Cultural Factory and Niemeyer’s Brand. Avilés: a Creative City in the Atlantic Arc

Authors

  • Natalia Tielve García Universidad de Oviedo Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/BoLArte.2020.v41i.7778

Keywords:

Creative Cities, Niemeyer Centre, Factoría Cultural;, Avilés, Atlantic Arc, Urban Restructuring

Abstract

The Niemeyer Centre and the Factoría Cultural (Cultural Factory) constitute the two strategic axes serving as the cornerstones for the urban revitalization and socioeconomic dynamization project fostered by the city of Avilés, analyzed in this paper. With the purpose of becoming one of the creative cities in the Atlantic Arc, a new identity has been forged in Avilés, a brand pledged to innovation, modernity, culture and the arts, which has had a positive effect in the development of the service sector, the promotion of cultural industries and the progress of technological production.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Natalia Tielve García, Universidad de Oviedo

Profesora Titular Historia del Arte

References

ALEMANY, Joan (2015), «Incidencia del puerto en la ciudad. La experiencia latinoamericana de renovación de los waterfronts», Transporte y Territorio, n.º 12 (Ejemplar dedicado a Puerto y Ciudad), pp. 70-86.

BELL, Daniel (1989), El advenimiento de la sociedad post-industrial, Alianza, Madrid.

BERMEJO, María del Carmen y ÁLVAREZ, María Soledad (2018), «El Centro Cultural Internacional Oscar Niemeyer», en ÁLVAREZ, María Soledad (coord.), Focos de creación, impulso e innovación. El Centro Niemeyer, Trea, Gijón, pp. 75-140.

BOTEY, Josep María (1996), Oscar Niemeyer, Gustavo Gili, Barcelona.

BRZESINSKI, Zbigniew (1970), La era tecnotrónica, Paidós, Buenos Aires.

COMUNIDADES EUROPEAS (1993), Libro Blanco Crecimiento, competitividad, empleo. Retos y pistas para entrar en el siglo XXI, Suplemento 6/93 del Boletín de las Comunidades Europeas, Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas, Luxemburgo.

CONSEJERÍA DE CULTURA Y TURISMO DEL PRINCIPADO DE ASTURIAS (2009), Libro Blanco sobre Industrias Creativas en el Principado de Asturias, Oviedo.

— (2010), Plan Director del Centro Niemeyer.

ESTEBAN, Marisol (2000), Bilbao, luces y sombras del titanio. El proceso de regeneración del Bilbao metropolitano, Universidad del País Vasco, Bilbao.

ESTANKONA, Andrea (2013), «Fábricas de creación, la capacidad performática de la cultura visual: imagen, imaginación e innovación en la cultura global», Ausart, n.º 1, pp. 25-32.

FUNDACIÓN METRÓPOLI (2008), La Isla de la Innovación, Madrid.

INGLEHART, Ronald (1999), Modernización y postmodernización, Centro de Investigaciones Sociológicas, Madrid.

LEIRA, Eduardo y CALVO, Luis, (2002-2003) «Avilés ante un nuevo futuro», Ciudades. Revista del Instituto Universitario de Urbanística de la Universidad de Valladolid, n.º 7, pp. 103-128.

LORENTE, Jesús Pedro (2008), «Los nuevos museos de arte contemporáneo en el cambio de milenio: una revisión conceptual y urbanística», Museo y Territorio, n.º 1, pp. 59-86.

MASBOUNGI, Ariella (2003), Nantes, la Loire déssine le projet, Editions de la Villette, Paris.

MENÉNDEZ, Rebeca (2014), «Cuatro épocas, cuatro proyectos de ciudad: la transformación urbanística de Avilés a través de los Planes Generales de Ordenación Urbana», en ÁLVAREZ, María Soledad (coord.), Espacios portuarios y villas costeras. Modelos de estrategias urbanísticas y patrimoniales de regeneración y transformación del litoral asturiano, Eikasia, Oviedo, pp. 85-113.

PHILIPPOU, Styliane (2013), «El modernismo radical de Oscar Niemeyer», Arquitectura y Urbanismo, vol. XXXIV, n.º 2, agosto, pp. 5-26.

SARRIUGARTE, Iñigo (2014), «Del Proyecto Guggenheim a la revitalización del Zorrotzaurre: regeneración del tejido urbano y cultural del Gran Bilbao», Ábaco, vol. 2/3, n.º 80/81, pp. 50-51.

SCOTT, Allen. J. (2006), «Creative Cities: Conceptual Issues and Policy Questions», Journal of Urban Affairs, n.º 28, pp. 1-17.

SUÁREZ, Faustino (2013), «Los instrumentos de protección del Patrimonio Industrial en el marco del planeamiento y la ordenación urbanística», en RUIZ DE LA PEÑA, D. (coord.), Los Catálogos Urbanísticos en el Principado de Asturias, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo, Oviedo, pp. 187-213.

TIELVE, Natalia (2016), «La memoria del pasado industrial: conservación, reutilización y creación de nuevos equipamientos», E-rph: Revista electrónica de Patrimonio Histórico, n.º 19, pp. 72-99.

— (2018), «El Centro Niemeyer y la promoción de nuevos equipamientos: industrias creativas, innovación y desarrollo», en ÁLVAREZ, Soledad (coord.), Focos de creación, impulso e innovación: El Centro Niemeyer, Trea, Gijón, pp. 141-214.

TIELVE, Natalia y SUÁREZ, Faustino (2011), «Conjunto industrial de ENSIDESA», en VV. AA., 100 elementos del Patrimonio Industrial en España, Instituto de Patrimonio Cultural de España, TICCIH-España, Madrid, pp. 144-145.

Published

2020-11-03

How to Cite

Tielve García, N. (2020). Cultural Factory and Niemeyer’s Brand. Avilés: a Creative City in the Atlantic Arc. Boletín De Arte, (41), 239–250. https://doi.org/10.24310/BoLArte.2020.v41i.7778

Issue

Section

Research Paper