Impact of community practicum on psychosocial skills: pre-post assessment in psychology students
DOI:
https://doi.org/10.24310/rep.10.2.2025.22263Keywords:
Psychology, mental health, competencies, service learningAbstract
The aim of this article was to evaluate the effectiveness of Practicum 3 (community service) in developing professional skills in psychology students. A quantitative approach was used, with a quasi-experimental design involving one group with repeated measures (pre-post) and a descriptive-explanatory scope. The sample consisted of 111 distance learning students from the April–August 2025 period, who completed assessments before and after the intervention. Three competencies were analysed: application of the fundamentals of the scientific method, assessment of psychosocial and mental health issues, and design and implementation of prevention and promotion proposals. The results showed a reduction in basic levels and substantial increases in advanced levels in the three competencies evaluated. The differences were statistically significant (p < .001), with medium effect sizes (Cohen's d between 0.51 and 0.57). In conclusion, the practicum was an effective pedagogical strategy for consolidating professional competencies in real contexts.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Aggarwal, R., & Ranganathan, P. (2019). Study designs: Part 2—Descriptive studies. Perspectives in Clinical Research, 10(1), 34–36. https://doi.org/10.4103/picr.PICR_154_18
Alt, D. (2023). Competency-based learning and formative assessment: Student perceptions and feedback. Assessment & Evaluation in Higher Education. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03075079.2023.2217203
Amador-López, J. L., & Rodríguez-Camacho, F. (2020). Las competencias profesionales del psicólogo desde una perspectiva integral. Revista de Educación y Desarrollo, (45), 5–13.
Aranda, E. M., Martín-Cuadrado, A. M., & Corral-Carrillo, M. J. (2020). Diarios de clase: estrategia para desarrollar el pensamiento reflexivo de profesores. Educación y Educadores, 23(2), 243–266. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.5
Armengol, C., Del Arco Bravo, I., Gairín, J., Muñoz-Moreno, J. L., & Rodríguez-Gómez, D. (2020). Subjetividades emergentes del proceso de auto-aprendizaje en el Prácticum de Psicología. Revista Prácticum, 5(1), 5-21. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9804
Calle-Chumacero, K. (2024). Quality of work life in university interns of Psychology. Revista Brasileira De Orientacao Profissional, 25(1), 41–52. https://doi.org/10.26707/1984-7270/2024v25n0105
Calle-Chumacero, K. (2024). Experiencias de prácticas de vinculación: impacto en el desarrollo de competencias blandas en la formación de psicólogos clínicos. Revista Prácticum, 10(1), 203. https://doi.org/10.24310/rep.10.1.2025.20923
Castillo-Retamal, F., Silva-Reyes, L., Muñoz-González, M., López-Toro, L., Plaza-Cofré, P., Arredondo-Muñoz, F., & Faúndez-Casanova, C. (2021). Prácticum virtual en Educación Física: entre pandemia e incertidumbre. Retos, 42, 798–804.
Consejo de Educación Superior. (s.f.). Reglamento de Régimen Académico del Consejo de Educación Superior.
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (5th ed.). SAGE Publications.
De la Rosa-Gómez, A., González-Pérez, M. A., Rueda-Trejo, J. A., & Rivera-Baños, J. (2017). La práctica supervisada mediada por tecnología como escenario para la enseñanza de competencias clínicas. Hamut’ay, 4(1), 75–84. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v4i1.1396
EMpower—The Emerging Markets Foundation. (2018). Orientaciones de EMpower para el Diseño de Pre y Post- Tests. https://empowerweb.org/assets/uploads/tools-resources/461/5._orientaciones_para_pre-_y_post-test_sp_2.pdf
Etikan, I., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of Convenience Sampling and Purposive Sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1–4. https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11
Giraldo, A. M., & Valencia, L. R. (2019). Contribuciones de la psicología comunitaria a la promoción de la salud. Revista de la Facultad de Medicina, 67(1), 3–10.
González Fernández, R., Del Moral-Arroyo, V., & Cebrián de la Serna, M. (2017). Adquisición y desarrollo de competencias docentes a través del prácticum. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 21(1), 153-172.
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill.
Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice-Hall.
Kolb, A. Y., & Kolb, D. A. (2017). Experiential learning theory as a guide for experiential educators in higher education. Experiential Learning & Teaching in Higher Education, 1(1), 7–44.
López Sánchez, J. D. (2019). Adquisición y desarrollo de competencias de investigación en estudiantes universitarios de psicología: experiencia formativa intramuros. Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica, 37(2), 135–145. https://doi.org/10.14201/et2019372135145
Martín-Cuadrado, A. M., Méndez-Zeballos, L., & González-Fernández, R. (Coords.). (2022). El Prácticum en contextos de enseñanza no presenciales: Investigación desde la práctica. Narcea Ediciones.
Martín-Cuadrado, A. M., Méndez-Zaballos, L., & González-Fernández, R. (2022). El Prácticum en contextos de enseñanza no presenciales. Prácticum y Prácticas Profesionales. https://gidpip.hypotheses.org/6095
Ministerio de Educación. (2021). Acuerdo Ministerial No. MINEDUC-MINEDUC-2021-00015-A. Ecuador.
Ministerio de Salud (MINSAL). (2024). Construyendo Salud Mental: Plan Estratégico. Chile.(https://diprece.minsal.cl/wp- content/uploads/2024/05/2024.05.28_CONSTRUYENDO-SALUD-MENTAL.pdf)
Moral Santaella, C., Ritacco Real, M., García Jiménez, E., & Marín Mora, J. M. (2021). Comprobando la eficacia de materiales reflexivos sobre competencias profesionales docentes. Un estudio de investigación-acción. Revista Prácticum, 6(1), 163-181.
Ochoa, A., Pérez, L., & Salinas, J. (2018). El aprendizaje-servicio (APS) como práctica expansiva y transformadora. Revista Iberoamericana de Educación, 77(1), 19–38.
Organización Panamericana de la Salud (OPS/OMS). (2023). Estrategia para mejorar la salud mental y la prevención del suicidio en la Región de las Américas. https://www.paho.org/es/temas/salud-mental
Park, H., & Cho, H. (2022). Effects of a self-directed clinical practicum on self-confidence and satisfaction with clinical practicum among South Korean nursing students: A mixed-methods study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(9), 5231. https://doi.org/10.3390/ijerph19095231
Ponce-Ceballos, S. (2024). University Education through Practices Located in Real Environments. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 15(42), 56-77. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2024.42.1663
Reglamento de Prácticas Preprofesionales EPN. (2022). Reglamento de Régimen Académico EPN.https://webhistorico.epn.edu.ec/wp-content/uploads/2022/12/reglamento_de_regimen_academico_epn_2022-signed.pdf
Rice, K., Schutte, N. S., Cosh, S. M., Rock, A. J., Banner, S. E., & Sheen, J. (2022). The utility and development of the Competencies of Professional Psychology Rating Scales (COPPR). Frontiers in Education, 7, 818077. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.818077
Ruiz-Torres, M. Z., Restrepo Valencia, L. P., & Hoyos Marín, R. (2018). Percepción del desempeño profesional, académico y social de la Práctica Pedagógica investigativa: una experiencia de la Universidad Católica de Manizales-UCM. Revista Prácticum, 3(1), 47-63.
Sandoval-Díaz, J., Navarrete-Valladares, C., Suazo-Muñoz, C., Vega-Ortega, J., Martínez-Labrín, S., Cuadra-Martínez, D., & Pérez-Norambuena, S. (2025). Formación en psicología comunitaria para la intervención psicosocial con personas mayores: una experiencia de aprendizaje-servicio. Quaderns De Psicologia, 27(1), e2118. https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.2118
Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación. (2025). Portal oficial de la SENESCYT. https://www.educacionsuperior.gob.ec
Tecnológico Azuay. (2023). Reglamento de Prácticas Preprofesionales y Pasantías. https://tecazuay.edu.ec/wp-content/uploads/2023/08/9-Reglamento-de-Practicas-Preprofesionales-y-Pasantias.pdf
Tejada, J. (2020). El prácticum en educación superior. Algunos hitos, problemáticas y retos de las tres últimas décadas. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 105–121.
Universidad de Almería. (2019). Guía docente: Grado en Psicología. Universidad de Almería. Recuperado de https://www.ual.es/estudios/grados/
Universidad de la Habana. (2022). Evaluación de las prácticas preprofesionales en la Facultad de Psicología de la Universidad de La Habana. RUS, 14(4), 1–15. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4010
Universidad Nacional de Chimborazo. (2019). Reglamento de prácticas preprofesionales, pasantías y ayudantías de cátedra o de investigación. https://n9.cl/cxzkjt
University of Kansas Medical Center. (2025). Practicum in clinical psychology. Recuperado de https://www.kumc.edu/school-of-medicine/academics/
Universidad Técnica Particular de Loja. (2023). Modelo de Prácticas Preprofesionales. UTPL. https://n9.cl/r4amt
Universidad Tecnológica ECOTEC. (2025) Carrera de Psicología: competencias en contextos comunitarios. Recuperado de https://ecotec.edu.ec/grado/
Vargas, H., Heradio, R., Donoso, M., & Farias, G. (2025). Standardizing course assessment in competency-based higher education. Frontiers in Education, 10, 1579124. https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1579124
Vázquez-Villegas, P., Cuanalo-Contreras, K., Vázquez-Castro, G., García-Díaz, S., Pérez-Soto, E., & Cruz-Cruz, A. (2023). Scientific method’s application contexts for the development and evaluation of research skills in higher-education learners. Education Sciences, 13(1), 62. https://doi.org/10.3390/educsci13010062
Villa, A., & Poblete, M. (2004). Prácticum, y Evaluación de Competencias. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 8(2), 1-19.
Wang, J., Wang, Y., & Kashef, S. S. (2024). Pioneering quantitative assessment of questioning competency in elementary pre-service teachers using Likert-scale questions. International Journal of Science Education. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/09500693.2024.2439141
World Health Organization. (2022). World mental health report: Transforming mental health for all. World Health Organization. https://www.who.int/publications/i/item/9789240049338
Yao, D., & Lin, J. (2025). Longitudinal enhancement of cognitive abilities through competency-based programming education. Education and Information Technologies. SpringerLink
Yupanqui Villanueva, C. J. (2025). Importancia de la psicología educativa en el proceso de enseñanza y aprendizaje de lectoescritura en postpandemia. Revista InveCom, 6(1), 1-9.
Zabalza, M. A. (2016). El Prácticum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Prácticum, 1(1), 1-23. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v1i1.8254
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cynthia Guisella Enriquez Jadan (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License



8.png)




