Religious music in Malaga in the second half of the 19th century

Juan Cansino and his 1854 Stabat Mater

Authors

  • Antonio Tomás del Pino Romero Pontificio Instituto de Música Sacra de Roma Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/re.15.2024.18318

Keywords:

Música Sacra, Música religiosa, Stabat Mater, Historia de la Música, Música en el s. XIX

Abstract

Musicological research has overlooked the figure of Juan Cansino Antolínez (1826 ca. - 1897) who was eclipsed by his contemporary Eduardo Ocón y Rivas (1833-1901), founder of the Malaga Conservatory and its Philharmonic Society. Recent contributions from outside the scientific field, however, have highlighted the importance of the former´s professional profile as a composer of both sacred and secular works, as well as his pedagogical facet and his intermittent but long-lasting links with Malaga Cathedral as an organist. This article aims to bring this author closer to the scientific community by putting forward an initial biographical content about him, analysing some of the milestones of his professional and artistic career, offering an insight into his activity in the penitential corporations of Malaga sphere and describing the ambiance surrounding the premiere of his Stabat Mater of 1854, recently recorded by the Malaga Philharmonic Orchestra. To this end, a series of unpublished documentary references from both the archives of Malaga Cathedral and the local press from the second half of the 19th century are offered, which show who Juan Cansino really was.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Blasco Ibáñez, V. (1976). La Catedral. Plaza & Janes.

De la Torre Molina, M. J. y Castellón Serrano, F. (2023). Devoción, estatus, ceremonial y música, La Saeta de Otoño 78, pp. 71-75.

El Avisador Malagueño. 8, 9 y 16 de abril de 1854.

El Norte. Madrid. 6 de abril de 1882.

Ferrary, M. (13 de febrero de 2008). Dolores de San Juan recupera las composiciones de Cansino. La Opinión de Málaga.

Gómez Amat, C. (1984). Historia de la música española. 5. Siglo XIX. Alianza Música.

Jiménez, M. (24 de febrero de 2008). Los Dolores de San Juan recupera las obras del compositor Juan Cansino. El Mundo.

Macdonald, H. (2012). Música en 1853. La biografía de un año. Acantilado.

Marín Hueso, S. (2007). El septenario en honor de Nuestra Señora de los Dolores de San Juan de 1857, Cáliz de Paz 3, pp. 34-45.

Marín Hueso, S. (2008). Juan Cansino (1828-1897). Dolores. IV época, año XXVII, nº 33, págs. 48-50.

Martín Moreno, A. (1985). Historia de la Música en Andalucía. Editoriales Andaluzas Unidas.

Martín Tenllado, G. (1990). La Capilla de Música de la Catedral de Málaga a principios del siglo XIX. A tempo, Revista de Música, nº 11, pp. 5-26.

Martín Tenllado, G. (1991). Eduardo Ocón: el nacionalismo musical. Seyer.

Martínez Solaesa, A. (1996). Catedral de Málaga, órganos y música en su entorno. Studia Malacitana.

Merino Mata, P. (2007). Tres siglos de música de capilla en la Archicofradía de los Dolores de San Juan, Cáliz de Paz 3, pp. 108-111.

Mitjana, R. (1909). El maestro Rodríguez de Ledesma y sus Lamentaciones de Semana Santa. Estudio crítico biográfico. El Cronista.

Mondéjar Cumpián, F. (1998) Obispos de la iglesia de Málaga. Cajasur.

Navarro Arias, J. A. (13 de febrero de 2008). El pasado musical de los Dolores de San Juan. Málaga hoy.

Rodríguez de Tembleque, S. E. (2015). La cofradía de la Soledad durante el siglo XVIII. En, Camino Romero, A. (Ed.), Breve historia de la Cofradía de Nuestra Señora de la Soledad de Santo Domingo. Desde su fundación en el siglo XVI hasta 1915 (pp. 42- 65). Agrupación de Cofradías de Semana Santa de Málaga.

Sánchez López, J. A. (1990). Muerte y cofradías de Pasión en la Málaga del siglo XVIII (la imagen procesional del Barroco y su proyección en las mentalidades). Diputación Provincial de Málaga.

Sánchez López, J. A. (2012). Statio Urbis. Rito, ceremonia y estaciones de penitencia en la Catedral de Málaga. Agrupación de Cofradías de Semana Santa de Málaga.

Sanz, F. (s.a.). Motetes a cuatro voces. Manuscrito. AMCM. 174-3.

Stiffoni, G. G. (2021). Stabat Mater, versión de Madrid (1833). Recuperado de: https://www.march.es/es/madrid/concierto/rossini-espana-stabat-mater-version-madrid

Vayón, P. J. (2023). Una orquesta andaluza que graba discos, Scherzo, 399, XXXVIII, p. 6.

Virgili Blanquet, M.A. (1995). La Música religiosa en el siglo XIX español. En, Casares Rodicio, E. y Alonso González, C. La Música española en el siglo XIX (pp. 375-405). Universidad de Oviedo.

Virgili Blanquet, M.A. (2004). La Música religiosa en el siglo XIX español. Revista Catalana de Musicología, nº 2, pp. 181-202.

Published

2024-03-25

How to Cite

del Pino Romero, A. T. (2024). Religious music in Malaga in the second half of the 19th century: Juan Cansino and his 1854 Stabat Mater. Eviterna Journal, (15), 68–86. https://doi.org/10.24310/re.15.2024.18318