The spanish artistic heritage during the Civil War (1936-1939). The case of the Uclés portapaz
DOI:
https://doi.org/10.24310/Eviternare.v0i7.8384Keywords:
Civil War; Artistic heritage; Monastery of Uclés; pax; AnastasisAbstract
The Spanish Civil War (1936-1939) posed a severe threat to this country’s heritage. In this respect, on a governmental level, several actions were undertaken in order to safeguard movable property and cultural and artistic immovable property. Over the last years, this issue has been widely addressed from various study perspectives, that allow us to grasp a better knowledge on these actions regarding heritage protection. This article puts the spotlight on the disappearing and partial recovery of the Monastery of Uclés pax, an unique silversmithing piece commissioned by the Order of Santiago. This piece holded a byzantine plaque from the 11th century.
Downloads
Metrics
References
Alcolea, Santiago (1958). Artes decorativas en la España Cristiana (siglos XI-XIXI).Ars Hispaniae: Madrid.
Almarca Núñez-Herrador, Esther. (2000). “Arte, Patrimonio artístico y Guerra Civil en Castilla – La Mancha”, en, ORTIZ, M. La Guerra Civil en Castilla – La Mancha. De El Alcázar a Los Llanos. Celeste Ediciones: Madrid.
Alted Vigil, Alicia. (1948). Política del nuevo Estado sobre el patrimonio cultural y la educación durante la Guerra civil española. Ministerio de Cultura: Madrid.
Álvarez Lopera, José. (1982). La política de bienes culturales del Gobierno republicano durante la Guerra civil española. Ministerio de Cultura: Madrid.
Arguerich Fernández, Isabel. & Ara Lázaro, Judith. (eds.). (2003). Memoria de la Junta del Tesoro Artístico durante la Guerra Civil. Museo Nacional del Prado: Madrid.
Cabañas Bravo, Miguel. (2007). Josep Rena, arte y propaganda en guerra. Ministerio de Cultura: Madrid.
- (2008). “Josep Renau, director general de Bellas Artes” en Cabañas Bravo, M., López Yarto, A. y Rincón García, W. Arte, poder y sociedad en la España de los siglos XV a XX. CSIC: Madrid, pp. 369-387.
Castro, Eva. (20/10/1986). Un funcionario de la Republica entrega una valiosa colección de orfebrería, el portapaz de Uclés había desaparecido en 1937. El País. Recuperado de: https://elpais.com/diario/1986/10/20/cultura/530146808_850215.html
Cirac Estopañán, S. (1947). Martirologio de Cuenca. Crónica diocesiana de la época roja. Barcelona.
Colorado Castellary, Arturo. (2008a). Éxodo y exilio del arte. La odisea del Museo del Prado durante la Guerra Civil. Cátedra: Madrid.
- (2008b). “La salvaguarda del patrimonio artístico nacional en Valencia”, en Aznar Soler, M., Barona, J. y Navarro, J. (eds.), València, capital cultural de la República (1936-1937), PUV-SEC: Valencia. pp. 409-432.
- (2010). “El Acuerdo de Figueras y el salvamento del patrimonio artístico español”, en Canal, J. (dir). Figueras, capital de la República: 1 de febrero de 1939. Congreso de los Diputados: Madrid. pp. 107-128.
- (2014a). “L’Accord de Figueras: son contexte, le Comité International et sa mise en oevre”, en NÉGRI, V. Le patrimoine culturel, cible des conflits armés. De la guerre civile espagnole aux guerres du 21e siècle, Bruylant: Bruxelles. pp. 21-62.
- (2014b). “la premessa spagnola: evacuazione, intervento internazionale e salvataggio del patrimonio artístico durante la Guerra civile”, en Calvano, T. y Forti, M. Musei e monumento in guerra 1939-45. Londra- Parigi-Roma-Berlino. Edizioni Musei Vaticani: Città del Vaticano.pp. 27- 55.
Colorado Castellary, Arturo, Pérez Sánchez, Emilio. & Martínez Ripoll, Antonio. (1991). El Museo del Prado y la Guerra civil (Figueras-Ginebra, 1939). Museo del Prado: Madrid.
De la Vega Almagro, Víctor. (2007). Tesoro artístico y Guerra Civil. El caso de Cuenca. Ediciones de la Universidad de Castilla – La Mancha: Cuenca.
Esteban Chapapría, Juñián. (2007). La conservación del patrimonio español durante la II República 81931-1939). Fundación Caja de Arquitectos: Barcelona.
García Alonso, Francisco. y Munilla, Glòria. (2011). Salvem l’art. La protección del patrimoni cultural català durant la Guerra civil. La Magrana: Barcelona.
Guardia, Milagros. (1986). Una obra bizantina de Ciudad Real y el tema de la Anástasis. En D’Art: Revista del Departament d’Historia de l’Arte, nº.12, pp. 86-112.
Monreal Tejada, Luis. (1999). Arte y Guerra civil. La val de Onsera: Huesca.
Muñoz Rubio, María. (2010). La historia recuperada. Vicisitudes del palacio de Liria durante la Guerra civil, en Junta de Andalucía (ed.). Colección Casa de Alba. Museo de Bellas Artes: Sevilla, pp. 103-109.
Renau, Jean. (1980). Arte en peligro, 1936-1939. Fernando Torres – Ayuntamiento de Valencia: Valencia.
Saavedra Arias, Rebeca. (2011). La sorte del patrimonio artístico spagnolo durante la Guerra civile (1936-1939): ideología, politicae trascendenza del problema. En Diacronie. Studi di storia contemporánea, nº 7 Spagna anno zero: la guerra come soluzione.
Saavedra Arias, Rebeca. (2012). “La destrucción del patrimonio artístico durante la Guerra Civil. El caso cántabro”, en Aramburu Zabala, M., Losada Varea, Celestina. & Saavedra Arias, Rebeca. (2012). Patrimonio destruido en Cantabria, PUbliCan, Ed. de la Universidad de Cantabria: Santander, pp. 49-105.
Sánchez Lillo, Jorge. (19/09/1978). El desaparecido portapaz: una maravillosa obra de orfebrería del tesoro catedralicio de Ciudad Real. En Lanza Dominical (19/09/1978).
Sociedad española de Excursiones. (1986). Boletín de la Sociedad Española de Excursiones. Tomo III, marzo 1895- febrero 1896. Madrid.
Tusell, Javier. (1986). La cultura, botín de guerra. En Lápiz, revista internacional de arte, v. 36, nº 4, pp. 29-32.
Tussel, Javier. (1999). Arte, historia y política en España (1890-1939). Biblioteca Nueva: Madrid.
Vela Santiago, Francisco. (2015). El desastre de Uclés. 1809. Alamena Ediciones: Madrid.
Dipòsit digital de documents de la UAB (1893-1954). Boletín de la sociedad española de excursiones en le repositorio de la Universidad Autónoma de Barcelona. Recuperado de: https://ddd.uab.cat/record/40577/?ln=es
Investigación histórica y representación digital accesible (2015-2017). El patrimonio artístico durante la guerra y la posguerra. Recuperado de: http://pgp.ccinf.es/PGP/#/proyecto
Turismo y Cultura en Ciudad Real. Tierra del Quijote 2003-2020, 17 años en la red (2003-2020). Ciudad Real del siglo XX. La Guerra civil.Recuperado de: http://www.ciudad-real.es/historia/ccm/siglo20-06.php
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the contents published in Revista Eviterna are subject to the Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exposed, provided that:
The authorship and original source of your publication (Journal, editorial and URL of the work) are cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyright is of two kinds: moral rights and patrimonial rights. Moral rights are perpetual, inalienable, inalienable, inalienable, inalienable and imprescriptible prerogatives.
In accordance with copyright legislation, Revista Eviterna recognizes and respects the moral rights of the authors, as well as the ownership of the economic right, which will be transferred to the University of Malaga for dissemination in open access.
The economic rights refer to the benefits obtained by the use or disclosure of the works. Revista Eviterna is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.