A Trace of Architectural Academicism in Córdoba: the Tower of the Church of Santa María Magdalena

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/BoLArte.2021.vi42.8143

Keywords:

Cordoba, Enlightenment, Academy, Architecture, Ignacio Tomás

Abstract

The arrival of the prelate Antonio Caballero y Góngora to the Diocese of Córdoba brought about the implementation of a process aimed at implanting the new artistic precepts of academicism throughout the length and breadth of the diocese. To ensure its success, it required establishing three academic artists in Córdoba, including Ignacio Tomás, architect in charge of projecting and directing new construction works that publicly symbolized the coveted aesthetic change. An example of his activity in the city of Cordoba is the tower of the Magdalena church, where the construction represents the circumstances that conditioned the achievement of the episcopal initiative. It is a paradigmatic work of the introduction of architectural academicism in Córdoba.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARANDA DONCEL, Juan (1986), «Un proyecto ilustrado en la Córdoba del siglo XVIII: La Escuela de Bellas Artes del obispo Caballero y Góngora», Aphoteca, n.º 6, pp. 33-49.

BAILS, Benito (1796), Elementos de Matemática. Tomo IX. Parte I. Que trata de la Arquitectura Civil, Imprenta de la Viuda de D. Joaquín Ibarra, Madrid.

BAILS, Benito (1802), Diccionario de Arquitectura Civil, Imprenta de la Viuda de Ibarra, Madrid.

BÉDAT, Claude (1989), La Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (1744-1808), Fundación Universitaria Española-Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid.

BENAVENTE, Miguel (1763), Elementos de toda la architectura civil, con las mas singulares observaciones de los modernos impresos en latín por el P. Christiano Rieger de la Compañía de Jesús, al presente Cosmographo Mayor de S. M. y de su Consejo en el Real y Supremo de Indias, Maestro de Matemáticas del Colegio Imperial, Joachin Ibarra, Madrid.

GARCÍA DE LA TORRE, Fuensanta (1997), Dibujos del Museo de Bellas Artes de Córdoba, Junta de Andalucía, Sevilla.

GARCÍA MELERO, José Enrique (1991), «Arquitectura y burocracia: el proceso del proyecto en la Comisión de Arquitectura de la Academia (1786-1808)», Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte, n.º 4, pp. 283-384.

HABA, Rafael de la (2016), «El Incendio de la Magdalena», Diario Córdoba, 6 de septiembre, p. 19.

JORDANO BARBUDO, María Ángeles (2002), Arquitectura medieval cristiana de Córdoba, T. II, tesis doctoral inédita, Universidad Complutense de Madrid, Madrid.

ORTIZ Y SANZ, Joseph (1787), Los Diez Libros de Architectura de M. Vitruvio Polión, Imprenta Real, Madrid.

PÉREZ AYALA, José Manuel (1951), Antonio Caballero y Góngora. Virrey y Arzobispo de Santa Fe. 1723-1796, Imprenta Municipal, Bogotá.

PÉREZ MARÍN, María Dolores (2005), Escolapias en Andalucía. Universidad de Córdoba-Cajasur, Córdoba.

PONZ, Antonio (1792), Viage de España, T. XVII, Imprenta de la Viuda de D. Joaquin Ibarra, Madrid.

RAMÍREZ DE ARELLANO Y GUTIÉRREZ, Teodomiro (1873), Paseos por Córdoba, T. I, Imprenta de D. Rafael Arroyo, Córdoba.

RAYA RAYA, María Ángeles (1987), Retablo Barroco Cordobés, Publicaciones del Monte de Piedad y Caja de Ahorros de Córdoba, Córdoba.

REAL ACADEMIA DE SAN FERNANDO (1790), Distribución de los premios concedidos por el rey nuestro señor á los discípulos de las nobles artes, hecha por la Real Academia de San Fernando en la Junta pública de 4 de Agosto de 1790, Imprenta de la Viuda de Ibarra, Madrid.

REAL ACADEMIA DE SAN FERNANDO (1793), Distribución de los premios concedidos por el rey nuestro señor à los discípulos de las tres nobles artes, hecha por la Real Academia de San Fernando en la Junta pública de 20 de agosto de 1793, Imprenta de la Viuda de Ibarra, Madrid.

REY DÍAZ, José María (1923), «D. Antonio Caballero y Góngora. Arzobispo-Virrey de Nueva Granada (III)», Boletín de la Real Academia de Ciencias, Bellas Artes y Nobles Artes de Córdoba, n.º 6, octubre-diciembre, pp. 57-76.

REY DÍAZ, José María (1924), «D. Antonio Caballero y Góngora. Arzobispo-Virrey de Nueva Granada (Conclusión)», Boletín de la Real Academia de Ciencias, Bellas Artes y Nobles Artes de Córdoba, n.º 7, enero-marzo, pp. 101-113.

RIVAS CARMONA, Jesús (1986), «Notas para el Neoclásico cordobés», Imafronte, n.º 2, pp. 25-55.

RUIZ CARRASCO, Jesús María (2019), «La labor del académico Ignacio Tomás en Écija, su disputa con los arquitectos sevillanos y la construcción de la parroquia mayor de Santa Cruz», Archivo Español de Arte, vol. 92, n.º 365, pp. 37-50.

SAMBRICIO, Carlos (1986), La Arquitectura española de la Ilustración, Consejo Superior de los Colegios de arquitectos de España- Instituto de Estudios de la Administración Local, Madrid.

SERRA MASDEU, Anna Isabel (2014), «La biblioteca del arquitecto y académico Ignasi Tomàs Fabregat (c. 1744-1812)», Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, n.º 45, pp. 129-141.

VALVERDE MADRID, José (1974), Ensayo socio-histórico de retablistas cordobeses del siglo XVIII, Publicaciones del Monte de Piedad y Caja de Ahorros de Córdoba, Córdoba.

VIGARA ZAFRA, José Antonio (2014), «El palacio del VI conde de Fernán Núñez: la arquitectura como exaltación simbólica del linaje durante la Ilustración», Tiempos modernos: Revista Electrónica de Historia Moderna, vol. 8, n.º 29, s/f.

VIGARA ZAFRA, José Antonio (2017), «Nobleza versus Clero: el patronato de la Iglesia de Santa Marina en Fernán Núñez durante la Edad Moderna», Revista de Humanidades, n.º 30, pp. 75-94.

VILLANUEVA, Juan (1827), Arte de Albañilería, Oficina de Don Francisco Martínez Dávila, Madrid.

Published

2021-11-18

How to Cite

Ruiz Carrasco, J. M. (2021). A Trace of Architectural Academicism in Córdoba: the Tower of the Church of Santa María Magdalena. Boletín De Arte, (42), 165–174. https://doi.org/10.24310/BoLArte.2021.vi42.8143

Issue

Section

Research Paper