This is an outdated version published on 2024-12-30. Read the most recent version.

Autism in women

Making the invisible visible

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/idiseo.19.2024.20353

Keywords:

Gender bias, visual representation, Autism spectrum disorders (ASD), visualization, awareness, inclusive representations

Abstract

This study aims to analyze the impact of gender on health research, access to healthcare, and the visual representation of diseases and conditions. It explores the lack of data disaggregation by sex and the underrepresentation of women in clinical trials, as well as the relevance of communication and advertising, which, if misused, could perpetuate this bias. The implications of this gender bias in drug advertising and the generation of medical knowledge are also examined.

Using the content analysis methodology, a review of the visual symbols of autism over time is carried out and the implications of gender bias in their visual representation are studied. Ian Hacking's concept of dynamic nominalism is used to understand how designations affect perception, behavior and the need for new inclusive representations.

He analyzes the impact of these representations on the self-perception and recognition of autistic women, addressing the challenges of late diagnosis and the use of androcentric diagnostic tools, as well as the need for new inclusive representations.

The study concludes that addressing gender bias in medical research and the design of visual representations is crucial to improving the attention and recognition of women.

Downloads

Metrics

Visualizaciones del PDF
6

References

Ariza Samper, M., & Ruíz Lázaro, P. M. (2021). Diferencias clínicas del trastorno del espectro autista por género. Facultad de Medicina, Universidad de Zaragoza.

Autiblog. (09 de marzo de 2023). Autiblog. Obtenido de Autiblog: https://autiblog.substack.com/p/mujeres-autistas-invisibles-machismo

Baron-Cohen, S. (2002). The extreme male brain theory of autism. Trends in cognitive sciences 6, 248-254.

Baron-Cohen, S., Lombardo, M. V., Auyeung, B., Ashwin, E., Chakrabarti, B., & VKnickmeyer, R. (2011). Why are autism spectrum conditions more prevalent in males? PLoS biology 9(6).

Buré Aravena, D., Rodríguez Segura, M., & Traverso Rueda, G. (2020). Mujeres dentro del espectro autista: dificultades en el diagnóstico y su relación con su sí mismo. Doctoral dissertation, Universidad Academia de Humanismo Cristiano.

Cambronero Saiz, B., Ruiz Cantero, M. T., & Papí Gálvez, N. (2012). Calidad de la publicidad de fármacos y sesgos de género en las revistas de medicina (1998-2008): revisión de la literatura científica. Gaceta Sanitaria 26(5), 469-476.

Carvajal Torres, J., Riveros Del Valle, C., Robinson Aldunate, S., & Farías, V. (2021). Influencia de las expectativas de género en las dificultades diagnósticas en mujeres con Trastorno del Espectro Autista. Revista de Estudiantes de Terapia Ocupacional Vol. 8, No. 1, 64-82.

Chilet-Rosell, E., & Hernández-Aguado, I. (2022). Resolviendo las brechas de género en salud, ¿qué más falta? Gaceta Sanitaria, 36(1), 45-47.

Compartir es vivir. (2022). Los simbolos del TEA. Obtenido de Compartir es vivir: https://compartiresvivirweb.wordpress.com/2022/04/04/2a-2022-los-simbolos-del-tea/

Dillon, E. F., Kanne, E., Landa, R. J., Annet, R., Bernier, R., Bradley, C., . . . Wodka, E. L. (2023). Sex differences in autism: Examining intrinsic and extrinsic factors in children and adolescents enrolled in a national ASD cohort. J Autism Dev Disord 53(4), 1305-1318.

Espacio Autismo. (2 de abril de 2021). Los símbolos del autismo. Obtenido de Espacio Autismo: https://www.espacioautismo.com/los-simbolos-del-autismo-del-color-azul-a-la-pieza-de-puzle/#1-El-color-azul

Folco, F. (2023). Federica Folco. Obtenido de Las ideas y Hacking: https://federicafolco.com/insurreccion-de-lo-sensible/textos-producidos/las-ideas-y-hacking/

González, M. G. (2023). Discrepancias de género en los procesos diagnósticos del Trastorno del Espectro Autismo: Una revisión de literatura sistemática acerca de las niñas silenciadas. Ciencias de la Conducta 38(1), 4-25.

Gutiérrez Fernández, E., & Martínez Perez, N. (27 y 28 de abril de 2022). Desafíos en la visibilización del dolor en enfermedades de mujeres: una propuesta de abordaje. (I. C. Salud, Entrevistador)

Hacking, I. (1999). The social construction of what? Harvard university press.

Hervás, A. (2022). Género femenino y autismo: infra detección y mis diagnósticos. Medicina (Buenos Aires), 82(Supl. 1) Recuperado en 27 de junio de 2024, de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0025-76802022000200037&lng=es&tlng=es, 37-42.

Johnson, A. (9 de septiembre de 2021). LinkedIn. Obtenido de Awareness to Pride: The Evolution of Autism Symbols from 1963 to Today: https://www.linkedin.com/pulse/awareness-pride-evolution-autism-symbols-from-1963-amber/

Lapierre Acevedo, M. (2021). Contribuciones del feminismo posestructuralista al activismo de las personas con discapacidad en el contexto chileno. Revista Española de Discapacidad VOL 9 NÚM 2.

Leiva, M. (2022). Mujeres autistas chilenas diagnosticadas en edad adulta: Consecuencias y dificultades durante el proceso. PSIQUIATRÍA Y SALUD MENTAL,39(3/4), 96-101.

Loomes, R., Hull, L., & Mandy, W. (2017). What is the male-to-female ratio in autism spectrum disorder? A systematic review and meta-analysis. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 56(6), 466-474.

Málaga, I., Blanco Lago, R., Hedrera-Fernández, A., Álvarez-Álvarez, N., Oreña-Ansonera, V. A., & Baeza-Velasco, M. (2019). Prevalencia de los trastornos del espectro autista en niños en Estados Unidos, Europa y España: coincidencias y discrepancias. Medicina (Buenos Aires), 79(1), 4-9.

Mandy, W., Pellicano, L., Pourcain, B., Skuse, D., & Heron, J. (2018). The development of autistic social traits across childhood and adolescence in males and females. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 59(11), 1143-1151.

Montagut Asunción, M., Mas Romero, R., Fernández Andrés, M., & Pastor Cerezuela, G. (2018). Influencia del sesgo de género en el diagnóstico de trastorno de espectro autista: una revisión. Escritos de Psicología (Internet), 11 (1), 42-54.

Montalbetti, N. (2010). Diseño gráfico como acción concientizadora. Universidad de Belgrano.

Montero, M. (8 de julio de 2020). Paradigmas, símbolos y criterios diagnósticos: Un vistazo a la historia de la comunidad autista. Obtenido de CULTURA E IDENTIDAD AUTISTA: https://magdamontero.com/paradigmas-y-simbolos-historia-de-la-comunidad-autista/

Navarro, I. (2 de abril de 2019). Recursos TEA. Obtenido de DÍA MUNDIAL DEL AUTISMO: https://recursostea.com/dia-mundial-autismo/#:~:text=El%20s%C3%ADmbolo%20del%20infinito%20colorido,hay%20dentro%20del%20espectro%20autista.

Pérez Estrada, K. (2023). Perspectivas únicas: el espectro autista en mujeres. Revista Digital Universitaria 24(6).

Pérez, C. C. (2020). La mujer invisible. Seix Barral.

Puigpinós-Riera, R., & Serral, G. (2017). A favor del lazo rosa y la prevención del cáncer de mama: diferentes puntos de vista., 253-254. Gaceta Sanitaria,31.

Sociedad Nacional de Autismo. (2007). Sociedad Nacional de Autismo. Obtenido de Autistic society communicates in pink and purple: https://www.thirdsector.co.uk/autistic-society-communicates-pink-purple/communications/article/754052

Ureña, M. (2 de febrero de 2017). ¿Por qué el puzzle es el símbolo del autismo? Obtenido de Autismo Petra: https://autismopetra.com/puzzle-simbolo-del-autismo/

Published

2024-12-30

Versions

How to Cite

Mardones Carvajal, S. (2024). Autism in women: Making the invisible visible. I+Diseño. Revista Científica De Investigación Y Desarrollo En Diseño, 19, págs. 111–121. https://doi.org/10.24310/idiseo.19.2024.20353

Issue

Section

Investigation