This is an outdated version published on 2024-12-30. Read the most recent version.

Graphic Design Meets Education Sciences

The Innovative Approach of the "Books that Include Everyone" Project for Teaching Editorial Design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/idiseo.19.2024.20370

Keywords:

Graphic Design, Social Design, Design for Education, Universal Design for Learning, Easy Reading

Abstract

"Books that Include Everyone!" is an innovative collaborative project between students from the Graphic Design and Early Childhood Education programs at the Pontifical Catholic University of Ecuador. Its main objective is to foster reading among individuals with different reading needs. This project aims for inclusion and accessibility by adapting original stories into simple and accessible language. Through an interdisciplinary approach, students have created a system of books that are not only visually appealing but also inclusive in their content and presentation.

Students from the Early Childhood Education program, through the Inclusive Education course, have worked on selecting and, in some cases, writing stories aimed at children aged 3 to 6. Based on the Universal Design for Learning (UDL) framework, they have adapted these texts for easy reading, thus facilitating reading acquisition and comprehension for all children, including those with intellectual and neurodiverse disabilities. Graphic Design students, on the other hand, have developed an attractive and accessible graphic proposal, complementing the adapted content with interpretive illustrations and an editorial design aimed at promoting social inclusion and accessibility.

The project development followed a three-stage design method. The first stage involved a research process on the project context, analyzing existing content and typologies. In this phase, students from both disciplines collaborated in in-person and virtual meetings to define the contents, graphic concept, and book structure, including format and distribution characteristics. The second stage was divided into two parts: story adaptation by Early Childhood Education students and graphic composition by Graphic Design students. After jointly validating content and mockups, the detailed design phase ensued, where illustrations were digitized and the book was laid out and assembled into a functional prototype. Finally, in the testing stage, Early Childhood Education students tested the book with children in the specified age range, using a rubric to evaluate technical and theoretical interdisciplinary aspects.

This project has created an innovative and persuasive educational product and provided a valuable collaborative learning experience for the students involved. It demonstrates that the interdisciplinarity between Graphic Design and Education promotes meaningful learning and contributes to inclusion and accessibility in teaching reading.

Downloads

Metrics

Visualizaciones del PDF
8

Author Biographies

Guillermo Sánchez Borrero, Pontificia Universidad Católica del Ecuador

Adscrito a la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, en la Carrera de Diseño Gráfico de la Facultad de Arquitectura, Diseño y Artes. Diseñador por la Pontificia Universidad Católica del Ecuador (PUCE), Diplomado en Comunicación Corporativa por la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL), Máster en Dirección de Comunicación Corporativa (DirCom) por la Universidad de las Américas (UDLA). Doctor en Diseño por la Universidad de Palermo (UP) (Argentina). Docente a tiempo completo de la Carrera de Diseño Gráfico de la PUCE.  Coordinador de la Carrera de Diseño Gráfico de la PUCE. Docente investigador: Diseño para educación, El diseño gráfico en la pedagogía.  La enseñanza del diseño gráfico. La preferencia y significado del color.

Claudia Jenny Bravo, Pontificia Universidad Católica del Ecuador

Adscrita a la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Facultad de Ciencias de la Educación Carrera de Educación Inicial.

Licenciada en Ciencias de la Educación con mención en Gestión y Docencia Parvularia, por la Universidad Católica del Ecuador, Magister en Educación Inicial y Educación Especial, por la Universidad Tecnológica Equinoccial del Ecuador Aval UCA, Magister En Psicopedagogía, Especialidad Intervención Psicopedagógica en Educación Infantil y Primaria por Universitat de Barcelona. Instructora/Consultora de Brain Gym. Docente Parvularia  , docente universitaria de grado y posgrado, psicopedagoga.  Más de 2000 horas de capacitación en temas referentes a Metodologías de Enseñanza Activas, Neuroeducación, Necesidades educativas, Psicomotricidad, Dificultades del Desarrollo, Diseño Universal del Aprendizaje y Women Lead: Estrategias para el Desarrollo de Mujeres. Docente investigadora.

References

Adams, S. (2018). El color en el diseño gráfico. Guía con ejemplos reales del uso cromático,. Blume.

Alvarado, M. (2015). Paratexto (2). Eudeba.

Costa, J. (2021). Cara a cara con el diseño : por el progreso del diseño gráfico y de la sociedad. . Experimenta Editorial.

Cross, N. (2018). Metodos de diseño: estrategias para el diseño de productos. Limusa.

Designing for children. (s/f). https://childrensdesignguide.org/

Elizondo, C. (20218) A P R E N D I Z A J E B A S A D O E N P R O Y E C T O S Y D I S E Ñ O U N I V E R S A L P A R A E L A P R E N D I Z A J E. Wordpress.com. Recuperado el 8 de julio de 2024, de https://coralelizondo.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/12/DUAABP.pdf

Frascara, J. (2012). El diseño de comunicación (Infinito, Ed.).

García O. (2012). Lectura fácil: métodos de redacción y evaluación. https://www.plenainclusion.org/sites/default/files/lectura-facil-metodos.pdf

Geert Freyhoff, ILSMH-EA (1998) Directrices Europeas para Generar Información de Fácil Lectura Destinada a Personas con Retraso mental. Impreso por CERCICA, cooperativa de personas con retraso mental, Cascais -Portugal.

Gorodischer, H., & Scaglione, J. (2020). Legibilidad y tipografía. La composición de los textos. Campgràfic.

Manzini, E. (2015). Cuando todos diseñan. Una introducción al diseño para la innovación social. Experimenta.

Morin, E. (2019) ¿Qué es Transdisciplinariedad? Edgarmorinmultiversidad.org. Recuperado el 8 de julio de 2024, de https://edgarmorinmultiversidad.org/index.php/que-es-transdisciplinariedad.html

La vulnerabilidad del género. Una mirada desde el diseño social, http://www.scielo.org.ar/pdf/ccedce/n69/n69a07.pdf.

Ledesma M. y López, M. (2018). Retóricas del diseño social. Wolkowicz Editores.

Lupton, E. (2013). Pensar con tipos. Una guía clave para estudiantes, diseñadores, editores y escritores. Gustavo Gili.

O’Grady, J. / V. (2018). Manual de investigación para diseñadores. Blume.

Pastor, C. A., Sánchez, H. P., Sánchez, S. J. M., & Zubillaga, D. R. A. (2011). Pautas sobre el Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA). CAST Universidad Complutense de Madrid, 2011, 1–36.

Por, V. en C. (s/f). Revisión de Misako Nomura, Gyda Skat Nielsen y Bror Tronbacke En nombre de IFLA/Sección de Servicios Bibliotecarios para Personas con Necesidades Especiales. Ifla.org. Recuperado el 8 de julio de 2024, de https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/hq/publications/professional-report/120-es.pdf

¿Qué es la lectura fácil? (s/f). www.plenainclusion.org. Recuperado el 21 de mayo de 2024, de https://www.plenainclusion.org/discapacidad-intelectual/recurso/lectura-facil/

Rodríguez, L. (2004). Diseño Estrategia y Tácticas. Siglo XXI.

Samara. (2009). Los elementos del diseño.

Sánchez, G. (2020). El concepto de diseño en los proyectos de titulación de Diseño Gráfico de la PUCE | Catálogo Digital de Publicaciones DC. Universidad de Palermo. Actas de Diseño No 31. https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/actas_de_diseno/detalle_articulo.php?id_libro=807&id_articulo=17225

Published

2024-12-30

Versions

How to Cite

Sánchez Borrero, G., & Bravo, C. J. (2024). Graphic Design Meets Education Sciences: The Innovative Approach of the "Books that Include Everyone" Project for Teaching Editorial Design. I+Diseño. Revista Científica De Investigación Y Desarrollo En Diseño, 19, págs. 201–219. https://doi.org/10.24310/idiseo.19.2024.20370

Issue

Section

Project