The Projection of the Concept of "Hispanidad" on the Architectural Activity of the First Francoism

Authors

  • M.ª Isabel Cabrera García Universidad de Granada. Dpto. de Historia del Arte Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/BoLArte.2021.vi42.13047

Keywords:

Architecture, Art, Hispanidad, Francoism, Propaganda, National Identity

Abstract

Franco’s regime gave a relevant place to the idea of «Hispanidad», a term related to the idea of Hispanicity, intimately linked to its imperial vocation. This idea could contribute to strengthen the identity as a country, and in an outward face would maintain the illusion of an international projection the regime did not have. In our study, we will approach the historical sources in which the idea developed, the theoretical reflection on «Hispanidad» (or Spanishness) in the early years of Franco’s regime, and the way the myth is projected in architecture.

Such a concept would be associated with with numerous of places, dates, celebrations, images, etc. with a strong symbolic charge, which became very much part of all cultural manifestations, and therefore in art, popularizing conceptions, images, and clichés. Thus, the main buildings, monumental complexes, and cities linked to the story of the discovery of the New World acquired a special value: Granada, La Rábida, Guadalupe or Trujillo, demonstrating the ideological appropriation of the historical heritage by the new State.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARANGUREN, José Luis (1937), «El arte de la España nueva», Vértice, n.º 5, septiembre, s. p.

ARRARÁS IRIBARREN, Joaquín y SÁEZ DE TEJADA, Carlos (1939), Historia de la Cruzada Española, Ediciones Españolas S. A., Madrid.

BARBERÁN, Cecilio (1944), «El poder creador del genio hispano», Abc (Madrid), 1 de octubre, p. 19.

BARBERÁN, Cecilio (1945a), «El Estado ante el patrimonio artístico nacional. La misión cultural de nuestro arte. La obra de las provincias», Abc (Sevilla), 2 de enero, p. 21.

BARBERÁN, Cecilio (1945b), «La exaltación de España a través de sus museos», Abc (Madrid), 18 de julio, p. 21.

CABRERA GARCÍA, M.ª Isabel (1998), Tradición y vanguardia en el pensamiento artístico español (1939-1959), Editorial Universidad de Granada, Granada.

CABRERA GARCÍA, M.ª Isabel (2012), «El pasado como condición: discurso artístico e identidad nacional durante el primer franquismo», en GARCÍA CUETOS, M.ª Pilar, ALMARCHA NÚÑEZ-HERRADOR, Esther y HERNÁNDEZ MARTÍNEZ, Ascensión (coords.), Historia, restauración y reconstrucción monumental en la posguerra española, Abada editores, Madrid, pp. 41-64.

CABRERA GARCÍA, M.ª Isabel y PÉREZ ZALDUONDO, Gemma (2004), «La unidad: concepto referencial para las artes y la música en el primer franquismo», Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, n.º 35, pp. 179-192.

CABRERA GARCÍA, M.ª Isabel y PÉREZ ZALDUONDO, Gemma (2004), (2014), «Voices, Strategies and Practices of Propaganda: Music and Artistic Culture at the Service of the State during Francoism», en SALA, Massimiliano (ed.), Music and Propaganda in the Short Twentieth Century, Turnhout, Brepols, pp. 207-224.

CASTRO, Cristóbal de (1945), «España y América. La nueva sensibilidad», Abc (Madrid), 2 de enero, p. 19.

COSSÍO, Francisco de (1940), «Los frescos de la Rábida», Abc (Madrid), 7 de noviembre, p. 3.

FONTENEBRO, Agustín (1944), «El Consejo de la Hispanidad restaura el Monasterio de la Rábida», Abc (Madrid), 13 de junio, p. 9.

GARCÍA CUETOS, M.ª Pilar; ALMARCHA, Esther y HERNÁNDEZ MARTÍNEZ, Ascensión (coords.) (2012), Historia, restauración y reconstrucción monumental en la posguerra española, Abada editores, Madrid.

GARRIDO ATIENZA, Miguel (1998), Las fiestas de la Toma (1891), Editorial Universidad de Granada, Granada.

GIMÉNEZ CABALLERO, Ernesto (1935), Arte y Estado, Gráfica Universal, Madrid.

GIMÉNEZ CABALLERO, Ernesto (1979), Memorias de un dictador, Planeta, Barcelona.

GÓMEZ APARICIO, Pedro (1940), «El símbolo de los dos Belchites», Reconstrucción, n.º 1, abril, pp. 6-10.

GRACIANI GARCÍA, Amparo (2013), «Presencia, valores, visiones y representaciones del hispanismo latinoamericano en la Exposición Iberoamericana de Sevilla de 1929», Iberoamericana, año 13, n.º 50, junio, pp. 133-146.

HERNÁNDEZ MARTÍNEZ, Ascensión (2008), «La restauración de monumentos en Aragón (1936-1958)», en CASAR PINAZO, José Ignacio y ESTEBAN CHAPAPRÍA, Julián (eds.), Bajo el signo de la victoria. La conservación del patrimonio durante el primer franquismo (1936-1958), Pentagraf Editorial, Valencia, pp. 153-199.

HERNÁNDEZ MARTÍNEZ, Ascensión (2012), «Algunas reflexiones en torno a la restauración monumental», en GARCÍA CUETOS, M.ª Pilar, ALMARCHA NÚÑEZ-HERRADOR, Esther y HERNÁNDEZ MARTÍNEZ, Ascensión (coords.), Historia, restauración y reconstrucción monumental en la posguerra española, Abada editores, Madrid, pp. 97-132.

LAÍN ENTRALGO, Pedro (1937), «Meditación apasionada sobre el estilo de la Falange», Jerarquía. Revista Negra de Falange, s. n., octubre, pp. 164-169.

LEDESMA RAMOS, Ramiro (1931), «España, potencia de Imperio», La Conquista del Estado, n.º 8, 2 de mayo.

LEDESMA RAMOS, Ramiro (1939), Discurso a las juventudes de España, ediciones FE, Madrid.

MARCILHACY, David (2014), «La Hispanidad bajo el franquismo, El americanismo al servicio de un proyecto nacionalista», en MICHONNEAU, Stéphane y NÚÑEZ SEIXAS, Xosé, M., Imaginarios y representaciones de España durante el franquismo, Casa de Velázquez, Madrid, pp. 73-102.

MARTÍNEZ MONEDERO, Miguel (2008), «La confianza de un método: las restauraciones arquitectónicas de Luis Menéndez-Pidal», en CASAR PINAZO, José Ignacio y ESTEBAN CHAPAPRÍA, Julián (eds.), Bajo el signo de la victoria. La conservación del patrimonio durante el primer franquismo (1936-1958), Pentagraf Editorial, Valencia, pp. 266-272.

MENÉNDEZ PIDAL, Ramón (1935), «Introducción a la España romana», volumen 2 de Historia de España, Espasa-Calpe S. A., Madrid.

MOGOLLÓN CANO-CORTÉS, Pilar (2012), «La restauración y la transformación monumental en la posguerra. Indicadores y criterios de la eliminación de los revocos en las intervenciones extremeñas a través de las memorias de restauración», en GARCÍA CUETOS, M.ª Pilar, ALMARCHA NÚÑEZ-HERRADOR, Esther y HERNÁNDEZ MARTÍNEZ, Ascensión (coords.), Historia, restauración y reconstrucción monumental en la posguerra española, Abada editores, Madrid, pp. 249-274.

MOYA BLANCO, Luis y MARTÍNEZ FEDUCHI, Luis (1943), «Proyecto de edificio destinado a Museo de América», Revista Nacional de Arquitectura, n.º 24, diciembre, pp. 411-416.

MURCIANO (1894), «La madre y las hijas», Unión Ibero Americana, 4 de agosto, p. 425.

PRIETO MORENO, Francisco, (1941), «Proyecto de reforma del acceso interior de la Cripta de los Reyes Católicos en la Capilla Real de Granada», Revista Nacional de Arquitectura, año I, n.º 1, pp. 47-50.

PRIMO DE RIVERA, José Antonio (1970), Obras, Delegación Nacional de la Sección Femenina del Movimiento, Madrid.

REDONDO, Onésimo (1954), Obras completas, Publicaciones españolas, Madrid.

ROMERO Gallardo, Aroa (2010), La restauración arquitectónica en el periodo franquista: la figura de Francisco Prieto Moreno y Pardo, Tesis Doctoral, Universidad de Granada.

SAZ CAMPOS, Ismael (2003), España contra España. Los nacionalismos franquistas, Marcial Pons, Madrid.

SEPÚLVEDA, Isidro (2013), «América en el nacionalismo español. El hispanoamericanismo», en MORALES MOYA, Antonio, FUSI AIZPURÚA, Juan Pablo y BLAS GUERRERO, Andrés de (dirs.), Historia de la nación y del nacionalismo español, Galaxia Gutenberg y Círculo de Lectores, Barcelona, pp. 1031-1047.

TOVAR, Antonio (1941), El Imperio de España, Ediciones Afrodisio Aguado, Madrid.

UNAMUNO, Miguel de (1910), «Sobre la argentinidad», La Nación, 11 de marzo. Recogido en UNAMUNO, Miguel (1960), Obras Completas, edición de Manuel García Blanco, Afrodisio Aguado, Madrid; IV, p. 810.

VV. AA. (1939), La Conquista del Estado. Antología y prólogo de Juan Aparicio, Ediciones FE, Madrid.

VÁZQUEZ DE PARGA, M.ª Luisa (1969), «Museo de América», Reales Sitios, n.º 6, pp. 105-112.

VICENTE (1944), «Unidad política y unidad religiosa en las tierras hispanas», Abc (Madrid), 4 de enero, p. 7.

Published

2021-11-16

How to Cite

Cabrera García, M. I. (2021). The Projection of the Concept of "Hispanidad" on the Architectural Activity of the First Francoism. Boletín De Arte, (42), 23–40. https://doi.org/10.24310/BoLArte.2021.vi42.13047

Issue

Section

Contrasts