Mapa de la cultura organizativa de la empresa familiar: Un estudio de casos en la provincia de Córdoba
DOI:
https://doi.org/10.24310/ejfbejfb.v1i2.4024Keywords:
Empresa Familiar, cultura organizativa, análisis de componentes principales.Abstract
En este trabajo se plantea la necesidad de estudiar la cultura organizativa en la empresa familiar como motor de crecimiento, bajo la hipótesis de que la cultura organizativa de la empresa familiar es única e inimitable y su conocimiento y gestión puede ayudar a la supervivencia de la misma. A tal efecto se diseña un cuestionario contestado por 105 individuos de 23 empresas familiares. Se aplica un análisis de componentes principales con el objetivo de obtener un posicionamiento de la empresa familiar en un mapa factorial de la cultura organizativa, pudiendo así detectar qué empresas deben mejorar, en qué deben mejorar, y cuál es la dirección de mejora. Las principales conclusiones halladas son la inexistencia de un patrón repetitivo en la cultura organizacional y la evolución de la misma a lo largo del tiempo.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright generates two different rights: moral rights and patrimonial rights that EJFB recognizes and respects. Moral rights are those relating to the recognition of the authorship. They are rights of a personal nature that are perpetual, inalienable, unseizable and imprescriptible as consequence of the indivisible union of the author and his/her work. Patrimonial rights are those that can be derived from the reproduction, distribution, adaptation or communication of the work, among others.
Authors who publish in EJFB retain the copyright of their work and grant the right of its first publication to the journal in open access. EJFB is authorized to reproduce, distribute, disseminate or communicate the work under a CC BY-NC-SA 4.0 License. This means that you are free to share and adapt this work under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit to its author(s), which implie the right to be reconognized and cited correctly.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.