Beyond Europe: Expressionism in the work of Oswaldo Guayasamín, a comparative analysis

Authors

  • Celia Gómez Campos Universidad de Málaga Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Eviternare.v0i4.8184

Keywords:

German Expressionism; Latin American Expressionism; Oswaldo Guayasamín; K¨the Kollwitz; George Grosz; Otto Dix

Abstract

Expressionism is a universal movement that can be placed in different contexts throughout art history, but it can’t be merely reduced to an Avant-garde movement. This paper seeks to show how this reality can flourish in any age and in any place, in which can be found similar features. To achieve this goal, I will perform a comparative analysis of the German Expressionism and the Latin American Modern Art: similarities between them, the aesthetics and the purpose of art itself. The main focuses of this work are Käthe Kollwitz, George Grosz and Otto Dix, German artists, and, as the paradigm of this movement in the Latin American ambit, the Ecuadorian artist Oswaldo Guayasamín.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ADOUM, Jorge Enrique (1998). Guayasamín: el hombre, la obra, la crítica. Editorial Das Andere: Núremberg.

ARACIL, Alfredo y RODRÍGUEZ, Delfín (1982). El siglo XX. Entre la muerte del Arte y el Arte Moderno. Istmo: Madrid.

AREÁN, Carlos (1993). La pintura expresionista en España. Ibérico Europea de Ediciones: Madrid.

BAHR, Hermann (1998). Expresionismo.Editorial Colección de Arquitectura: Murcia.

BASSIE, Ashley (2006). Expresionismo. Numen: México.

BAYÓN, Damián (2006). América latina en sus artes. Siglo Veintiuno Editores: México.

CHILVERS, Ian (2001). Diccionario de Arte. Editorial Complutense: Madrid.

DONDIS, Donis A. (1976).La sintaxis de la imagen: Introducción al Alfabeto Visual. Editorial Gustavo Gil: Barcelona.

FARRELL, Jennifer (2017). World War I and the visual arts. The Metropolitan Museum of Art Bulletin: Nueva York.

FRICK, María (2014), “El expresionismo en la pintura latinoamericana: transferencias y trascendencia”, Atrio, nº 20, pp. 128-139.

JUAN, Adelaida de (2006), “Actitudes y reacciones”, en BAYÓN, Damián. América latina en sus artes.Siglo Veintiuno Editores: México.

MAJLUF, Natalia (1997). “Nacionalismo e indigenismo en el arte mexicano”, en GUTIÉRREZ VIÑUALES, Rodrigo y GUTIÉRREZ, Ramón. Pintura, escultura y fotografía en Iberoamérica, siglos XIX y XX.Cátedra: Madrid.

LÓPEZ FERNÁNDEZ CAO, Marián (1997). Käthe Kollwitz. 1867-1945.Ediciones del Orto: Madrid.

MADRIÑÁN, Eduardo (dir.) (1988). Guayasamín.El tiempo que me ha tocado vivir. Instituto de Cooperación Iberoamericana: Madrid.

MICHELI, Mario de (2002). Las vanguardias artísticas del siglo XX. Alianza Forma: Madrid.

RATJHE, Gerd y STOCKHAUS Heike (2013). Beyond the borders of existence. Ernst Barlach / Käthe Kollwitz. Museet for Religiøs Kunst: Lemvig.

OÑA, Lenín (1996). “Ecuador”, en SULLIVAN Edward (ed.). Arte Latinoamericano del siglo XX. Nerea: Madrid.

ROMERA, Antonio R. (1974). “Despertar de una conciencia artística (1920-1930)”, en BAYÓN, Damián, América latina en sus artes.Siglo Veintiuno Editores: México.

TRABA, Marta (1994). Arte de América latina. 1900-1980. Banco Interamericano de Desarrollo: Washington.

TORRE REYES, Carlos de la (1972). Guayasamín: Museo Español de Arte Contemporáneo, Madrid, noviembre, 1972.Comisaría de Exposiciones de la Dirección General de Bellas Artes: Madrid.

Published

2020-03-02

How to Cite

Gómez Campos, C. (2020). Beyond Europe: Expressionism in the work of Oswaldo Guayasamín, a comparative analysis. Eviterna Journal, (4), 23–34. https://doi.org/10.24310/Eviternare.v0i4.8184