Hondalea by Cristina Iglesias: Fundamentals of a Grammar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/BoLArte.2021.vi42.11976

Keywords:

Cristina Iglesias, Hondalea, Contemporary Sculpture, Suspended Corridor, Art & Nature, Public Art, Isla de Santa Clara

Abstract

This article examines the project in progress by Cristina Iglesias, Hondalea, for the Casa del Faro de la Isla de Santa Clara in Donostia/San Sebastián. The guidelines of this piece are contrasted with the lines of force of the works that make up the artistic trajectory of the sculptor, highlighting the foundations of her language. After the analysis of some of the fundamental notions of her career as a whole, Hondalea is linked to other previous works in which similar elements appear. Finally, the arguments of different instances about the sustainable character and the possible impact of the project on its enclave are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CIRLOT, Juan Eduardo (2014), Diccionario de símbolos, Siruela, Madrid.

FERNANDES, Joâo (2016), «La máquina de enmarañar paisajes. Impresiones de Cristina Iglesias», en VV. AA., Cristina Iglesias, Sala de Exposiciones Ignacio Zuloaga, Fundetodos, pp. 7-25.

GARCÍA, Ángeles (2008), «Cristina Iglesias expone en Brasil sus laberintos más inquietantes», El País, 27 de abril.

HEIDEGGER, Martín (2001), «Construir, habitar, pensar», Conferencias y artículos, Ediciones del Serbal, Barcelona, pp. 107-120.

IGLESIAS, Cristina (2006), «Mis esculturas son lugares para pensar» (Entrevista), El País, 1 de abril.

KASPER, König (2006), Drei hängende Korridore/Three Suspended Corridors, Museum Ludwig, Colonia.

KRAUSS, Rosalind (1996), «Retículas», La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos, Alianza, Madrid, pp. 22-37.

MOYANO, Alberto (2020), «La obra de Cristina Iglesias se llamará ‘Hondalea’», Diario Vasco, 7 diciembre. En: <https://www.diariovasco.com/culturas/obra-cristina-iglesias-20201207114624-nt.html> (fecha de consulta: 15-02-2021).

MUÑOZ, Juan (2009), «Segment», en SEARLE, Adrian (ed.), Escritos/Writings, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid, pp. 121-145.

SIN AUTOR (2020a), «Proyecto de Cristina Iglesias en la Casa del faro de la Isla Santa Clara de Donostia/San Sebastián», Estudio Cristina Iglesias-San Sebastián-Art Ingenium Art Office (folleto sin lugar ni fecha). En: <https://artingenium.com/wp-content/uploads/2020/03/WEB_Casa-del-Faro-ES-.pdf> (fecha de consulta: 15-02-2021).

SIN AUTOR (2020b), «La obra de Cristina Iglesias se llamará ‘Hondalea’», Diario Vasco, 7 de diciembre.

SIN AUTOR (2019), «Grupos ecologistas pedirán que la Isla de Santa Clara sea declarada bien protegido», Diario Vasco, 3 agosto. En: <https://www.diariovasco.com/culturas/grupos-ecologistas-pediran-20190803123614-nt.html> (fecha de consulta: 15-02-2021).

VV. AA. (2013), Cristina Iglesias. Metonimia, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid.

ZUMTHOR, Peter (2006), Atmósferas, Gustavo Gili, Barcelona.

Published

2021-11-16

How to Cite

Méndez Baiges, M. (2021). Hondalea by Cristina Iglesias: Fundamentals of a Grammar. Boletín De Arte, (42), 49–60. https://doi.org/10.24310/BoLArte.2021.vi42.11976

Issue

Section

Contrasts