Emerging subjectivities of the self-learning process in the Psychology Practicum

Authors

  • Clara Selva Olid Universitat Oberta de Catalunya Spain
  • Montse Vall-llovera Llovet Universitat Oberta de Catalunya Spain
  • Marta Méndez Creu Universitat Oberta de Catalunya Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9804

Keywords:

Practicum;, Professional skills, Professional role, Future employment, Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Abstract

The Practicum is a milestone in the educational development of students, as it allows them to position themselves as future professionals in their field of activity. Given the relevance of this formative period, the aim of this research is to approach the narratives about Practicum experiences of students of the Psychology degree of Universitat Oberta de Catalunya (UOC). With this purpose, a questionnaire that collected the experiences in the Practicum at three different time points was designed. The sample is made up of 85 students who have completed the Practicum in one of the areas established by the degree. The results underline that, for the most part, coherence exists between the theoretical contents and the competences involved in the Practicum, that this period allows identification with the role of the psychologist and that facilitates the subsequent vocational-professional choice. Finally, proposals for improvement of the subject are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Armengol, C., Del Arco Bravo, I., Gairín, J., Muñoz-Moreno, J.L & Rodríguez-Gómez, D. (2019). Prácticas curriculares en la formación universitaria de los futuros profesionales: modelo para la actuación. Revista Prácticum, 4 (1), 19-36. https://revistapracticum.com/index.php/iop/article/view/59

Cabrera, N. & Andreu, Ll. (2013). Guia del Pràcticum Màster en Dificultats de l’Aprenentatge i Trastorns del Llenguatge. Consultado el 13 de enero de 2020 en: https://cutt.ly/axa7kCQ

Duart, J.M., Salomón, L., & Lara, P. (2006). La Universitat Oberta de Catalunya (UOC): innovación educativa y tecnológica en educación superior. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 9(1-2), 315-344. https://doi.org/10.5944/ried.1.9.1039

Florencia, M. & Ocampo, S. (2018). Una experiencia de acompañamiento tecno-pedagógico para la construcción de entornos virtuales de aprendizaje en educación superior. Revista Educación, 43 (1). https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.28457

García-Vargas, S.M., Martín-Cuadrado, A.M. & González-Fernández, R. (2018). Procedimientos innovadores utilizados en las prácticas externas para el desarrollo de la identidad profesional. Revista Prácticum, 3(2), 41-59. https://n9.cl/civtj

García, S.M., González, R. & Martín, A.M. (2019). La valoración del pensamiento reflexivo en las prácticas profesionales a través de metodologías cualitativas. (RES0010). XV Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas, 579-596. Consultado el 19 de diciembre de 2019 en: https://reppe.org/poio/wp-content/uploads/2016/07/Actas-XV-Symposium-Poio-2019.pdf

García, E., Lemos, S., Echeburúa, E., Guerra, J., Maganto, C., Vega-Osés, A., & Neira, D. (1999). Tres modelos de prácticum en las universidades españolas: psicología en Oviedo, psicología clínica en el País Vasco y psicopedagogía en Santiago de Compostela. Psicothema, 11(2), 261-278. https://n9.cl/5kuw

Gardiner, D. (1989). The anatomy of supervision. Whasington, DC: Open University Press.

González, R., Martín-Cuadrado, A.M. & Bodas, E. (2017). Adquisición y desarrollo de competencias docentes en el Prácticum del Máster de Secundaria: las actividades de aprendizaje y la tutoría. Revista de Humanidades, 31, 153-174. https://doi.org/10.5944/rdh.31.2017.19077

Johnson, L., Adams, S., Gago, D., García, E. & Martín, S. (2013). NMC Perspectivas Tecnológicas: Educación Superior en América Latina 2013- 2018. Un Análisis Regional del Informe Horizon del NMC. Austin, Texas: The New Media Consortium.

Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, N.J.

Levy-Leboyer, C.(1997). Gestión de las competencias. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.

Martínez-Momblan, M., Melero-García, A., Fernández-Cervilla, A.B., Colina-Torralva, J. & Basco-Prado, L. (2019). Satisfacción de los agentes implicados en la autoevaluación del proceso de aprendizaje. Consultado en:http://www.theoriacongresos.com/poio2019/comunicaciones/posters-e/ver poster/40e4ca12ab62a43385bfa52df39516c5

Mérida, R., González, M.E. & Olivares, M. de los A. (2012). RIECU: Una experiencia de innovación en el Prácticum I del Grado de Infantil de la Universidad de Córdoba. Profesorado, 16(3), 447-465. http://hdl.handle.net/10481/23119

Patton, M. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Saiz-Linares, A. & Ceballos-López, N. (2019). El Prácticum de magisterio a examen: reflexiones de un grupo de estudiantes de la Universidad de Cantabria. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10(27), 136-150. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.344

Selva, C., Martínez, M., Martín, C., Ortiz, J., Méndez, M., Navarrete, A., Alsina, F. & Cortina, L. (2018). Conscious Learning: una metodología docente activa para entornos virtuales. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació. Consultado en: https://www.raco.cat/index.php/RevistaCIDUI/article/view/349195/440364

Selva, C., Vall-llovera, M., Pousada, M., Ollé, E. & Terrado, C. (2019a). Narrativas y reflexiones como recurso didáctico: experiencias, aprendizajes y recomendaciones del estudiantado con relación al Prácticum de una Universidad Online. Consultado en: http://www.theoriacongresos.com/poio2019/comunicaciones/posters-e/ver-poster/b1150be888f4333e989b1c96f683aec6

Selva, C., Vall-llovera, M., Pousada, M., Ollé, E. & Terrado, C. (2019b). Narrativas y reflexiones como recurso didáctico: experiencias, aprendizajes y recomendaciones del estudiantado con relación al Prácticum de una Universidad Online. (RES0106). XV Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas, 1266-1278. Consultado en: https://reppe.org/poio/wp-content/uploads/2016/07/Actas-XV-Symposium-Poio-2019.pdf

Villa, A. & Poblete, M. (2004). Prácticum y Evaluación de Competencias. Profesorado, revista de Currículum y Formación del Profesorado, 8(2), 1-19. Consultado en: https://www.ugr.es/~recfpro/rev82ART2.pdf

Valera, C. (2017). Voces de los estudiantes de las prácticas docentes. En M. González et al., (coords). Recursos para un Prácticum de calidad. Libro de Actas del XIV Symposium Internacional sobre el Prácticum y las prácticas externas, (pp. 205-207). Asociación para el Desarrollo del Prácticum y de las Prácticas Externas, Poio.

Zabalza, M.A. (2016). El Prácticum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Prácticum, 1(1), 1-23. https://n9.cl/21wa

Additional Files

Published

2020-06-30

How to Cite

Selva Olid, C. ., Vall-llovera Llovet, M. ., & Méndez Creu, M. . (2020). Emerging subjectivities of the self-learning process in the Psychology Practicum. Diario De Practicum, 5(1), 5–21. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9804

Issue

Section

Investigación