Francisco Gómez de Valencia, a 17th Century Painter between Granada and México

Authors

  • Gloria Espinosa Spínola Universidad de Almería Spain https://orcid.org/0000-0003-1449-2723
  • María Teresa Suárez Molina Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información de Artes Plásticas. INBA. México. Mexico

DOI:

https://doi.org/10.24310/ba.44.2023.16195

Keywords:

Gómez de Valencia family, Workshops, Paint, New Spain, Court of the Holy Office, XVII century

Abstract

The painting workshop of the Gómez de Valencia family was one of the most active in the city of Granada during the second half of the 17th century, as is evidenced by the contemporaneous documentation and the preserved artwork. In this article we reconstruct the relevance of this workshop by focusing on the character of Francisco, who went to Mexico seeking recognition and prestige of his art. We are providing new information about his eventful life, based on previously unpublished documentary sources and the study of a previously unknown canvas that allows us to increase the catalogue of his work.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CALVO CASTELLÓN, Antonio (2007), «La pintura seiscentista granadina: génesis, rasgos y protagonistas de una experiencia estética singular», en HENARES CUÉLLAR, Ignacio y LÓPEZ GUZMÁN, Rafael (coords.), Antigüedad y excelencias, Junta de Andalucía, Granada, pp. 64-93.

CALVO CASTELLÓN, Antonio (2014), «La pugna por la sucesión de Alonso Cano. Bocanegra y Sevilla en la Catedral de Granada. Historia y circunstancias de una rivalidad», en CRUZ CABRERA, José P. (coord.), Arte y cultura en la Granada renacentista y barroca. La construcción de una imagen clasicista, Universidad, Granada, pp. 337-359.

CASTAÑEDA BECERRA, Ana M. (1989), «Aportaciones documentales en torno a un pintor seiscentista granadino: Felipe Gómez de Valencia», Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, n.º 20, Granada, pp.179-187.

CEÁN BERMÚDEZ, Juan A. (1800/1965), Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las bellas artes en España, Reales Academias de Bellas Artes de San Fernando y de la Historia, Madrid.

CUADRIELLO, Jaime (2022), España/Nueva España. El arte de la pintura en cuatro tiempos, Abada Editores-Museo Nacional del Prado, Madrid.

GALLEGO Y BURÍN, Antonio (1938-46/1996), Granada. Guía artística e histórica de la ciudad, Editorial Comares, Granada.

GARCÍA DE LA TORRE, Fuensanta (2008), «Antonio del Castillo en el contexto del dibujo andaluz del siglo XVII», en NAVARRETE PRIETO, Benito y GARCÍA DE LA TORRE, Fuensanta, Antonio del Castillo (1616-1668). Dibujos, Fundación Marcelino Botín, Santander, pp. 109-170.

GÓMEZ-MORENO, Manuel (1889/1994), Guía de Granada, Universidad, Granada.

GUTIÉRREZ HACES, Juana (2002), «¿La pintura novohispana como una koine pictórica americana? Avances de una investigación en ciernes», Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, n.º 80, Ciudad de México, pp. 47-99.

KATZEW, Ilona (ed.), (2017), Pintado en México, 1700-1790: Pinxit Mexici, Ciudad de México, Los Angeles County Museum of Art y Fomento Cultural Banamex.

LÓPEZ GUZMÁN, Rafael (2011), «Los caminos del barroco. Razones para una exposición», en Caminos del barroco entre Andalucía y Nueva España, Instituto Nacional de Bellas Artes y Literatura, Ciudad de México, pp. 10-25.

MC DONALD, Mark P. (2013), El trazo español en el British Museum. Dibujos del Renacimiento a Goya, Museo Nacional del Prado, Madrid.

MUES ORTS, Paula (2008). La libertad del pincel. Los discursos sobre la nobleza de la pintura en Nueva España, Universidad Iberoamericana, Ciudad de México.

NAVARRETE PRIETO, Benito (2007), «Integración de la pintura barroca granadina en el contexto cultural europeo», en HENARES CUÉLLAR, Ignacio y LÓPEZ GUZMÁN, Rafael (coords.), Antigüedad y excelencias, Junta de Andalucía, Granada, pp. 94-117.

PÉREZ SANCHEZ, Alfonso E. (1986), Historia del dibujo en España. De la Edad Media a Goya, Cátedra, Madrid.

PÉREZ SÁNCHEZ, Alfonso E. (2002), «Miscelánea de dibujos granadinos», en Symposium internacional Alonso Cano y su época, Junta de Andalucía, Granada, pp. 395-422.

Pinturas coloniales mexicanas. Recuperadas con la colaboración de las autoridades norteamericanas de San Francisco y Los Ángeles (1951), Palacio de Bellas Artes, septiembre-noviembre, s/p.

PRADOS MEGÍAS, Raquel (1999), «Un lienzo inédito de Francisco Gómez de Valencia», Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, n. º 30, Granada, pp. 303-310.

RÉAU, Louis (1996), Iconografía del arte cristiano. Iconografía de la Biblia. Nuevo Testamento, T. I, vol. 2, Ediciones del Serbal, Barcelona.

STOICHITA, Víctor I. (1996), El ojo místico. Pintura y visión religiosa en el Siglo de Oro Español, Alianza Editorial, Madrid.

TENORIO VERA, Ricardo (dir.) (2021), Inéditos. Fondos recuperados y desconocidos del Museo de Bellas Artes de Granada, Junta de Andalucía, Granada.

TOUSSAINT, Manuel (1965/1990), Pintura colonial en México, UNAM, Ciudad de México.

VELÁZQUEZ CHÁVEZ, Agustín (1939), Tres siglos de pintura colonial mexicana, Editorial Polis, Ciudad de México.

Published

2023-11-28

How to Cite

Espinosa Spínola, G., & Suárez Molina, M. T. (2023). Francisco Gómez de Valencia, a 17th Century Painter between Granada and México. Boletín De Arte, (44), 75–85. https://doi.org/10.24310/ba.44.2023.16195

Issue

Section

Research Paper