New contributions and considerations to the religious production of the Gutierrez de Leon

A Malaga dynasty of sculptors from the 19th Century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/re.16.2024.19837

Keywords:

Andalusia, Sculpture, Gutierrez de Leon, Malaga, 19th century

Abstract

This paper presents a series of unpublished works attributed to the Gutiérrez de León family, one of the most important sagas of Malaga sculptors on the Andalusian scene between the 18th and 19th centuries. This dynasty worked not only on religious sculpture - which we will focus on in this study - but also on polychromatic masonry and public monuments. The production of this family was distributed throughout Andalusia, and was not confined to the local sculptural sphere, thus showing the city to be the great centre of production at the time. The iconographic type most cultivated by these artists was the Dolorosa; the new contributions we are dealing with present four sculptures, candelabra for dress and made to be worshipped in the private sphere. In this way, we seek to highlight the value of these pieces as they form part of the undoubted catalogue of the authors, while at the same time trying to clarify the graphics argued by this sculptural saga; all of this will allow us to delve deeper into the artistic style, the plastic and more particular features of some of the members of the family, as well as to complete and expand the catalogue that has been put together in recent years.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Escalante Jiménez, J. (2019). El círculo artístico antequerano. Siglos XV-XVII. Exlibric.

Espinosa de los Monteros Sánchez, F. y Patrón Sandoval, J.A. (2007). Amargura: una Dolorosa malagueña del siglo XVIII en Tarifa. Cáliz de Paz, Revista Independiente de Religiosidad Popular 3, 72-77.

Flores Matute, F. J. (2021). La producción sacra del escultor malagueño Salvador Gutiérrez de León (1777-1838). De Arte: revista de Historia del arte, 20, 163-178.

Flores Matute, F. J. (2022). La producción religiosa del escultor malagueño Salvador Gutiérrez de León (1777-1838) en la provincia de Cádiz y la ciudad de Ceuta. Ucoarte. Revista de Teoría e Historia del Arte, 11, 98-122.

Guillén Robles, F. (1874). Historia de Málaga y su provincia. Imprenta Rubio y Cano, sucesores de Martínez y Aguilar.

Jiménez Guerrero, J. y Sánchez López, J.A., (Coords.). (1994), Zamarrilla. Historia, Iconografía y Patrimonio artístico-monumental, Hermandad de la Amargura.

Lara Martín-Portugués, I. (1990). Algunas notas biográficas acerca del imaginero José de Medina, Alto Guadalquivir-Especial Semana Santa giennense, 10-12.

Llordén Simón, A. (1960). Escultores y Entalladores malagueños. Ensayo histórico-documental (Siglos XV-XIX). Real Monasterio de El Escorial.

Melendreras Gimeno, J. L. (1990). La obra del escultor Salvador Gutiérrez de León, para el trascoro de la catedral de Málaga. Jábega 67, 7-8.

Ossorio y Bernard, M. (1868). Galería biográfica de artistas españoles del siglo XIX. Imprenta de Ramón Moreno.

Ramos Frendo, E.M. (1998). Relación entre la obra de arte y su poseedor: la devoción y la herencia como forma de valoración a través de testamentos y dotes. Boletín de Arte 19, 187-204.

Romero Torres, J. L. (1993). Los barros malagueños del Museo de Unicaja de Artes Populares Mesón de la Victoria. Unicaja.

Romero Torres, J. L. (2007). Focos artísticos. En Ravé Prieto, J. L. (Coord.): Andalucía Barroca. Exposición itinerante, pp. 138-149. Junta de Andalucía-Consejería de Cultura.

Romero Torres, J. L. (2011). La escultura del Barroco. En Camacho Martínez Rosario (Coord.): Historia del Arte de Málaga, 10. Diario Sur.

Romero Torres, J. L. (2017). Fernando Ortiz. Un escultor del siglo XVIII. Patronato de Arte – Amigos de los Museos de Osuna.

Sánchez-Lafuente Gémar, R. (1988). El esplendor de la memoria. El arte de la Iglesia de Málaga. Junta de Andalucía.

Sánchez López, J. A. (1996). El Alma de la Madera. Cinco siglos de Iconografía y escultura procesional en Málaga. Hermandad de Zamarrilla.

Sánchez López, J. A. (2011). La escultura y el monumento público decimonónico. En Camacho Martínez, Rosario (Coord.): Historia del Arte de Málaga, 15. Diario Sur.

Sánchez López, J. A. (2014). Barroquismo triunfal, alabanza de corte y clasicismo atemperado. La escultura del siglo XVIII en Andalucía Oriental. En López-Guadalupe Muñoz, J. J. y Sánchez-Mesa Martínez, D. (Coords.): Diálogos de arte. Homenaje al profesor Domingo Sánchez Mesa Martín, pp. 723-754. Universidades de Granada, Almería, Málaga y Jaén.

Sánchez López, J. A. (2016). Málaga y su proyección escultórica en los Siglos de Oro. En Fernández Paradas, Rafael (Coord.): Escultura Barroca Española. Nuevas lecturas desde los siglos de oro a la sociedad del conocimiento, vol. II, pp. 209-272. ExLibric.

Sánchez López, J.A. y Ramírez González, S. (2023). La impronta de una familia. Los Asensio de la Cerda, escultores en la Málaga del siglo XVIII. Fundación Málaga.

Sauret Guerrero, T. (1990). El ‘revival´ Pedro de Mena en Málaga del siglo XIX. En Pedro de Mena y su época: Simposio Nacional (5-6-7 abril 1989, Granada-Málaga), pp. 99-121. Junta de Andalucía.

Published

2024-09-29

How to Cite

Gorgoglione Retana, E. (2024). New contributions and considerations to the religious production of the Gutierrez de Leon : A Malaga dynasty of sculptors from the 19th Century. Eviterna Journal, (16), 57–73. https://doi.org/10.24310/re.16.2024.19837