¿Bricolaje en Picasso?
Estudio material y técnico de tres cuadernos de la época cubista
DOI:
https://doi.org/10.24310/re.14.2023.17008Keywords:
Amateur, Carnet, Histoire matérielle et technique, Matérialité, PicassoAbstract
Este artículo efectúa un análisis material y técnico de tres cuadernos insólitos de Picasso que datan de la época cubista: MP 1859 del invierno 1906-1907, MP 1862 de mayo-junio de 1907 y MP 1990-98 de 1915. Estos tres cuadernos, conservados en el museo nacional Picasso de París parecen, en efecto, haber sido realizados a mano por un aficionado, puede ser incluso que por Picasso mismo. Se trata, así, gracias al peritaje de dos conservadoras-restauradoras, de determinar los procesos de fabricación de estos cuadernos para volver a situarlos en el corpus general de los cuadernos de Picasso, y la materialidad de estos objetos de trabajo. Este estudio se esfuerza así por demostrar la importancia de la historia material y técnica en la historia del arte, tanto para comprender las obras como para inscribirlas en su contexto histórico de fabricación, marcado por las prácticas creativas corrientes. En efecto, el último tercio del siglo XIX vio desarrollarse múltiples hobbies creativos de aficionados que han dejado una huella sobre el cubismo, la invención de los papiers collés y de las construcciones.
Downloads
Metrics
References
Audran, H.-M (1910). Petit guide du relieur amateur. Encyclopédie A.L. Guyot.
Blanchon, M.-L.-A (1908). L’Atelier de tout le monde. J. Hetzel.
Bourdais, M. (1908). Livre d’or des connaissances utiles, Arts et métiers de tout, sur tout, pour tous. H. Dunod et E. Pinat éditeurs.
Bower, P. (1990). Turner’s Papers - A Study of the Manufacture, Selection and Use of his Drawing Papers, 1787-1820. Tate Gallery.
Brassaï (1997). Conversations avec Picasso (1964). Gallimard.
Braun, E. & Cowling, E. (Dirs). (2022). Cubism and the Trompe l'Oeil Tradition. Yale University Press – Metropolitan.
Bustarret, C. (2016). De l’écritoire au laboratoire : le papier comme instrument de travail au XVIIIe siècle. Bulletin de la société archéologique scientifique et littéraire du Vendômois, 109-118.
Cowling E. (2013). What the wallpapers say: Picasso’s papiers collés of 1912–14. The Burlington magazine, 155 (1326), 594-601.
Certeau, M. de (Dir.) (1990). L’Invention du quotidien, t. 1 : Arts de faire. Gallimard.
Cheroux, Cl. (2008). La photographie timbrée : l’inventivité visuelle de la carte postale photographique à travers les collections de Gérard Lévy et Peter Weiss. Steidl, Éditions du Jeu de paume.
Corbin, A. (Dir.) (1995). L’Avènement des loisirs 1850-1960. Aubier & Laterza.
Daix, P. (1988). L’historique des Demoiselles d’Avignon révisé à l’aide des carnets de Picasso. In Seckel, H. (Dir.) (1988). Les demoiselles d’Avignon (pp. 489-545). Spadem.
Émile-Bayard, J. (1904). Les arts de la femme, Encyclopédie pratique. Librairie Charles Delagrave.
Graffigny, H. de (1907). Les industries d’amateurs : le papier et la toile, la terre, la cire, le verre et la porcelaine, le bois, le cuir, les métaux. Librairie J-B. Baillière et fils.
Hoenigswald, H. & Jones, K. (2014). All the Vocabularies of Painting: Adaption and Experimentation, 1878-1879. In A. Hoenigswald, K. Jones et A. Zehnder (Dirs.). Degas/Cassat (pp. 114-125). National Gallery of Art.
Jones, K. (2019). The allure of the fan. In L. Jarbouai, K. Jones et M. Kisiel (Dirs.). Degas et l’Opéra (pp. 243-251). Musée d’Orsay & RMN.
Léal, B. (1996). Carnets : catalogue des dessins. Musée Picasso & RMN.
Léal, B. (2005). Les carnets de dessin. In M.-N. Delorme et al. (Dirs). Picasso : La passion du dessin (pp. 115-133). Musée Picasso & RMN.
Le Thomas, C. (2016). Racines populaires du cubisme. Presses du réel.
Moser, F. (1906). Le livre des travaux artistiques d’amateur. Librairie J. Dumoulin imprimeur-éditeur.
Olivier, F. (2001). Picasso et ses amis (1933). Pygmalion & Gérard Watelet.
Patry, S. & Robbins, A. dir. (2022). Le décor impressionniste. Aux sources des Nymphéas. Musée d’Orsay, Musée de l’Orangerie & Hazan.
Perrot, M. (Dir.) (1987). Histoire de la vie privée, t. 4 : De la Révolution à la Grande Guerre. Seuil.
Ris-Paquot (1893). Les petites occupations manuelles et artistiques d’amateur. Librairie Renouard, Henri Laurens Éditeur.
Rosemblum, R. (1986). Les demoiselles d’Avignon. Cahier n° 42, 1907. In A. Glimcher et M. Glimcher (Dirs.). Je suis le cahier – Les carnets de Picasso (pp. 53-60). Grasset, Fasquelle.
Rubin, W. (1990). Picasso et Braque. L’invention du cubisme. Flammarion.
Rubin, W. (Dir.) (1991). Le Primitivisme dans l’art du XXe siècle. Les artistes modernes devant l’art tribal. Flammarion.
Sabartés, J. (1996). Picasso. Portraits et souvenirs (1946). L’école des Loisirs.
Seckel, H. (Dir.) (1988). Les demoiselles d’Avignon. Spadem.
Sennett, R. (2010). Ce que sait la main. La culture de l’artisanat. Albin Michel.
Ténèze, A., Enshaian, M.C. et Hincelin, E. (2009). First Steps toward a Study of Papers and Watermarks in the Drawings of Picasso. Master Drawings, Vol. XLVII, n°1, 17-52.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Eviterna Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All the contents published in Revista Eviterna are subject to the Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exposed, provided that:
The authorship and original source of your publication (Journal, editorial and URL of the work) are cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyright is of two kinds: moral rights and patrimonial rights. Moral rights are perpetual, inalienable, inalienable, inalienable, inalienable and imprescriptible prerogatives.
In accordance with copyright legislation, Revista Eviterna recognizes and respects the moral rights of the authors, as well as the ownership of the economic right, which will be transferred to the University of Malaga for dissemination in open access.
The economic rights refer to the benefits obtained by the use or disclosure of the works. Revista Eviterna is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.