Pilot study on the implementation of the dual practicum: students' valuations
DOI:
https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v8i1.14699Keywords:
Training, teacher education, higher education, educational innovations, professional qualificationAbstract
During the 2020/2021 academic year, the dual or alternating Practicum has been implemented for the first time in the subject of Practicum I of the Bachelor's Degrees in Early Childhood and Primary Education (2018 curriculum) at the University Jaume I (Castellón, Spain). The main objective of this study is to explore its implementation through the perceptions and assessments of the students. This is a descriptive pilot study, in which a total of 52 informants have participated. A questionnaire was used for data collection. The results of the survey carried out show a very positive assessment of this internship period, and the analysis of the responses allows us to recognize the aspects for improvement of this model, among which are the extension of the internship time or the facilitation of transport to rural areas.
Downloads
Metrics
References
Andréu, J. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Fundación Centro de Estudios Andaluces.
Chickering, A.W. & Gamson, Z. F. (1987). Seven Principles for Good Practice in Undergraduate Education. AHE Bulletin, pp. 3-7 https://eric.ed.gov/?id=ED282491
Coiduras, J. L., Blanch, A. & Barbero, I. (2020). Initial teacher education in a dual-system: Addressing the observation of teaching performance. Studies in Educational Evaluation, 64,
Coiduras, J. L., Correa, E., Boudjaoui, M. y Curto, A. (2017). Formación dual en el grado de educación: Claves organizativas y pedagógicas. Qurriculum, 30,81-102.
Coiduras, J.L., Isus, S. y Del-Arco, I. (2015). Formación inicial de docentes en alternancia. Análisis desde las percepciones de los actores en una experiencia de integración de aprendizajes. Educar, 51(2), 277-297.
Collie, R. J. & Martin, A. (2020). Teacher wellbeing during COVID-19. ACER Teacher Magazine, 1-9.
Comisión Europea. (2012). Un nuevo concepto de educación: Invertir en las competencias para lograr mejores resultados socioeconómicos. Estrasburgo: Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones.
Correa, E. (2015). La alternancia en la formación inicial docente: vía de profesionalización. Educar, 51,2, 259-275.
European Quality Charter on Internships and Apprenticeships (2013). European Quality Charter on Internships and Apprenticeships, Preamble, 1-3.
González-Garzón, M. L. y Gutiérrez, C. L. (2012). El Practicum en la formación inicial de los maestros en las nuevas titulaciones de Educación infantil y primaria: el punto de vista de profesores y estudiantes. Pulso: revista de educación, (35), 131-154.
Gutiérrez, L., Correa, J. M., Jiménez de Aberasturi Apraiz, E. e Ibáñez Etxeberria, A. (2009). El modelo reflexivo en la formación de maestros y el pensamiento narrativo: estudio de un caso de innovación educativa en el practicum de magisterio. Revista de Educación, 350, 493-505.
Jorrín, I. M., Fontana, M. y Rubia, B. (2021). Investigar en educación. Editorial síntesis.
Liesa, M. y Vived, E. (2010). El nuevo prácticum del grado de magisterio. Aportaciones de alumnos y profesores. Estudios sobre educación, 18, 201-228.
Llopis, Mª A., Sanahuja, A., Cantos, F.J., y Mateu, R. (2021, 8 de junio). Implantación del Prácticum dual en la Universitat Jaume I: hacia la mejora de la formación de los futuros docentes de educación infantil y primaria [ponencia], XVI Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas “Prácticas externas virtuales versus presenciales: transformando los retos en oportunidades para la innovación”. Pontevedra (España).
Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Sage Publications.
Peguera Carré, M. C., Curto Reverte, A., Ianos, M. A. y Coiduras Rodríguez, J. L. (2021a). Evaluación de narrativas en formación dual docente: diseño y experimentación del instrumento SCAN: A case study. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 111–130. https://doi.org/10.6018/rie.415271
Peguera Carré, M. C., Rodríguez, J. L. y Garcia, E. (2021b). Comprensión lectora y videoanálisis: evaluación de intervenciones didácticas en formación docente dual. Revista Complutense de Educación, 32(4), 663-673. https://doi.org/10.5209/rced.70950
Peguera, Mª C., Curto, A., Coiduras, J. L. Aguilar, D.; Hernández, V.; Sansó, C.; Arbós, L.; Cornadó, MªP.; Miró, A.(2019). Amistad crítica para el desarrollo de la docencia universitaria: colaboración de la tríada en el Grado de Educación Primaria dual (pp. 339-350). En coord. A. Erkizia, M. Raposo, O. Canet, M. Cebrián de la Serna, M. Á. Barberá, A. Pérez, M.Á. Zabalza, XV Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas. Pontevedra (España).
Peguera, Mª C., Curto, A., Ianos, MªA., y Coiduras, J.L. (2021). Evaluación de narrativas en formación dual docente: diseño y experimentación del instrumento SCAN”, Revista de Investigación Educativa, 39(1), 111–130. https://doi.org/10.6018/rie.415271
Peñalver, M., Ruiz-Bernardo, Mª P., Górriz, A. B., Mateu, R. y Sánchez-Tarazaga, L. (2015). Estudio descriptivo de las memorias del practicum de las titulaciones del grado de maestro/a de Educación Primaria. V Jornada Nacional sobre estudios universitarios. I Taller de innovación educativa. Universitat Jaume I (Espanya). Ed. Universitat Jaume I
Pérez Gómez, Á. (1999). El practicum de enseñanza y la socialización profesional de los futuros docentes. En A. Pérez Gómez, L. Barquín Ruiz y J.F. Angulo Rasco, (eds.) Desarrollo profesional del docente: política, investigación y práctica (pp. 636-660). Akal.
Ruiz-Bernardo, Mª P., García, R.J., Sánchez-Tarazaga, L., Mateu, R., Górriz, A. B., Colomer, C., Escobedo, P. (2018a). Un pràcticum de qualitat i una memòria reflexiva. Orientacions per a l’excel·lència, Castelló, Ed. Universitat Jaume I.
Ruiz-Bernardo, MªP., García, R., Colomer, C., Sánchez-Tarazaga, L., Mateu, R., Górriz, A. B., Escobedo, P. (2017). Red para la innovación y mejora del Prácticum de Magisterio de la Universitat Jaume I en Castellón. In Trabajos Fin de Carrera (TFG y TFM). El camino de la profesionalización: actas VIII Jornadas de Redes de Investigación e Innovación Docente de la UNED (pp. 212-219). Universidad Nacional de Educación a Distancia–UNED.
Ruiz-Bernardo, MªP., Sánchez-Tarazaga, L. y Sanahuja, A. (2021). Valoración del desempeño de los alumnos de prácticas desde la mirada del tutor del centro escolar. En J.M Romero, M. Ramos, C. Rodríguez y J.M. Sola (Coord.) Escenarios educativos investigadores: hacia una educación sostenible (pp. 1206- 1218). Dykinson.
Ruiz-Bernardo, MªP., Sánchez-Tarazaga, L. y Mateu, R. (2018b). La innovación pedagógica de la mano de la investigación-acción para mejorar la calidad del prácticum de magisterio. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado. 21(1), pp. 33–49. https://doi.org/10.6018/reifop.21.1.277681
Saiz-Linares, Á. y Ceballos-López, N. (2019). El practicum de magisterio a examen: reflexiones de un grupo de estudiantes de la Universidad de Cantabria. Revista iberoamericana de educación superior, 10(27), 136-150.
Saldaña, J. (2009). The coding manual for qualitative researchers. Sage Publications Ltd.
Sales, A., Traver, J.A. y Moliner, O. (2019). Investigación-acción participativa: Ciudadanía crítica y vinculación al territorio. En B. Ballesteros (Coord.) Investigación social desde la práctica educativa (pp. 225-264). UNED.
Sánchez-Tarazaga, L., Ruiz-Bernardo, MªP. y García, R.J. (2017). El Prácticum del Grado de Maestro en las Universidades españolas: una aproximación a estudio descriptivo. [ponencia]. XIV Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas externas. Recursos para un Prácticum de calidad. Pontevedra (España).
Silva, P., Del Arco, I. y Flores, Ó. (2018). El desarrollo de competencias profesionales en la formación inicial de maestros a través de la formación dual. El caso de modelo alternancia, Universidad de Lleida y Urban Teaching Academy, California State University Long Beach, Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 22, (1), 347-367.
Tejada, J. (2012). La alternancia de contextos para la adquisición de competencias profesionales en escenarios complementarios de educación superior: marco y estrategia. Revista Educación XX1, 15(2), 7-40. https://doi.org/10.5944/educxx1.15.2.125
Zabalza, M. Á. (2021), Prácticas presenciales vs. virtuales. Entre la contraposición y la complementación. [sesión de conferencia]. XVI Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas “Prácticas externas virtuales versus presenciales: transformando los retos en oportunidades para la innovación.” Pontevedra (España).
Zabalza, M. A. y Zabalza, M. A. (2019). Coreografías didácticas institucionales y calidad de la enseñanza. Narcea.
Zeichner, K .(2010), “New epistemologies in teacher education. Rethinking the connections between campus courses and practical experiences in Teacher Education at university”, Journal of Teacher Education, 61, 89-99.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License