Spanish haute couture and its technical reproducibility in the U.S. market (1952-1975)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Idiseno.2022.v17i.14738

Keywords:

Alta confección, Spanish haute couture, Francoism, boutique fashion, Spanish fashion

Abstract

This research focuses on the dynamics of collaboration between European haute couture and the United States industry. Spain’s acceptance into the circuit of international clothing centres, official in 1952, was favored by synergies with American manufacturers and department stores, which marketed both original models by Hispanic houses or their adaptations and replicas. This contribution aims to determine how designers from Madrid and Barcelona entered the American middle market, providing a more precise chronology for this process. In order to consider the real weight of Spanish fashion in the transoceanic market, it follows the methodology of historical research, which prioritises the use of magazines and newspapers from both sides of the Atlantic. At the same time, a comparative perspective has been applied to the cases of France and Italy. Apart from defining the concepts of “alta costura”, “moda boutique” and “alta confección” from a terminological point of view, this study proposes a first reconstruction of the commercial agreements with department stores, clothing industry and transatlantic fabric manufacturers during the late Franco regime.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aboitiz, T. (6 de enero de 1966). Spain Pre-Couture. Women’s Wear Daily, p. 64.

Ballard, B. (1960). In my fashion. New York: David McKay Company, Inc.

Boletín (mayo de 1951). [Ejemplar de Boletín de la Moda, revista fundada por Asunción Bastida]. Fondo Asunción Bastida. Museu del Disseny, Barcelona.

Calzadilla, P. ? Rosés, S. (2012). Pedro Rodríguez Alta Costura sobre Papel: figurines 1940-1976. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado de https://www.culturaydeporte.gob.es/mtraje/dam/jcr:2d88242a-c0db-42aa-a3e0-7b346a7a6b8b/catalogo-acpapel.pdf.

Camera Nazionale della Moda Italiana (30 de noviembre de 1970). [Traducción del reglamento para la calificación y clasificación de las actividades creativas de la moda italiana]. Sección de Cultura (Caja 48606-TOP. 72/75.607-75.709, Promoción de la moda 1970), Archivo General de la Administración, Alcalá de Henares.

Caratozzolo, V. C. (2006). Irene Brin: lo stile italiano nella moda. Venezia: Marsilio.

Caratozzolo, V. C. (2008). Simonetta Colonna di Cesarò: un profilo. En Caratozzolo, V. C., Clark ? Frisa, M. L. (Eds.). Simonetta: la prima donna della moda italiana. Venezia: Marsilio. (pp. 155-188).

Caratozzolo, V. C. (2014). Piccolo dizionario dell’Alta Moda italiana. En Frisa, M. L., Tonchi, S. ? Mattirolo, A. (Eds.). Bellissima: L’Italia dell’alta moda 1945-1968. Milano: Electa. (pp. 400-411).

Casamartina, J. (2009). Bibliografías. En Casamartina, J. (Ed.). La edad de oro de la alta costura. Sabadell: Banco de Sabadell. (pp. 283-294).

Casamartina, J. (2021). Pedro Rovira 1921-1978. Badalona: Museo de Badalona.

Cianfarra, J. (19 de agosto de 1952). Spanish Designers Bid for U.S. Market. New York Times. https://www.nytimes.com/1952/08/19/archives/spanish-designers-bid-for-us-market-threeday-fashion-festival-held.html?searchResultPosition=1.

Cleo (27 de marzo de 1966). ¿Se muere la alta costura española? [Recorte del periódico Heraldo de Aragón]. Fondo Pedro Rodríguez (FD042548-07). Museo del Traje. Madrid, España.

Comín, M. P. (9 de mayo de 1968). Retablo femenino: La costura española hacia mercados exteriores. La Vanguardia Española, p.45.

Delane, M. (29 de mayo de 1952). Spanish Couture Plans First Group show. Women's Wear Daily, p. 3.

Dryansky, G. Y. (18 de octubre de 1971). Theatres: Spain to Cancel Couture Subsidy. Women’s Wear Daily, p. 45.

Firth, J. (octubre de 1959). ¿A comprar en ‘Boutique’? Alta Costura, pp. 29-30.

Fogg, M. (2014). Moda: toda la historia [Traducción al español de Fashion: the whole story]. Barcelona: Blume.

Forman, M. (19 de septiembre de 1966). Associated in Celanese’s Line-for-Line Copy Push. Women’s Wear Daily, pp. 2, 15.

Gennaioli, D. (2020). Situando a Situando a Madrid en el mapa (1963-1976). El papel de las “Madrid Editors” de Harper’s Bazaar y Vogue en la definición de una nueva capital de la moda. Journal of Spanish Cultural Studies, 21(3), 389-409. doi: 10.1080/14636204.2020.1801290.

Gennaioli, D. (2021). Elizabeth Howell Buckley, Aline Romanones y el oficio de Madrid editor para Harper’s Bazaar y Vogue. Estrategias y modelos utilizados en el proceso de construcción de una identidad internacional para la moda española 1952-1975 (Tesis doctoral). Universidad Politécnica de Madrid.

Gutiérrez, J. (2017). El poeta contra los elementos: Manuel Pertegaz en el tránsito de la moda española al modelo ‘prêt-à-porter’ (1968-1975). En Descalzo, A., Golbin, P., Gutiérrez, J., Marina, R. ? De los Santos, J. M. (Eds.). Manuel Pertegaz. Madrid: Comunidad de Madrid. (pp. 24-29).

Harper’s Bazaar (1 de noviembre de 1953). Advertisement: Spanish Renaissance Collection. Harper’s Bazaar, p. 29.

Harper’s Bazaar (1 de enero de 1965). The Soft Sands. Harper’s Bazaar, pp. 162-163.

Harper’s Bazaar (1 de octubre de 1966). Advertisement: Celanese Corp of America. Harper’s Bazaar, pp. 148-149.

Hawes, E. (1938). Fashion is spinach. New York: Random House.

Kimbrough, E. (1 de mayo de 1952). Marshall Field-Hallmark of the Carriage Trade. Harper’s Bazaar, pp. 120-123, 158.

Lambert, B. (24 de junio de 1993). Hannah Troy, Fashion Designer, Inventor of Petite Size, Dies at 93. New York Times. https://www.nytimes.com/1993/06/24/obituaries/hannah-troy-fashion-designer-inventor-of-petite-size-dies-at-93.html.

La moda en España (septiembre de 1953). Marbel: El modisto español predilecto de las grandes casas de moda de Norteamérica. La moda en España, pp. 52-53.

Life (12 de septiembre de 1952). Spanish Fashions Take a Bow. Life, pp. 95-99

Marichari (8 de diciembre de 1971). Así va la moda: La costura infantil y de la piel española pueden ser las mejores del mundo. ABC (edición de la mañana), pp.75-76.

McColl, P. (27 de septiembre de 1971). Spanish Rtw: The Spanish Rtw Discovery. Women’s Wear Daily, p. 42.

Merlo, E. (2003). Le origini del sistema moda. En Belfanti, C. M. ? Giusberti, F. (Eds.). Storia d’Italia. Annali 19: La moda. Torino: G. Einaudi. (pp. 667-697).

Mirabella, G. ? Warner, J. (1995). In and out of Vogue. New York: Doubleday.

Morris, B. (30 de diciembre de 1964). Store Presents Spanish Styles in Many Moods. New York Times. https://www.nytimes.com/1964/12/30/archives/store-presents-spanish-styles-in-many-moods.html.

Palmer, A. (2001). Couture and Commerce: The Transatlantic Fashion Trade in the 1950s. Vancouver: UBC Press.

Palmer, A. (2020). The Elusive Balenciaga. En Balda, A. (Ed.). First International Cristóbal Balenciaga Conference Proceedings. Guetaria: Museo Cristóbal Balenciaga. (pp. 15-32).

Pasalodos, M. (2008). Haute Couture. High Fashion in the 50’s. Indumenta Revista del Museo del Traje, 1, 23-48.

Peterson, P. (29 de abril de 1964). Spanish Pavilion Is Site of Gala Fashion Show. New York Times. https://www.nytimes.com/1964/04/29/archives/spanish-pavilion-is-site-of-gala-fashion-show.html.

Pouillard, V. (2021). Paris to New York: the transatlantic fashion industry in the twentieth century. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Ranera, G. (2010). Moda del Sol 1960-2010: pionera del prêt-à-porter. S.l.: s.n.

Rosendorf, N. M. (2014). Franco sells Spain to America: Hollywood, Tourism and Public Relations as Postwar Spanish Soft Power. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Rosés, S. (2020). La muerte de la alta costura: crónica de un final. Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, 32, 123-135. doi: 10.15366/anuario2020.32.006.

Rosés, S. (2020a). Pedro Rodríguez y el inicio de la internacionalización de la moda española. En Pibernat, O. (Ed.). Diseño y Franquismo: Dificultades y paradojas de la modernización en España. Madrid: Experimenta Libros. (pp. 175-184).

Rosés, S. (2022). Spanish Couture: In the Shadow of Cristóbal Balenciaga. Fashion Theory, 26(1), 115-136. doi: 10.1080/1362704X.2020.1770399

Saekel, K. (28 de octobre de 1963). La Moda Ultima: In Spain?‘a Family Affair’. [Recorte del periódico San Francisco Chronicle]. Fondo Pedro Rodríguez (FD042541-08). Museo del Traje. Madrid, España.

Steele, V. (2018). Moda. En Marino, M. (Ed.). Fashion Theory: Hacia una teoría cultural de la moda. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ampersand. (pp. 27-44).

Steele, V. (2018a). Un museo de moda es algo más que un reservorio de trajes. En Marino, M. (Ed.). Fashion Theory: Hacia una teoría cultural de la moda. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ampersand. (pp. 163-172).

Telva (1 de marzo de 1968). Cosas que pasan. Telva, p. 15.

Vázquez, Chito M. (17 de febrero de 1962). Pedro Rodriguez Says: ‘Spanish Fashion’ Dresses Can’t Be Mass Produced. [Recorte del periódico The Philippines Herald]. Fondo Pedro Rodríguez (FD042547-01). Museo del Traje. Madrid, España.

Vergani, G. ? Malossi, G. (1992). La Sala Bianca: nascita della Moda Italiana. Milano: Electa.

Vogue (15 de octubre de 1953). Advertisement: Franklin Simon & Co. Vogue, p. 15.

Vogue (15 de agosto de 1962). Madrid Address Book. Vogue, pp. 124-137.

Vogue (15 de febrero de 1966). Advertisement: Celanese Nylon. Vogue, pp. 16-17.

Walford, J. (2012). 1950s American fashion. Oxford: Shire.

White, N. (2000). Reconstructing Italian fashion: America and the development of the Italian fashion industry. Oxford: Berg.

Wilson, E. (2003). Adorned in Dreams: Fashion and Modernity. Ed. New Brunswick: Rutgers University Press.

Women’s Wear Daily (29 de octubre de 1964). Chance for an Organization of Spain Couture Still Remote. Women’s Wear Daily, p. 6.

Women’s Wear Daily (10 de marzo de 1965). The Fabrics: Celanese Shows Couture Fabrics. Women’s Wear Daily, p. 70.

Women’s Wear Daily (27 de septiembre de 1971). Advertisement: Deluxe Spanish Ready to Wear. Women’s Wear Daily, p. 41.

Published

2022-12-25

How to Cite

Gennaioli, D. (2022). Spanish haute couture and its technical reproducibility in the U.S. market (1952-1975). I+Diseño. Revista Científica De Investigación Y Desarrollo En Diseño, 17, 05–22. https://doi.org/10.24310/Idiseno.2022.v17i.14738

Issue

Section

Investigation