What can we learn from the innovative school for initial and permanent teacher training? Research proposal

Authors

  • Fernando Trujillo Sáez Universidad de Granada Grupo de investigación HUM-840 "Conocimiento abierto para la acción social" Spain http://orcid.org/0000-0002-8972-3218
  • Adrián Segura Robles Universidad de Granada Grupo de investigación HUM-840 "Conocimiento abierto para la acción social" Spain
  • Antonio González Vázqueza Universidad de Granada Grupo de investigación HUM-840 "Conocimiento abierto para la acción social" Spain
  • Elisabel Cubillas Casas Universidad de Granada Grupo de investigación HUM-840 "Conocimiento abierto para la acción social" Spain
  • Julio García Ruda Universidad de Granada Grupo de investigación HUM-840 "Conocimiento abierto para la acción social" Spain
  • María Bermúdez Mártínez Universidad de Granada Grupo de investigación HUM-840 "Conocimiento abierto para la acción social" Spain
  • Santiago Real Martínez Universidad de Granada Grupo de investigación HUM-840 "Conocimiento abierto para la acción social" Spain
  • Santiago Ramírez Fernández Universidad de Granada Grupo de investigación HUM-840 "Conocimiento abierto para la acción social" Spain
  • Vicenta Marín Parra Universidad de Granada Grupo de investigación HUM-840 "Conocimiento abierto para la acción social" Spain
  • José Antonio Liébana Checa Universidad de Granada Grupo de investigación HUM-840 "Conocimiento abierto para la acción social" Spain
  • Juan Francisco Álvarez Herrero Grupo de investigación HUM-840 "Conocimiento abierto para la acción social" Spain
  • Carlos Magro Mazo Grupo de investigación HUM-840 "Conocimiento abierto para la acción social" Spain
  • David Álvarez Jiménez Grupo de investigación HUM-840 "Conocimiento abierto para la acción social" Conecta13 Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.6637

Keywords:

Educational Innovation, School Organization, Grounded Theory, Qualitative Research, Teacher Training
Agencies: Santillana Global

Abstract

Initial and in-service teacher training is signalled as one of the fundamental keys for the improvement of the educational system. However, for this to happen, teacher training must be linked to quality educational practices. In this paper, qualitative research on educational innovation through the principles of Grounded Theory is claimed to be an effective way to build a theory on educational innovation which is both valid and useful to positively transform the educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
196
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

Author Biography

Fernando Trujillo Sáez, Universidad de Granada Grupo de investigación HUM-840 "Conocimiento abierto para la acción social"

Profesor titular del departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura de la Universidad de Granada

References

Carbonell Sebarroja, J. (2014). Pedagogías del siglo XXI. Alternativas para la innovación educativa. Barcelona: Octaedro.

Carrero, V., Soriano, R. M. y Trinidad, A. (2012). Teoría Fundamentada. El desarrollo de teoría desde la generalización conceptual. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Childress, S., Gioia, D. y Campbell, J. C. (2018) Women’s strategies for coping with the impacts of domestic violence in Kyrgyzstan: A grounded theory study. Social Work in Health Care, 57:3, 164-189.

Cho, J. Y., & Lee, E. (2014). Reducing Confusion about Grounded Theory and Qualitative Content Analysis: Similarities and Differences. The Qualitative Report, 19(32), 1-20. Retrieved from https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol19/iss32/2.

Corbin, J., y Strauss, A. (2015). Basics of Qualitative Research. Thousand Oaks, California: SAGE.

Fernández, M. y Alcaraz, N. (2016) Innovación educativa. Más allá de la ?cción. Madrid: Pirámide.

Gibson, S., & Sullivan, C. (2018). A changing culture? Qualitative methods teaching in U.K. psychology. Qualitative Psychology, 5(2), 197-206. doi: https://dx.doi.org/10.1037/qup0000100.

Glaser, B., y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Chicago: Aldine.

Gutiérrez Braojos, C., Martín Romera, A., Casasempere Satorres, A., y Fernández Cano, A. (2015). Análisis cientimétrico de la Grounded Theory en Educación. Revista de Educación, 370, 121-148.

Holt, N. L., Neely, K. C., Slater, L. G., Camiré, M., Côté, J., Fraser-Thomas, J., MacDonald, D., Strachan, L., y Tamminen, K. (2017) A grounded theory of positive youth development through sport based on results from a qualitative meta-study, International Review of Sport and Exercise Psychology, 10:1, 1-49.

IFIIE. (2011). Estudio sobre la innovación educativa en España. Madrid: Secretaría General Técnica. Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Ministerio de Educación.

Karpouza, E. y Emvalotis, A. (2018) Exploring the teacher-student relationship in graduate education: a constructivist grounded theory, Teaching in Higher Education. DOI: 10.1080/13562517.2018.1468319.

Knipe, S., Miles, R., & Bottrell, C. (2018). Methods? Data? Sources? Utilizing a research schedule to scaffold student learning. Educational Research Quarterly, 42(2), 44-65. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/2150482807?accountid=14542

Lewis-Pierre, L., Kovacich, J. (2017). The application of grounded theory: An example from nursing workforce research. The Qualitative Report, 22(5), 1269- 1283.

McMullen, L. M. (2018). Teaching qualitative inquiry as a stand-alone course: Affordances and interrogations. Qualitative Psychology, 5(2), 228-242. doi: https://dx.doi.org/10.1037/qup0000103.

McMullen, L. M., & Winston-Proctor, C. (2018). Qualitative inquiry in undergraduate psychology curricula and research training: Contexts and practices for transforming the optional into the obligatory. Qualitative Psychology, 5(2), 191-196. doi: https://dx.doi.org/10.1037/qup0000123.

Moral, C. (2016). Estrategias para resistir a la crisis de confianza en la investigación cualitativa actual. Educación XX1, 19(1), 159-177, doi: https://doi.org/10.5944/educXX1.14227.

Pericacho Gómez, F. J. (2014). Pasado y presente de la renovación pedagógoica en España (de finales del Siglo XIX a nuestros días). Un recorrido a través de escuelas emblemáticas. Revista Complutense de Educación, 25 (1), 47-67. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.43309.

Rajecki, D., Appleby, D., Williams, C., Johnson, K., & Jeschke, M. (2005). Statistics can wait: Career plans, activity, and course preferences of American psychology undergraduates. Psychology Learning & Teaching, 4, 83–89.

Rosales López, C. (2013). Análisis de experiencias de innovación educativa. Enseñanza & Teaching, 31, 2-2013, 45-68.

Sbaraini, A. et al. (2011). How to do a grounded theory study: a worked example of a study of dental practices. BMC Medical Research Methodology, 11(128).

Schleicher, A. (2018). Primera clase. Cómo construir una escuela de calidad para el siglo XXI. Madrid: Fundación Santillana.

Sinclair, S., et al. (2016). Sympathy, empathy, and compassion: A grounded theory study of palliative care patients’ understandings, experiences, and preferences. Palliative Medicine, vol. 31(5), pp. 437-447.

Thornberg, R. (2018) School bullying and fitting into the peer landscape: a grounded theory field study, British Journal of Sociology of Education, 39:1,144-158.

Vittengl, J. R., Bosley, C. Y., Brescia, S. A., Eckardt, E. A., Neidig, J. M., Shelver, K. S., & Sapenoff, L. A. (2004). Why are some undergraduates more (and others less) interested in psychological research? Teaching of Psychology, 31, 91–97. Doi: https://dx.doi.org/10.1207/s15328023top3102_3.

Published

2020-01-30

How to Cite

Trujillo Sáez, F., Segura Robles, A., González Vázqueza, A., Cubillas Casas, E., García Ruda, J., Bermúdez Mártínez, M., Real Martínez, S., Ramírez Fernández, S., Marín Parra, V., Liébana Checa, J. A., Álvarez Herrero, J. F., Magro Mazo, C., & Álvarez Jiménez, D. (2020). What can we learn from the innovative school for initial and permanent teacher training? Research proposal. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 1(1), 129–142. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.6637