Fernande Olivier y el avance de Pablo Picasso al cubismo
DOI:
https://doi.org/10.24310/re.14.2023.16641Keywords:
Fernande, Cubism, Pink period, IberianAbstract
Marina Picasso escribió con respecto a la relación de su abuelo con sus compañeras que «las embrujaba, las digiría, y las plasmaba en sus lienzos» (Picasso, 2001, p. 180). Lo que no tomó en cuenta es el hecho que aquellas mujeres jugaron un papel vital en el proceso creativo del artista, a menudo estimulando grandes cambios en su carrera. Aunque no aprobamos de ninguna manera su comportamiento hacia el sexo opuesto, este artículo se concentra en el impacto crucial que una de sus primeras compañeras, Fernande Olivier, tuvo en su obra mientras Picasso avanzaba hacia el Cubismo. El estilo del artistas fue cambiando al inicio de su convivencia con ella en el Bateau-Lavoir, consolidando el conocido Período Rosa. La influencia transformadora de Fernande continuará por algún tiempo, alcanzando puntos críticos durante dos viajes que hicieron juntos a España. Como se sabe, el joven Picasso regresaba a su país de origen cuando se disponía a hacer importantes cambios en su estilo. Éste fue el caso definitivamente durante estas dos visitas a Gósol en 1906 y Horta en 1909. La primera condujo al desarrollo del llamado Periodo Ibérico en el que se centró progresivamente en el uso de máscaras, aplicándolas en un principio al rostro de Fernande. Ella será igualmente un componente esencial durante la segunda estancia en España, cuando Picasso desarrolla en Cubismo Geométrico. Aquí de nuevo, el artista projectó los nuevos descubrimientos en se compañera, intentando integrar pintura y escultura en sus lienzos a través de los rasgos de ella.
Downloads
Metrics
References
Baldassari, A., E. Cowling, C. Laugier and I. Monod-Fontaine (2002). Chronology. En A. Baldassari et al. (Eds.). Matisse Picasso (pp. 361-390). Tate Publishing.
Baldassari, A., ed. (2007). Cubist Picasso. Réunion des Musées Nationaux / Flammarion.
Blier, S. (2019). Picasso’s Demoiselles: The Untold Origins of a Modern Masterpiece. Duke University Press Books.
Boeck, W. and J. Sabartés (1955). Picasso. Abrams.
Bouvier, R., ed. (2019). The Early Picasso: Blue and Rose Periods. Riehen / Basel.
Brassaï (aka G. Halász) (1966). Picasso and Company. Doubleday.
Brocard, Y. (2022). Le fils secret de Fernande. En N. Bondil and S. Ooms (Eds.). Fernande Olivier et Pablo Picasso : Dans l'intimité du Bateau-Lavoir (pp. 40-43). In Fine éditions d'art.
Cabanne, P. (1979). Pablo Picasso: His Life and Times. William Morrow and Co.
Carmean, E., Jr. (1980). Picasso, The Saltimbanques. The National Gallery of Art.
Christie’s. (2009). Impressionist and Modern Evening Sale. Auction catalogue 2164, May 6.
Cowling, E. (2002). Picasso: Style and Meaning. Phaidon.
Cowling, E. & J. Golding, eds. (1994). Picasso, Sculptor/Painter. Tate Gallery.
Daemgen, A. (2005). Picasso. Ein Leben. En A. Schneider and A. Daemgen (Eds.). Pablo. Der private Picasso: Le Musée Picasso à Berlin (pp. 14-44). Prestel.
Daix, P. (1965). Picasso. Preager.
Daix, P. (1993). Picasso: Life And Art. Basic Books.
Daix, P. (1996). Portraiture in Picasso’s Primitivism and Cubism. En W. Rubin, et al. (Ed.s). Picasso and Portraiture: Representation and Transformation (pp. 255–295). The Museum of Modern Art.
Daix, P. (2007). Pablo Picasso. Tallandier.
Franck, D. (2001). Bohemian Paris: Picasso, Modigliani, Matisse, and the Birth of Modern Art. Grove Press.
Gärtner, J. (2011). Im ‘Zentrallabor der Malerei: ’ Das Leben am Montmartre. En T. Kellein and D. Riedel (Eds.) Picasso: 1905 in Paris (pp. 10–35). Hirmer Verlag GmbH.
Golding, J. (1968). Cubism: A History and an Analysis 1907–1914. Harper and Row.
Jaques Pi, J. (2019). The Stay at Gósol. En R. Bouvier (Ed.) The Early Picasso: Blue and Rose Periods (pp. 228–229). Riehen / Basel.
Mahler, L. (2015). Selected Exhibitions, 1910–1967. En A. Temkin and A. Umland (Eds.). Picasso Sculpture (pp. 304-311). The Museum of Modern Art of New York.
McCully, M., ed. (1997). Picasso: The Early Years 1892–1906. Yale University Press.
McCully, M. (2011). Picasso’s Discovery of Paris. En M. McCully et al. (Eds.) Picasso in Paris 1900–1907: Eating Fire (pp. 15-34). Mercatorfonds.
Milde, B., ed. (2002). Biografie. En I. Mössinger, B. Ritter and K. Drechsel (Eds.). Picasso et les femmes / Picasso und die Frauen (pp. 396-403). DuMont.
O’Brian, P. (1994). Pablo Picasso. A Biography. W.W. Norton and Company.
Olivier, F. (1965). Picasso and His Friends. Appleton-Century.
Olivier, F. (2001). Loving Picasso: The Private Journal of Fernande Olivier. Harry N. Abrams.
Palau i Fabre, J. (1992). The Gold of Gósol. En M. Ocaña et al. (Eds.) Picasso, 1905–1906. De l’època rosa als ocres de Gósol. (pp. 75-88). Electa.
Penrose, R. (1981). Picasso: His Life and Work. University of California Press.
Picasso, M. (2001). Picasso: My Grandfather. Riverhead Books.
Rabinow, R., et al. (2006). Cézanne to Picasso: Ambroise Vollard Patron of the Avant-Garde. Yale University Press.
Read, P. (2011). All Fields of Knowledge. En M. McCully et al. (Eds.). Picasso in Paris 1900–1907: Eating Fire (155–176). Mercatorfonds.
Richardson, J. (1991). A Life of Picasso. Volume I: The Prodigy, 1881–1906. Random House.
Richardson, J. (1996). A Life of Picasso. Volume II: The Painter of Modern Life, 1907 1917. Random House.
Riedel, D. (2011). ‘... da war ich Maler! ’ Die Ankunft in Paris. En T. Kellein and D. Riedel (Eds.). Picasso: 1905 in Paris (pp. 64–111). Hirmer Verlag GmbH.
Roe, S. (2015). In Montmartre: Picasso, Matisse and Modernism in Paris 1900–1910. Penguin Press.
Rosenblum, R. (1996). Picasso in Gósol: the Calm Before the Storm. En M. McCully et al. (Eds.). Picasso: The Early Years, 1892–1906 (pp. 263-276). The National Gallery of Art.
Sotheby’s. (2007). Impressionist and Modern Art (Evening Sale). Auction catalogue N08314, May 8. New York.
Sotheby’s. (2016). Impressionist & Modern Art (Evening Sale). Auction catalogue L16006, June 21. London.
Sotheby’s. (2018). Impressionist and Modern Art (Evening Sale). Auction catalogue N09860, May 14. New York.
Unger, M. (2018). Picasso and the Painting That Shocked the World. Simon and Schuster.
Vallentin, A. (1963). Picasso. Doubleday and Co.
Weiss, J., V. Fletcher and K. Tuma. 2003. Picasso: The Cubist Portraits of Fernande Olivier. Princeton University Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Eviterna Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All the contents published in Revista Eviterna are subject to the Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exposed, provided that:
The authorship and original source of your publication (Journal, editorial and URL of the work) are cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyright is of two kinds: moral rights and patrimonial rights. Moral rights are perpetual, inalienable, inalienable, inalienable, inalienable and imprescriptible prerogatives.
In accordance with copyright legislation, Revista Eviterna recognizes and respects the moral rights of the authors, as well as the ownership of the economic right, which will be transferred to the University of Malaga for dissemination in open access.
The economic rights refer to the benefits obtained by the use or disclosure of the works. Revista Eviterna is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.