Contributions in the construction of competences of the professional practice of civil engineers in training, from the approach of the Reflective Practitioner. Case study

Authors

  • John Freddy Ramírez Casallas Universidad Cooperativa de Colombia Colombia
  • Hildebrando Ramírez Arcila Institución Educativa José Antonio Ricaurte Colombia

DOI:

https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v3i2.9863

Keywords:

Conceptions;, Tutors;, External Practice;, Reflective Practitioner;, Assesment;

Abstract

At present, the development of curricular reforms based on competences involves questioning the model and the content of these. The Reflective Practitioner approach is selected as the basis for building an alternative competence model that captures the complexity of the relationships between theory and professional action. The investigation is a multiple case study. In this, as in the first replication, a semi-open survey was applied, which consists of questions about carrying out the practice within the company, which the purpose to evaluate it. The information was obtained from 32 business tutors of professional practices in a Colombian civil engineering program. Through content analysis, it was categorized according to two conceptions (Technical or Reflective). As results, the predominance of the Technique is ratified and a propositions of synthesis that serve as content of each one of these conceptions are identified. Basic information to formulate competences that enable professional practices to train students from a Reflective approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ahmad-Basri, N., Abu-Taib, K., Jaafar, O., Zain, S., Suja, F., Kasa, A. y Aminah-Osman, S. (2011). An Evaluation of Programme Educational Objectives and Programme Outcomes for Civil Engineering Programmes. Procedia Social and Behavorial Sciences, 18, 56-64. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.05.009

Álvarez, J.M. (2009). Evaluar el aprendizaje en una enseñanza centrada en las competencias. En J. Gimeno Sacristán (Comp.), Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? (pp.206-234). Madrid, España: Ediciones Morata.

Alves Mazotti, A.J. (2006). Uso e abusosdos estudos de caso. Cadernos de pesquisa, 36(129), 637-651. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742006000300007

Biggs, J. (2006). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid, España: Editorial Narcea, segunda edición.

Bonilla, E. y Rodríguez, P. (1995). El conocimiento de la realidad social, En Más allá del dilema de los métodos. La Investigación en Ciencias Sociales.Bogotá: Uniandes.

Cañón, J. (2010). Enseñanza de la ingeniería: un compromiso con el desarrollo de la Región(1ra ed.). Bogotá: ASIBEI.

Castells, M. (1997). La era de la información. Economía, Sociedad y Cultura(Vol. 1). Madrid: Alianza.

Consejo Nacional de Acreditación (2013). Lineamientos para la acreditación de programas de pregrado. Recuperado de https://goo.gl/vhW6jX

De los Ríos, I., Cazorla, A., Díaz-Puente, J. M. y Yagüe, J. L. (2010). Project-based learning in engineering higher education: two decades of teaching competences in real enviroments.Procedia-Social and Behavioral Sciences 2, (pp. 1368-1378). https://goo.gl/7T8ZQv

De Ketele, J. M. (2008). Enfoque socio-histórico de las competencias en la enseñanza. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 12(3), 1-12. http://www.ugr.es/~recfpro/rev173ART3.pdf

Fals Borda, O. (1979). El problema de cómo investigar la realidad para transformarla. Bogotá, Colombia: Ediciones Tercer Mundo.

Giraldo, G. (2005). Teoría de la complejidad y premisas de legitimidad en las políticas de educación superior. Cinta de Moebio. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, (22), 46-72. Recuperado de www.redalyc.org/pdf/101/10102203.pdf

Gimeno Sacristán, J. (2009). Diez tesis sobre la aparente utilidad de las competencias en educación. En J. Gimeno Sacristán (Comp.), Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? (pp.15-58). Madrid, España: Ediciones Morata.

De Ketele, J. M. (2008). Enfoque socio-histórico de las competencias en la enseñanza. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 12(3), 1-12. Recuperado de https://www.ugr.es/~recfpro/rev123ART1.pdf

Jones, L.; Moore, R. (2008). La apropiación del significado de competencia: el movimiento de la competencia, la nueva derecha y el cambio cultural. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 12(3), 1-20. Recuperado de https://goo.gl/M7jtd5

Morin, E. (1984). Ciencia con Consciencia. España, Anthropos: Editorial del Hombre.

Pérez Gómez, A.I. (2009). ¿Competencias o pensamiento práctico? La construcción de los significados de representación y acción. En J. Gimeno Sacristán (Comp.), Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo?(pp.59-102-234). Madrid, España: Ediciones Morata.

Piñuel Raigada, J.L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas de análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3(1), 1-42. Recuperado de https://goo.gl/h17tZ9

Porlán, R., Martín del Pozo, R., Rivero, A., Harres, J., Azcarate, P. y Pizzato, M. (2011). El cambio del profesorado de ciencias II: Itinerarios de Progresión y Obstáculos en estudiantes de Magisterio. Enseñanza de las Ciencias, 29(3), 353-370. Recuperado de https://goo.gl/FPRFbt

Ramírez Arcila, H. y Ramírez Casallas, J.F. (2016). Práctico Profesional Reflexivo. Estudio de múltiples casos y progresión formativa. Revista Educación en Ingeniería, 11(21), 59-63. Recuperado de https://goo.gl/58JwyZ

Ramírez Arcila, H., Ospina, O. y Ramírez Casallas, J.F. (2015). Evaluación de las entidades a las prácticas realizadas por estudiantes del programa de ingeniería civil de la Universidad Cooperativa de Colombia-Sede Ibagué. En García Quintanilla, M. (Editora), Tendencias de Investigación Educativa (pp. 781-800). 1er Congreso Internacional de Investigación Educativa, llevada a cabo en Universidad Autónoma de Nuevo León, México.

Ramírez Casallas, J. F. (2010). La Investigación Formativa en la UCC de Ibagué: Identificación de problemas institucionales asociados. Memorias, 8(13), 201-215.

Reyes Roncancio, F. (2006). Diez factores de éxito para la formación de competencias en ingeniería a partir de una experiencia práctica. Revista Educación en Ingeniería, 1(1),37-49. Recuperado de https://goo.gl/v4rGTM

Schön, D. (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona, España: Paidós Ibérica.

Toulmin, S. (1977). La comprensión humana. Vol. 1. El uso colectivo y la evolución de los conceptos. Madrid, España: Alianza.

Unigarro, M. A. (2017). Un modelo educativo crítico con enfoque de competencias. Bogotá, Colombia: Fondo Editorial Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia.

Zabalza, M.A. (2013). El Practicum y las prácticas en Empresas/ En la formación universitaria. Madrid, España: Narcea Ediciones.

Zabalza, M.A. (2016). El Practicum y las prácticas externas en la formación profesional. Revista Practicum, 1(1), 1-23. Recuperado de https://goo.gl/NoKZ6H

Additional Files

Published

2018-12-18

How to Cite

Ramírez Casallas, J. F. ., & Ramírez Arcila, H. . (2018). Contributions in the construction of competences of the professional practice of civil engineers in training, from the approach of the Reflective Practitioner. Case study. Diario De Practicum, 3(2), 1–21. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v3i2.9863

Issue

Section

Investigación