Manifiesto del Tercer paisaje. Barcelona: GGmínima.
Godoy, A. (2009). Integración de alumnos con necesidades educativas especiales: ¿Existe coherencia entre el discurso y las prácticas pedagógicas ejercidas por los profesores básicos? Estudios pedagógicos (Valdivia), 35(2), 189-202. DOI 10.4067/S0718-07052009000200011
Goguen, L. y Aucoin, A. (2005). The progress toward inclusión: a case model of a fracophone New Brunswick school. New Brunswick: Université de Moncton.
Hahatay son risas de Gandiol. (2019). Index. URL https://bit.ly/2VwMx5c
Hammersley, M. y Atkinson, P (1994). Etnografía. Métodos de investigación. 2ª ed. Barcelona: Paidós.
Huerta, R. (2011). Maestros, museos y artes visuales. Construyendo un imaginario educativo. Arte, individuo y sociedad, 23(1), 55-72. URL https://bit.ly/2XZjwR2
Fullana, J., Pallisera, M., Vilà, M., y Puyalto, C. (2016). Las personas con discapacidad intelectual como investigadoras. Debates, retos y posibilidades de la investigación inclusive. Empiria. Revista De Metodología De Ciencias Sociales, 33, 111-138. DOI 10.5944/empiria.33.2016.15866
Jové, G. (2017). Maestras contemporáneas. Lleida: Universitat de Lleida.
Mannay, D. (2017). Métodos visuales, narrativos y creativos en investigación cualitativa. Madrid: Narcea.
Maturana, G. A. y Garzón, C. (2015). La etnografía en el ámbito educativo: una alternativa metodológica de investigación al servicio docente. Educación y desarrollo social, 9(2), 192-205. DOI 10.18359/REDS.954
Molano, O. L. (2007). Identidad cultural un concepto que evoluciona. Opera, 7(7), 69-84. URL https://bit.ly/2UcRizg
Moliner, O., Sales, A., y Escobedo, P. (2016). Posibilidades y limitaciones de generar cultura de centro desde prácticas compartidas de aula: El caso de la educación intercultural inclusiva. Estudios Sobre Eduación, 30, 51-70. DOI 10.15581/004.30.51-70
Montero-Sieburth, M. (2006). La auto etnografía como una estrategia para la transformación de la homogeneidad a favor de la diversidad individual en la escuela. In Universidad de Massachussets-Boston. URL https://bit.ly/3abgXQU
Naranjo, J. (16, enero y 2018). Aminata vuelve a brillar en Gandiol. EL PAÍS. URL https://bit.ly/2MwRsPo
Parrilla, Á., Susinos, T., Gallego-Vega, C. y Martínez, B. (2017). Revisando críticamente cómo investigamos en educación inclusiva: cuatro proyectos con un enfoque educativo y social. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 89, 145-156. URL https://bit.ly/311MRtN
Pérez, A. (2012). Educarse en la era digital: La escuela educativa. Madrid: Morata.
Raedó, J. y Cerezo, S. A. (2018). Arquitectura inclusiva y su utilización como instrumento socializador en educación. Tarbiya, revista de Investigación e Innovación Educativa, (46), 41-54. DOI 10.15366/tarbiya2018.46.03
Rehaag, I. (2006). El significado del cambio en un encuentro intercultural. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 3. URL https://bit.ly/2Vv4sJl
Rose, G. (2001). Visual Methodologies: An Introduction to Researching Visual Materials. 4a ed. London: Sage.
Rousseau, N., y Belanger, S. (Coor.). (2004). La pedagogie de l’inclusion scolaire, Québec: Université du Québec.
Sàez, B. (2018). Saberes situados. Enrahonar: quaderns de filosofia, 60. DOI 10.5565/rev/enrahonar.1198
Sales, A. (2009). Diversidad en el ámbito escolar: por una educación intercultural. Quaderns digitals. URL https://bit.ly/2M4z8yg
Sales, A. y García, R. (2003). Programas de Educación Intercultural. 2ª ed. Bilbao: Desclée De Brouwer.
Sales, A., Traver, J., y Caño, J. M. (2005). Integrart: una experiencia de inclusión educativa vinculada a los espacios culturales de escuela y museo de arte. Revista de Investigación en la Escuela, 56, 95-105. URL https://bit.ly/2IBpKQf
Sen, A. (2007). Identidad y violencia: la ilusión del destino. Katz Editores.
Wimmer, Franz (2007). Cultural Centrisms and Intercultural Polylogues in Philosophy. International Review of Information Ethics 7, 82-89. URL https://bit.ly/2OAG7AD
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

