From Harper’s Bazaar to Formentor. Architecture, Photography and Fashion in the Thirties

Authors

  • Francisca Lladó Pol Universitat de les Illes Balears Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/ba.44.2023.16197

Keywords:

Reynaldo Luza, Jean Moral, Hotel Formentor, Modern Movement, New Vision, Fashion, Architecture and landscape

Abstract

The article addresses the microcosms of internationalism and avant-garde present in Formentor (Mallorca) in the early 30s. Taking the Formentor hotel as a meeting point, the three axes of architecture, photography and fashion are articulated and dialogue with each other. Reynaldo Luza, associated with Harper’s Bazaar, came from Paris and built a house influenced by the Modernist movement which was photographed by Jean Moral, linked to the New Vision. At the same time, couturiers such as Jean Patou were dressing a generation of women eager for modernity and a renewal adapted to the new social and sporting life style. A period of happiness which they thought would last for ever but that was interrupted by economic and political crises.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ÁBALOS, Iñaki (2000), La buena vida. Visita guiada a las casas de la modernidad, Gustavo Gili, Barcelona.

ALCOVER GONZÁLEZ, Rafael (1992), Adán Diehl i Formentor, Comissió de les Illes Balears per a la Commemoració del Vè Centenari del Descobriment d’Amèrica, Palma de Mallorca.

BAUZÁ GUAÑABENS, Juan (1931), «La Bougeotte y los pijamas Formentor», La Almudaina, 16 de septiembre, p. 1.

BESSON, Sylvain (2017), «Jean Moral & Harper’s Bazaar», en Le chic français. Images de femmes 1900-1950, dosier de prensa de la exposición, Palais Lumière Evian. En: <https://www.moveonmag.com/attachment/921513/>.

BORGES, Jorge Luis (1926), «Deseo», El Día, 21 de noviembre.

BOUQUERET, Christian (1999), Jean Moral. L’oeil capteur, Marval, París.

CASAS, Francisco (1934), «Viviendas urbanas y campestres», Brisas, n.º 7, octubre, pp. 41-42.

COMBALÍA, Victoria (2004), «Descubrir a Jean Moral», en Jean Moral 1906-1999. Una retrospectiva, catálogo de la exposición, Sala de Exposiciones Canal de Isabel II, Comunidad de Madrid-Consejería de Cultura y Deportes, Madrid, pp. 9-13.

EVANS, Caroline (2016), «As Manequins Americanas de Jean Patou: Os primeiros desfiles de moda e o Moderninsmo», Niva, vol. 2, n.º 1, pp. 16-40. En: <https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/32490>.

FLANNER, Janet (2005), París era ayer (1925-1939), Alba, Barcelona.

GARCÍA MONTERO PROTZEL, Carlos (2011), «Reynaldo Luza, una retrospectiva», en Luza 1893-1978, catálogo de la exposición, Galería Germán Krüger Espantoso, Instituto Cultural Peruano Norteamericano, Lima, pp. 19-33.

GONZÁLEZ FLORES, Laura (2010), «Técnica y imagen. La fotografía de arquitectura como concepto», ArtCultura, Uberlândia n.º 21, vol. 12, diciembre, pp. 91-109.

LE CORBUSIER (1937), Des canons, des munitions? Merci! Des logis… S.V.P., Éditions de l’architecture d’aujourd’hui, Boulogne.

LE CORBUSIER (1981), Carnets, vol. 1, Electa, Milán.

LE CORBUSIER (2013), Correspondance. Lettres à la famille 1926-1946, Fondation Le Corbusier, París.

LEFEBVRE, Michel (2008), Kessel-Moral. Dos reporteros en la Guerra Civil española, Rústica, Barcelona.

LLADÓ POL, Francisca (2004), L’Hotel Formentor d’Adán Diehl. Arquitectura, cultura i paisatge a l’entorn llatinomaricà dels anys trenta a Mallorca, ARCA n.º 16, Palma.

LUZA, Reynaldo (1934), «El arte de la moda», Brisas n.º 9, diciembre.

LUZA, Reynaldo (2015), Reynaldo Luza. Memorias e ilustraciones, Grupo editorial Cosas, Lima.

MOHOLY-NAGY, László (1936), «Del pigmento a la luz», en FONTCUBERTA, Joan (ed.) (2007), Estética fotográfica. Una selección de textos, Gustavo Gili, Barcelona, pp. 185-197.

POPOLICIO, María Elena (1954), «Introducción», en AA.VV, Homenaje a Adán Diehl. Fomento del Turismo, Palma de Mallorca, pp. 16-17.

RAMÍREZ, Juan Antonio (1987), «El transatlántico y la estética de la máquina en la arquitectura contemporánea», en El barco como metáfora visual y vehículo de transmisión de formas, Actas del Simposio Nacional de Historia del Arte, Dirección General de Bellas Artes de la Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía, Málaga, pp. 15-45.

RIERA, Carme (2009), Formentor, la utopía posible, Grupo Barceló, Palma.

RUIZ DE LA PRADA, Silvia (2019), «Pantalón palazzo: historia de amor entre unos pantalones y el Hotel Formentor», Harper’s Bazaar, 18 de agosto. En: https://www.harpersbazaar.com/es/moda/tendencias/a28410286/pantalon-palazzo-hotel-formentor-historia-jean-patou.

SAGARRA, Josep Maria de (1931), «Meditación de Formentor», Pollensa, n.º 43, 15 de abril, p. 4.

SEGUÍ AZNAR, Miguel (1990), Arquitectura contemporánea en Mallorca (1900-1947), Universitat de les Illes Balears-Col.legi Oficial d’Arquitectes de les Balears, Palma de Mallorca.

SOUGEZ, Marie-Loup (2017), «Fotografía europea y vanguardias en el período de entreguerras», en HERNÁNDEZ LATAS, José Antonio (ed.), I Jornadas sobre Investigación en Historia de la Fotografía.1838-1939: Un siglo de Fotografía, Instituto Fernando el Católico, Zaragoza, pp. 487-497.

SIN AUTOR (1927), «Acotaciones. Adán Diehl», El Día, 25 de noviembre, p. 1.

SIN AUTOR (1933), «The Villa Clings to the Clifs of Formentor», Harper’s Bazaar, n.º 67, julio, 21-23.

SIN AUTOR (1934 a), «Formentor», Brisas n.º 3, junio, pp. 12-16.

SIN AUTOR (1934 b), «Varios momentos de la visita del Príncipe de Gales a Formentor», Brisas n.º 6, septiembre.

SIN AUTOR (1935a), «La residencia de un artista peruano en Mallorca», CADELP. Magazine ilustrado. Ciudades, caminos, jardines, hogares y cuentos, enero-marzo.

SIN AUTOR (1935b), «Cuatro casas del arquitecto Francisco Casas (Palma de Mallorca)», Viviendas. Revista del Hogar, n.º 34, año IV, pp. 6-15.

SOCIEDAD FIDUCIARIA ESPAÑOLA S.A. (1935), Formentor S.A, Fons Estelrich. Secció manuscrits, carpeta Formentor, Biblioteca de Catalunya.

WEILL, Alain (2000), «Prefacio», en La Moda Parisina. La Gazette du Bon Ton. 1912-1925, Bibliothèque de l’Image, París.

Published

2023-11-28

How to Cite

Lladó Pol, F. (2023). From Harper’s Bazaar to Formentor. Architecture, Photography and Fashion in the Thirties. Boletín De Arte, (44), 39–50. https://doi.org/10.24310/ba.44.2023.16197

Issue

Section

Contrasts