Recognition of university research activity as a mechanism for regulating the academic market
DOI:
https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7208Keywords:
University, recognition of scientific activity, evaluation of research quality, impact cultureAbstract
During the last years, policies of evaluation and recognition of the research activity have been implemented in universities, whose foundations and effects are subject to revision in this article. The scientific production has become a key criterion for the individual promotion, the social prestige and the quality of the universities, and consequently in one of its main sources of power and legitimation. This has influenced the institutional dynamics, modifying the relationships between professionals and their research habits through what has been called impact culture. From a critical analysis that shows the perverse effects of the implemented evaluation systems, the author reflects on the main dilemmas raised, in order to make a set of proposals aimed at acting against what can be considered the most relevant covert reform of the university in these years.Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Alonso Rocafort, V. (2014, 21 de noviembre). El agujero negro de la Universidad española, El Diario.es, http://bit.ly/2quVwZq
Arencibia, J. y Moya Anegón, F. de (2008). La evaluación de la investigación científica: una aproximación teórica desde la cienciometría, ACIMED, 17 (4), http://bit.ly/2QC8lMo
Buela-Casal, G. (2002). La evaluación de la investigación científica: el criterio de la opinión de la mayoría, el factor de impacto, el factor de prestigio y Los Diez Mandamientos para incrementar las citas. Análisis y Modificación de Conducta, 28 (119), 455-475, http://bit.ly/2YE0ijZ
Buendía, A., García Salord, S., Grediaga, R., Landesman, M., Rodriguez-Gómez, R.; Rondero, N., Rueda, M. y Vera, H. (2017). Queríamos evaluar y terminamos contando. Alternativas para la evaluación del trabajo académico. Perfiles Educativos, 39 (157), 1-19. http://bit.ly/2P78aY7
Calver, M., Lilith, M. y Dickman, Ch. (2013). Un 'incentivo perverso' de la bibliometría: ¿podrían los Ejercicios de Evaluación de Investigación Nacional (NRAE) restringir la disponibilidad de literatura para la conservación de la naturaleza? Scientometrics, Akadémiai Kiadó. Springer, 95 (1), 243-255, https://doi.org/10.1007/s11192-012-0908-1
Cheek, J. (2013). La práctica y la política de la investigación cualitativa financiada. En Denzin, N.K. y Lincoln, Y. (coords.). Manual de investigación cualitativa, 3, (pp. 52-93). España: Gedisa
Delgado-López-Cózar, E., Ruiz-Pérez, R. y Jiménez-Contreras, E. (2007). La Edición de Revistas Científicas: Directrices, Criterios y Modelos de Evaluación, http://bit.ly/2OuqMjs
Fang, F.; Steen, G. y Casadevall, A. (2012). Misconduct accounts for the majority of retracted scientific publications. PNAS, Edited by Thomas Shenk, Princeton University, 109 (42). http://10.1073/pnas.1212247109
Fernández-Riosa, L. y Rodríguez-Díaz, J. (2014). The ´impact factor style of thinking´: A new theoretical framework. International Journal of Clinical and Health Psychology, 14, 154?160, https://doi.org/10.1016/s1697-2600(14)70049-3
Gendron, Y. (2008). Constituting the Academic Performer: The Spectre of Superficiality and Stagnation. Academia European Accounting Review, 17(1), 97-127, https://doi.org/10.1080/09638180701705973
Gentili, P. (2008). Posneoliberalismo, Reforma Universitaria y Excelencia Académica. Cuadernos del Pensamiento Crítico Latinoamericano. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, CLACSO, nº. 13, octubre, 2008, http://bit.ly/2KH4w4D
Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P. y Trow, M. (1997). La nueva producción del conocimiento. La dinámica de la ciencia y la investigación de las sociedades contemporáneas. Barcelona: Pomares-Corredor https://doi.org/10.2307/2076669
Gibert-Galassi, J. (2013). Autonomía y dependencia en las ciencias sociales latinoamericanas. Un estudio de bibliometría, epistemología y política. Buenos Aires: CLACSO, http://bit.ly/2QCVZDu
Gibert-Galassi, J. (2015). La producción ´indexada´ en las ciencias sociales latinoamericanas: 1993-2012”. Revista Latinoamericana de Investigación Crítica, II (2), 19-40. http://bit.ly/2qHMSqO
Giménez Toledo, E. (2014). Imposturas en el ecosistema de la publicación científica. Revista de Investigación Educativa, 32 (1), 13-23, http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.1.190251
Grueso, D. (2017). Injusticia y Luchas por el Reconocimiento. ¿Objetividad Cognitiva o Preeminencia Política?. Cuadernos del Pensamiento Crítico Latinoamericano, nº. 42. CLACSO, http://bit.ly/344PGMV
Habegger, S. y Mancila, I. (2005). La cartografía social como estrategia para diagnosticar nuestro territorio. En Celada, B. y Habegger, S. (coords.), Interpretando a Freire. Haciendo camino desde la colectividad. Seminario de Paulo Freire. Málaga, Asociación de reflexión e innovación educativa (pp. 29-36). Colectivo Sur Ediciones, http://bit.ly/2Xvr51k
Herrán, A. De la (2013). ¿Una transdisciplinariedad inmadura? Consideraciones críticas radicales (pensando desde la Pedagogía y la Didáctica). En Paredes, J., Hernández, F. y Correa, J.M. (eds.), La relación pedagógica en la universidad, lo transdisciplinar y los estudiantes. Desdibujando fronteras, buscando puntos de encuentro (pp. 30-51). Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, http://hdl.handle.net/10486/13152.
Herrán, A. De la y Villena, J.L. (2012). La ‘cultura del impacto JCR’: El caso del área de Didáctica y Organización Escolar. En Herrán, A. de la y Paredes, J. (coords.). Promover el cambio pedagógico en la universidad (pp. 287-304). Madrid: Pirámide, http://bit.ly/2QFFZ3J
Herrán, A. De la y Villena, J.L. (2016). ¿Es útil para el área de Didáctica y Organización Escolar el sistema de evaluación de la productividad científica centrado en el factor de impacto? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (1), 215-227, http://bit.ly/34dw7S8
Jhonson, A. (2011). Cómo trazar el itinerario para alcanzar el éxito como investigador profesional, Ámsterdam: Elsevier http://bit.ly/2E1Trra
Mannay, D. (2017). Métodos visuales, narrativos y creativos en investigación cualitativa. Madrid: Narcea.
Manzano-Arrondo, V. (2017). Hacia un cambio paradigmático para la evaluación de la actividad científica en la Educación Superior. Revista de la Educación Superior, 46 (183), 1–35, http://bit.ly/2D3T3bf
Mckenney, S. y Reeves, Th. (2012). Conducting educational design research. London: Routledge. http://bit.ly/2Pa9yt7
Moed, H. F. (2005). Citation analysis in research evaluation. Nueva York: Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-3714-7
Mollis, M. (2008). Recrear la comunidad académica universitaria, un imperativo necesario. Cuadernos del Pensamiento Crítico Latinoamericano, nº.13 (octubre). Buenos Aires: CLACSO, http://bit.ly/2KH4w4D
Morén, S. (2013). SoundImages. Artistic Research in Teachers Education. En F. Hernandez (ed), 1st Conference on Arts-Based and Artistic Research (157-161). University of Barcelona, Faculty of Fine Arts, http://bit.ly/2qCgqpB
Olivas-Ávila, J. A. y Musi-Lechuga, B. (2014). Validez y fiabilidad del Researcher ID y de «Web of Science Production of Spanish Psychology». International Journal of Clinical and Health Psychology, 14 (1), 58-66, https://doi.org/10.1016/s1697-2600(14)70037-7
Opazo, T. (2017). La tiranía de las publicaciones académicas, http://bit.ly/37tcZCv
Ortiz Naranjo, Mª. N. (2013). El latido del texto. Juegos de saber, poder y resistencia en la escritura académica en ciencias humanas. Revista Latinoamericana de Investigación Crítica, CLACSO, 2, 137-156. http://bit.ly/2sbKtoA
Palomero Pescador, J. E. (2010). Los índices de impacto, una mirada crítica. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado (RIFOP), Octubre, http://bit.ly/37kFcLr
Post, D., Stambach, A., Ginsburg, M., Hannum, E., Benavot, A. y Bjork, Ch. (2013). Los rankings académicos. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 21 (19), https://doi.org/10.14507/epaa.v21n19.2013
Ready, D. (2014). From academic freedom to academic capitalism. Discover Society, February, http://bit.ly/2O99RnD
Rincón Ramírez, C. (2017). Los Patriarcas del Conocimiento. La Furtividad del Poder Intelectual. Estructuras de poder en la producción del conocimiento. México: Universidad Autónoma del Estado de Chiapas (mimeo).
Salazar, N. y Rivoal, I. (2013). Contemporary Ethnographic Practice and the value of serendipity. Social Antropology, 21 (2), 178-185, https://doi.org/10.1111/1469-8676.12026
Sánchez Blanco, C. (1997). Dilemas éticos de la investigación educativa. Revista de Educación, 312, 271-280. http://bit.ly/2RDxAOF
Santos Rego, M. Á. y Fernández-Ríos, L. (2016). El factor de impacto y el futuro de las revistas académicas. El riesgo de patologización. Innovación Educativa, 16 (72), 35-52, http://bit.ly/332vKcb
Sañudo Guerra, L. (2017). La generación de la cultura científica educativa en los posgrados en educación en México. Un modelo de gestión de conocimiento. En Transformative and Inclusive Social and Educational Research, 3rd International Summer Workshop on Alternative Methods in Social Research, Málaga, julio. http://bit.ly/2OuLFe7
Saura, G. y Bolívar, A. (2019). Sujeto Académico Neoliberal: Cuantificado, Digitalizado y Bibliometrificado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17 (4), 9-26, https://doi.org/10.15366/reice2019.17.4.001
Schön, D. (1987). Educating the Reflective Practitioner. San Francisco: Jossey-Bass
Stanczak, G. C. (2007) (Ed.). Visual Research Methods. Los Ángeles, CA: Sage. https://dx.doi.org/10.4135/9781412986502
Torres López, J. (2013). Austeridad y control político del conocimiento. Rebelión. 25 de junio, http://bit.ly/2O3UyfK
Torrez, Y. F. (2013). Los avatares de las Ciencias Sociales. Juegos de poder y estructura académica en las carreras de sociología de las universidades públicas en Bolivia. Revista Latinoamericana de Investigación Crítica, 2, 89-110, http://bit.ly/2RFUwwH
Van Raan, A. F. J. (2005). Fatal attraction: Conceptual and methodological problems in the ranking of universities by bibliometric methods. Scientometrics, 62 (1), 133-143, https://doi.org/10.1007/s11192-005-0008-6
Walker, V. S. (2017). La evaluación como mecanismo de regulación del trabajo académico. Estudio de casos en universidades de Argentina y España. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 25 (108), http://dx.doi.org/10.14507/epaa.25.2681
Wouters, P. (1999). The citation culture. Tesis doctoral. Amsterdam, University of Amsterdam. http://bit.ly/2Yy4UrQ
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

