Innovative procedures used in external practices for the development of professional identity
DOI:
https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v3i2.9865Keywords:
External professional practices;, social education;, professional identity;, qualitative instruments;, reflection;Abstract
The external professional practices constitute a key moment in the process of development and strengthening of the professional identity of the future professional of social education. The research carried out, focused on the subject of Professional Practices III of the Degree in Social Education of the UNED, aims to determine the influence that the introduction of qualitative techniques and instruments during the realization of the same exercises on the professional identity of students. Thus, by means of a mixed methodology, the results obtained in the research carried out during the 2016-17 academic year show that the use of autobiography, discussion groups and questionnaires to assess the practice during the stay in the institution of internships, facilitate reflection of the students themselves and awareness of their educational progress, aspects that directly affect the acquisition and strengthening of their professional identity from three dimensions: self-image, social mission and ethical commitment to the profession.
Downloads
Metrics
References
ASEDES,Colegio General de Educadores y Educadoras Sociales (2007). Documentos profesionalizadores. Barcelona, España: ASEDES.
Beijaard, D., Meijer, P.C. &Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 20, 107–128.
Best, J.W. & Kahn, J.V. (2003). Research in Education. Boston: Library of Congress.
Bolívar, A. & Ritacco, M. (2016). Impact of theSpanish model of school management on the professional identity of school leaders. Education policy analysis archives, 24(119), 1-39
Caballero Rodríguez, K. (2009). Construcción y desarrollo de la identidad profesional del profesorado universitario. Tesis doctoral inédita. Universidad de Granada. Granada.
Caballero, K. y Botía, A. B. (2015). El profesorado universitario como docente: hacia una identidad profesional que integre docencia e investigación. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 13(1), 57-77.
Cámara, A. N. (2011). Prácticum en reconstrucción: Tejiendo colectivamente un modelo de prácticas desde la innovación. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 259-280.
Cantón Mayo, I. y Téllez Martínez, S. (2016). Labor and professional satisfaction of teachers.Revista Lasallista de Investigación,13(1), 214-226.
Cataño, E., Castellano, P.J, Márquez, M.D., García E., López, E., Pujalte, L.V.,...Iturralde, A.I. (2017). Utilidad de los instrumentos de evaluación del aprendizaje y el desarrollo de la identidad profesional de los estudiantes en la asignatura de Prácticas Profesionales III, desde la perspectiva de los centros asociados a través de los profesores tutores, tutores profesionales y los estudiantes (2ª parte). Comunicación presentada en el I Symposium Internacional sobre las Prácticas Profesionales en Contextos Universitarios de Carácter Educativo. UNED. Madrid (En prensa).
Cebrián de la Serna, M. (2011). Supervisión con ePortafolios y su impacto en las reflexiones de los estudiantes en el Prácticum. Estudio de Caso. Revista de Educación, 354, 183-208.
Contreras-Pérez, G. y Zúñiga-González, C. G. (2017). Concepciones de profesores sobre retroalimentación: una revisión de la literatura. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(19), 69-90.
Del Río Sadornil, D. (2005). Diccionario-Glosario de Metodología de la Investigación Social. Madrid, España: UNED.
Day, C. y Gu, Q. (2012). Profesores: Vidas nuevas, verdades antiguas. Madrid, España: Narcea.
Devís Devís, J., Martos i Garcia, D. y Sparkes, A. C. (2010). Socialización y proceso de construcción de la identidad profesional del educador físico de una prisión.Revista de Psicología del Deporte,19(1),73-88.
Dubar, C. (2010). La socialisation: construction sociale de l’identité. Paris: Armand Colin
Erickan, K. & Roth, W.M. (2006). What good is polarizing research into qualitative and quantitative? Educational Research, 35(5), 14-23.
Flores, C. D. V. R. (2016). El aprendizaje dialógico en la interacción socioeducativa: espacio vital en la producción de conocimientos. Revista Ciencias de la Educación, 26(47), 226-246.
García-Vargas, S.M., Martín-Cuadrado, A.M., Medina, A., González, R., Leví, G. y Holgueras, A.I. (2015). La identidad profesional del educador social y la formación práctica. En M. Raposo; M. Muñoz; P.C. Zabalza, M.E. Martínez y A. Pérez, XIII Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas en empresas en la formación universitaria. Documentar y Evaluar la experiencia de los estudiantes en las prácticas (pp. 1009-1023). Santiago de Compostela, España: Andavira.
García-Vargas, S.M., González, R., y Martín-Cuadrado, A.M. (2016). Influencia de las prácticas en el desarrollo de la identidad profesional de los estudiantes de educación social. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 28, 245-259. https://goo.gl/QkjhKf
García-Vargas, S.M., Martín-Cuadrado, A.M. y González, R. (2017). Estadios de reflexión sobre el desarrollo de la identidad profesional de los estudiantes en el transcurso de las prácticas profesionales. En González, M.; Raposo, M.; Erkizia, A.; Cebrián, M.; Peréz, A.; Barberá,M.A.; Canet, M.A. y Zabalza, M.A.,(Coords.), XIV Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas externas. Recursos para un prácticum de calidad(pp. 750-759). Santiago de Compostela, España: Andavira.
Goodson, I.F. (2004). El estudio de las vidas del profesorado. Problemas y posibilidades. En I.F. Goodson (Ed.), Historias de vida del profesorado(pp. 297-313). Barcelona, España: Octaedro.
González Fernández, R., Martín-Cuadrado, A.M., García-Vargas, S. y Leví Orta, G. (2016). La identidad profesional a través de las prácticas en el Grado de Educación Social. En Bernal, J.,(Coord.), XIV Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas(pp. 415-416). Zaragoza: Dpto. de Ciencias de la Educación, Universidad de Zaragoza. López Pérez, J. (1996). Los cuestionarios. En J.F. Morales, Metodología y Teoría de la Psicología (pp. 25-56). Madrid: UNED.
Martín-Cuadrado, A.M., García-Vargas, S. y González, R. (2017a). La formación inicial del educador social a través de las prácticas profesionales. En Ruaro, L.M.y Terezinha, S.(Coords.), Pedagogía Social: intervenções pedagógicas em espaços escolares e não escolares. (pp. 206-219). Saarbrucken (Alemanha): Novas Edições Acadêmicas.
Martín-Cuadrado, A.M. González Fernández, R. Holgueras, A.I. y García-Vargas, S. (2017b,diciembre). Utilidad de los instrumentos de evaluación del aprendizaje y el desarrollo de la identidad profesional de los estudiantes en la asignatura de Prácticas Profesionales III, desde la perspectiva de los centros asociados a través de los profesores tutores, tutores profesionales y los estudiantes (1ª parte). Comunicación presentada en el Symposium Internacional sobre las Prácticas Profesionales en Contextos Universitarios de Carácter Educativo. UNED. Madrid (En prensa)
Puig, J. M. (2009). Aprendizaje servicio (APS). Educación y compromiso cívico. Barcelona, España: Graó.
Ramon, M. R., Ribot, M. F. y Pinya, C. (2018). ¿Qué competencias profesionales se movilizan con el Prácticum? Algunas certezas que manifiesta el alumnado. REDU. Revista de Docencia Universitaria,16(1), 269-284.
Santos, M.A. y Lorenzo, M. (2015). La Formación del Profesorado de Educación Secundaria: pensando en la reconstrucción del proyecto universitario. Revista Española de Pedagogía, 261, 263-281.
Schön, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos.Barcelona, España: Paidós.
Tejada-Fernández, J., Carvalho-Dias, M. L. y Ruiz-Bueno, C. (2017). El Prácticum en la formación de maestros: percepciones de los protagonistas. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación,9(19), 91-114.
Valderde Arrebola, M.A. (2016). Las prácticas externas extracurriculares: tutorización y seguimiento como medida para incrementar su calidad. Revista Prácticum, 1(1), 54-79.Recuperado dehttps://goo.gl/2AepkA
Vilar, J. (2006). Comenzando una nueva etapa. Retos de futuro para el ejercicio responsable de la educación social y la pedagogía social. En J. Planella y J. Vilar (Coords.), La pedagogía social en la sociedad de la información (pp. 163-195). Barcelona: UOC.
Vilar, J. (2011). La ética en el proceso de construcción de la identidad de los/las educadores/as sociales. En J. Planella y S. Moyano, Voces de la educación social(pp. 367-381). Barcelona, España: UOC.
Wood, P. y Smith, J. (2018). Investigar en Educación. Madrid, España: Narcea.
Zabalza, M. A. (2017). El Prácticum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Prácticum, 1(1),1-23.Recuperado de https://goo.gl/4I7h55
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License