Be decadent
DOI:
https://doi.org/10.24310/Eviternare.v0i4.8187Keywords:
Decadence movement, Symbolism, Literature, PaintingAbstract
To be a symbolist means going beyond everyday routine. Symbolist access and cultivate an enigmatic, disturbing and lyrical universe. It´s a life to give up routine. The artist would rather become engrossed and take pleasure in creating, it is the attitude what connects these painters and man of letters. Decadentism, Dandyism,Symbolism, or esotericism are added pieces to this artistic moment. In Spain this perios is between the years 1890 and 1930.
Downloads
Metrics
References
BAROJA, Ricardo (1989). Gente del 98. Cátedra: Madrid. (1ª edición 1952)
BAUDELAIRE, Charles (2010). Pequeños poemas en prosa. Los Paraísos Artificiales. Cátedra: Madrid. (1ª ediciones 1869 y 1860)
BÉGUIN, Albert (1993).El alma romántica y el sueño. Fondo de cultura económica: Madrid.
BELTRÁN ALMERÍA, Luis y RODRÍGUEZ GARCÍA, José Luis (coords.) (2008). Simbolismo y hermetismo. Aproximación a la modernidad estética. Prensas Universitarias de Zaragoza: Zaragoza.
BOZAL CHAMORRO, Leyre y JIMÉNEZ BURILLO, Pablo (eds.) (2017). Catálogo de la exposición Zuloaga en el París de la Belle Époque. 1889-1914.Fundación Mapfre, Musée d'Orsay: Madrid.
CAPARRÓS MASEGOSA, Lola (1999). Prerrafaelismo, Simbolismo y Decadentismo en la pintura española de fin de siglo. Universidad de Granada: Granada.
COGEVAY, Guy y JIMÉMEZ BURILLO, Pablo (eds.) (2013). Catálogo de exposición Impresionistas y postimpresionistas. El nacimiento del arte moderno. Obras maestras del
Musée d'Orsay. Fundación Mapfre y Musée d'Orsay: Madrid.
DRAGUET, Michel (2004), "De l'idéal à l'idéalisme. Le Symbolisme gagné par l'ésotérisme", en Le Symbolisme en Belguique. Bruselas, Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique, pp. 259-301.
FONTÁN DEL JUNCO, Manuel y ZOZAYA ÁLVAREZ, María (eds.) (2017). Catálogo de exposición William Morris y compañía: el movimiento Arts & Crafts en Gran Bretaña. Fundación Juan March y Museu Nacional d'Art de Catalunya: Madrid.
GARCÍA, Leticia y PRIMO, Carlos (coords.) (2012). Prodigiosos mirmidones. Antología y apología del dandismo con prólogo de Luis Antonio de Villena. Capitán Swing Libros: Madrid.
GARCÍA MOGOLLÓN, Florencio Javier (2002), "El ambiente cultural y artístico pacense en la época de Antonio Juez", en HERNÁNDEZ NIEVES, Román (ed.). Catálogo de exposición Antonio Juez. Badajoz, Museo de Bellas Artes de Badajoz, Diputación de Badajoz, pp.43-51.
JERROLD, Clare (2018).Los bellos y los dandiscon prólogo de Luis Antonio de Villena. Wunderkammer: Girona. (1ª edición 1910)
JUMEAU-LAFOND, Jean-David y SOLANA, Guillermo (eds.) (2000). Catálogo de exposición Los pintores del alma. El Simbolismo idealista en Francia. Fundación Mapfre: Madrid.
LORRAIN, Jean (2011).Relatos de un bebedor de éter. Caja Negra: Buenos Aires.
MUCHA, Sarah (ed.) (2008). Catálogo Alphonse Mucha. Mucha Ltd.: Praga.
NOAILLES, Anna de (2011). Las pasiones y las tumbas. Torremozas: Madrid. (1ª edición 1913)
OSMA, Guillermo de (2010). Fortuny, Proust y los Ballets rusos. Elba: Barcelona.
PRAZ, Mario (2018). El pacto con la serpiente. Paralipómenos de La carne, la muerte y el diablo en la literatura romántica. Acantilado: Barcelona.
PROUST, Marcel (2011).Los salones y la vida de Paríscon prólogo de Luis Antonio de Villena. Ediciones Espuela de Plata: Madrid.
RIMBAUD, Arthur
- (2001). Prosa completa. Cátedra: Madrid.
- (2014). Una temporada en el infierno. Iluminaciones. Alianza: Madrid. (1ª ediciones 1873 y 1886)
- (2015). Poesías completas. Cátedra: Madrid.
SCHWOB, Marcel (2012).Vidas imaginarias. La cruzada de los niños. Valdemar: Madrid.
(1ª edición 1896)
STARKIE, Enid (2007).Arthur Rimbaud. Una biografía. Siruela: Madrid.
VALLE-INCLÁN, Ramón del
- (1987). Artículos completos y otras páginas olvidadas. Istmo: Madrid.
- (1995). Claves líricas. Espasa Calpe: Madrid.
- La Lámpara Maravillosa. Espasa-Calpe: Madrid. (1ª edición 1916)
VERLAINE, Paul
- (2011).Poemas Saturnianos. Fiestas galantes. Himperión: Madrid. (1ª ediciones 1866 y 1869)
- (2017). Los poetas malditos. Eneida: Madrid. (1ª edición 1884)
VILLENA, Luis Antonio de
- (2001). Diccionario esencial del Fin de Siglo. Valdemar: Madrid.
- (2001). Los andróginos del lenguaje. Escritos sobre literatura y arte del Simbolismo. Valdemar: Madrid.
- (2002). Máscaras y formas del Fin de Siglo. Mundos varios de la Edad Simbolista. Valdemar: Madrid.
- (2003). Corsarios de guante amarillo. Sobre el Dandismo. Valdemar: Madrid.
WILDE, Oscar (2011). El retrato de Dorian Gray. Alianza: Madrid. (1ª edición 1890)
WITTKOWER, Rudolf y Margot (1985). Nacidos bajo el signo de Saturno. Genio y temperamento de los artistas desde la Antigüedad hasta la Revolución francesa. Cátedra: Madrid.
YEATS, William Butler (2005). Ensayos sobre Simbolismo. Langre: San Lorenzo de El Escorial. (1ª edición 1903)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the contents published in Revista Eviterna are subject to the Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exposed, provided that:
The authorship and original source of your publication (Journal, editorial and URL of the work) are cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyright is of two kinds: moral rights and patrimonial rights. Moral rights are perpetual, inalienable, inalienable, inalienable, inalienable and imprescriptible prerogatives.
In accordance with copyright legislation, Revista Eviterna recognizes and respects the moral rights of the authors, as well as the ownership of the economic right, which will be transferred to the University of Malaga for dissemination in open access.
The economic rights refer to the benefits obtained by the use or disclosure of the works. Revista Eviterna is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.