The Urríes' Palace in Ayerbe (Huesca)

Origins and ruin of a manor house

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/re.16.2024.20159

Keywords:

Aragon, Architecture, Renaissance, Modern Ages, Palace

Abstract

The palace of the Urríes in Ayerbe (Huesca) is a modern manor house which, despite its historical and artistic value, has hardly been studied or even visited and is unknown both to researchers and to the public. The aim of this work is to compile, review and increase the knowledge generated about this building and to disseminate it, with the aim of generating a series of activities that will lead to the protection of a building that is currently in a precarious state of conservation. The consultation of documentary, graphic and bibliographic sources has been combined with the analysis of the building, for which techniques such as photography and the generation of 3D models from photogrammetry have been used. With all this, a new dating is proposed that starts from the only document preserved and takes into account the formal characteristics of the building, but also the local historical context, the position and character of its main promoter, its uses, functions and the audience to which it is addressed. On the other hand, based on the analysis of the graphic sources, the evolution suffered by the building in modern times has been verified, paying special attention to the alterations of the original building that have led to the current configuration of the building, to be able to understand the remains that we currently possess. The remains of the Renaissance house today form part of a building that is really a palimpsest, built at very different times, by different promoters and for different uses. However, it is also clear that it is a key building in the understanding of the development of 16th century art in the northern part of Aragon.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Arco Garay, R. del (1942). Guía artística y monumental de Huesca y su provincia. Tipografía De Leandro Pérez.

Arco Garay, R. del (1951). Los Estatutos primitivos de la Universidad de Huesca (1468-1487). Estudios de la edad media de la Corona de Aragón 4, 320-409.

Broto Aparicio, S. (2006). Los Urriés, un noble linaje altoaragonés. Hidalguía 315, 163-175.

Chueca Goitia, F. (1964 [2001]). Historia de la Arquitectura Española. Tomo I. Fundación Cultural Santa Teresa y Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid.

Fonz Garcés, F. (1992). La población de Ayerbe (1550-1700) a través de los registros parroquiales. Argensola 106, 37-72.

García Ciprés, G. y Ubieto Ponz, E. (1928). Ayerbe. Reseña histórica, monumental y comercial de esta noble y fidelísima villa aragonesa. Vicente Campo.

García de la Rosa, Á. (2014). Los Urriés que cambiaron Ayerbe. Comarca, 81, 26-28.

Giménez Arbués, C. (2021a). Cosas de nuestra historia (53). El palacio de Ayerbe a través de cuatro noticias documentales I. Comarca 108, 10-11.

Giménez Arbués, C. (2021b). Cosas de nuestra historia (53). El palacio de Ayerbe a través de cuatro noticias documentales II. Comarca 109, 10-11.

Gómez Urdáñez, C. (1987). Arquitectura civil en Zaragoza en el siglo XVI. Delegación de Relaciones Municipales del Ayuntamiento de Zaragoza.

Gómez de Valenzuela, A. (1996). La rebelión de Ayerbe y su saqueo por don Felipe de Urríes (1493-1505). Argensola 110, 81-96.

Guitart Aparicio, C. (1979). Castillos de Aragón. Librería General.

Guitart Aparicio, C. (1986). La mansión aristocrática en los señoríos jurisdiccionales aragoneses. En Actas del IV Coloquio de Arte Aragonés, pp. 23-40. Diputación General de Aragón.

Guitart Aparicio, C. (1988). Castillos de Aragón III. Mira Editories.

Hernández Martínez, A. (2010). La actuación de la Dirección General de Bellas Artes en Aragón (1938-1958): la labor de los arquitectos conservadores Manuel Lorente Junquera y Fernando Chueca Goitia. En García Cuetos, M. P., Almarcha Nuñez-Herrador, E. & Hernández Martínez, A. (coords.). Restaurando la memoria: España e Italia ante la recuperación monumental de posguerra, pp. 41-66. Trea.

Lampérez y Romea, V. (1922). Arquitectura civil española de los siglos I al XVIII. Saturnino Calleja.

Lanzarote Guiral, J. M. y Arana Cobos, I. (2013). Viaje artístico por Aragón de Valentín Carderera: Monumentos arquitectónicos de España. Institución Fernando el Católico.

Naval Más, A. (1998). El singular palacio de los Marqueses de Ayerbe. Comarca 16, 14-15.

Naval Más, A. y Naval Más, J. (1981). Inventario artístico de Huesca y su provincia: partido judicial de Huesca. Ministerio de Cultura.

Navarro Echeverría, Mª P. (1996). Yeserías mudéjares en Huesca. Argensola: Revista de Ciencias Sociales del Instituto de Estudios Altoaragoneses 110, 125-168.

Naya Franco, C. (2018). A Pendant with a Lion Passant Documented in 1528 in the Treasury of the Virgin of the Pillar, and Other Small Animals Decorated with Champlevé Enamelling. En AA. VV. La joia en l’art I l’art en la joia, pp. 173-185. Museu Nacional d’Art de Catalunya.

Quadrado, J.M. (1886). España: sus monumentos y artes, su naturaleza e historia. Aragón. Establecimiento Tipográfico-Editorial de Daniel Cr.

Ruiz Bazán, I. (2022). Manuel Lorente Junquera. Arquitecto restaurador. Universidad de Granada.

Sarrablo Aguareles, E. (1953). Una historia manuscrita de la familia aragonesa de los Jordán de Urriés. Hidalguía 1, 125-140.

Torralba Soriano, F. (1960). Guía Artística de Aragón. Institución Fernando el Católico.

Ubieto Arteta, A. (1952). Ayerbe: notas y sugerencias. Argensola 9, 1-10.

Yeste Navarro, I. (2013). La pérdida de la casa-palacio del Marqués de Ayerbe, en la antigua calle del Pilar. En Álvaro Zamora et al. Estudios de historia del arte: libro homenaje a Gonzalo M. Borrás Gualís, pp. 651-664. Institución Fernando el Católico.

Published

2024-09-29

How to Cite

Nasarre, A. (2024). The Urríes’ Palace in Ayerbe (Huesca): Origins and ruin of a manor house. Eviterna Journal, (16), 92–107. https://doi.org/10.24310/re.16.2024.20159