This is an outdated version published on 2024-12-30. Read the most recent version.

Research and social listening for the design of an educational playground, accessible and sustainable

Authors

  • Ana Hernando Moreno Universidad Francisco de Vitoria, España Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/idiseo.19.2024.20607

Keywords:

Children's playground, accesibility, sustainability

Abstract

In Madrid there are more than 25,000 children with disabilities (Comunidad de Madrid, 2019), who, like all children, seek to find their place in the world, have fun and grow up happy. In addition to the problems they face due to discrimination and the non-inclusion promoted by the lack of normalization of the diversity and acceptance of children with special needs, it is society with its constructions that creates the greatest barriers. Architectural structures are not designed for everyone, making socialization even more difficult. An example of this, and what we’re going to focus on for its high impact on child development, are playgrounds. Taking into account Law 26/2015: “Minors have the right to always participate fully in the social, cultural, artistic and recreational life of their environment", so it follows that all children’s play areas should be adapted to all types of disabilities, giving rise to accessible recreational areas, but this differs greatly from the reality we face. Given the large number of children and families who cannot enjoy playgrounds, and the need to create sustainable spaces in cities that improve people’s lives, it is decided to focus the project on carrying out research that will guide us towards the design of an educational playground, accessible and sustainable. 

Downloads

Metrics

Visualizaciones del PDF
4

References

ALEMAÑ BAEZA, M.E.; GONZÁLEZ CARRIENDO, B.; GONZÁLEZ MAROS, J.; PERNÍAS PECO, K; SÁNCHEZ RECHE, A. (2013). “Evaluación de la seguridad y accesibilidad en los parques infantiles-safeplay”. En, Seguridad y Medio Ambiente, no 132. Madrid: Fundación MAPFRE.

ANGUS, Alison & WESTBROOK, Gina. Top 10 Global Consumer Trends 2021. Londres: Euromonitor International.

BECERRIL, Soledad. Estudio sobre Seguridad y Accesibilidad de las áreas de juego infantil. Madrid: Defensor del Pueblo, septiembre 2015.

BONILLA MONROY, Constanza. Enseñanza táctil - geometría y color. Juegos didácticos para niños ciegos y videntes. [En línea] Bogotá: Sistema Constanz, marzo 2010. Disponible en: h t t p : / / w w w. x t e c . c a t / e n t i t a t s / a p a m m s / j o r n a d e s / s e t e n a / c o n s t a n z a /Geometr%C3%ADa%20y%20Color%20Sistema.pdf (Consultado el 2 de agosto de 2023)

BIRKS, Kimberlie (2018). Design for Children: Play, Ride, Learn, Eat, Create, Sit, Sleep. Londres: Phaidon Press Limited.

CAMPOY CERVERA, Ignacio (2013). Estudio sobre la situación de los niños y niñas con discapacidad en España. Barcelona: Huygens COMUNIDAD DE MADRID (31 de diciembre, 2019). Base de Datos del Reconocimiento del Grado de Discapacidad de la Comunidad de

Madrid. [fichero XLSX] [En línea] Disponible en: https://www.comunidad.madrid/servicios/asuntos-sociales/informacion-estadistica-personas-discapacidad-comunidad-Madrid (Consultado el 3 de marzo de 2021)

DISCAPNET (2019). La regulación jurídica de la accesibilidad. Discapnet, El Portal de las Personas con Discapacidad [En línea] Disponible en: https://www.discapnet.es/areastematicas/nuestros- derechos/preguntas-y-respuestas/la-regulacion-juridica-de-la-accesibilidad (Consultado el 10 de enero de 2021)

HOLMES, Kat (2020). Mismatch: Cómo la inclusión da forma al diseño, la tecnología y la sociedad. Madrid: Editorial Experimenta.

HERNÁNDEZ GALÁN, Jesús (2011). Accesibilidad Universal y Diseño para Todos. Arquitectura y Urbanismo. Madrid: Artes Gráficas Palermo

HUETE, Ángel (2012). “Los menores con discapacidad en España. Aproximación estadística”. [Material gráfico proyectable, 24 diapositivas]. Jornada Menores con discapacidad, ¿menores derechos? [En línea] Disponible en: https://www.cermi.es/sites/default/files/docs/eventos/Menores_Discap_AHue-teG_v1.pdf (Consultado el 17 de enero de 2021)

KORYDON H., Smith; WOLFANG F. E., Preiser (2011). Universal Design Handbook. Segunda Edición. Nueva York: The McGraw-Hill Companies

LANDSCAPE STRUCTURES INC (2018). Inclusive Playspace Design Guide. Minnesota: Landscape Structures Inc. [En línea] Disponible en: http://viewer.zmags.com/publication/c878a7ae#/c878a7ae/1 (Consultado el 17 de enero de 2021)

MUNARI, Bruno (2016). ¿Cómo nacen los objetos? Barcelona: Gustavo Gili. Norma UNE 170001-1:2007. Accesibilidad universal. Parte 1: criterios DALCO para facilitar la accesibilidad al entorno.

REIS, Dalcacio; WIEDEMANN, Julius (2010). Product Design In The Sustainable Era. Colonia: TASCHEN.

VAISAROVA, Julie (2018). Shaped by Play: The Formative Role of Play and Playgrounds. Minnesota: Landscape Structures Inc.

WESTBROOK, Gina; ANGUS, Alison. Las 10 principales tendencias globales de consumo para 2021. [En línea] Londres: Euromonitor International, enero 2021. Disponible en: https://go.euromonitor.com/white-paper-EC-2021-Top-10-Global-Consumer-Trends-SP.html (Consultado el 10 de abril de 2022)

Ley 8/1993, de 22 de junio, de promoción de la accesibilidad y supresión de barreras arquitectónicas de la Comunidad de Madrid, desarrollada por De- creto 13/2007, de 15 de marzo. BOE

Ley 26/2015, de 28 de julio, de modificación del sistema de protección a la infancia y a la adolescencia. BOE

Ley 51/2003, de 2 de diciembre, de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal de las personas con discapacidad. BOE

Published

2024-12-30

Versions

How to Cite

Hernando Moreno, A. (2024). Research and social listening for the design of an educational playground, accessible and sustainable. I+Diseño. Revista Científica De Investigación Y Desarrollo En Diseño, 19, págs. 172–183. https://doi.org/10.24310/idiseo.19.2024.20607

Issue

Section

Project