Alienation and Multiple Perceptions. Photographs of the Pavilion and Auditorium for the Universidad de Málaga

Authors

  • Rubén Alcolea Roger Williams University, Rhode Island, USA United States
  • Jorge Tárrago Mingo University of Navarra, Pamplona, Spain Spain https://orcid.org/0000-0002-1749-1550

DOI:

https://doi.org/10.24310/Umatica.2022.v4i5.15555

Keywords:

Photography, Architecture, Visual Perception, Creativity

Abstract

The extensive dissemination of images in our contemporary world allows the creation of the so-called multi-perception. New photographic practices and other media produce a multitude of fragments on our physical environment, which translates into a rich encapsulation of the real world we all differently perceive and dream about. The selection of photographs of the Pavilion and Auditorium for the University of Málaga (UMA) are presented deliberately in reverse order. Fragments and details are shown first for, only at the end, give room to a more general overview of the building.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rubén Alcolea, Roger Williams University, Rhode Island, USA

Arquitecto y Doctor en Arquitectura por la Universidad de Navarra (UN), desde 2000 ha desempeñado labores docentes y de investigación a la vez que el ejercicio profesional. Profesor Titular en el Departamento de Proyectos Arquitectónicos de la UN (2000-2016), donde también ejerció como Subdirector de Investigación (2009-2015); Visiting Scholar en la AA Architectural Association, London (2008-2009); Visiting Professor en Cornell University, Ithaca, New York (2016-2021); y desde 2021 Profesor Titular en Roger Williams University, Rhode Island, USA. Especializado en fotografía y arquitectura moderna, es autor de los libros «Picnic de Pioneros. Arquitectura, fotografía y el mito de la industria» (2009); “Hypogeans. Space that Matters” (2022); Premios Pritzker: Discursos de Aceptación 1979-2015 (2015); “Formando Arquitectos” (2015); o los cuatro volúmenes del congreso internacional “Inter: Photography and Architecture” (2016). Actualmente compatibiliza la docencia de Proyectos con el trabajo profesional independiente, y desde 2005 bajo la firma alcolea+tárrago. Su trabajo ha recibido premios en más de 20 concursos nacionales e internacionales, ha sido publicado en libros y revistas, y ha recibido reconocimientos por la obra construida.

Jorge Tárrago Mingo, University of Navarra, Pamplona, Spain

Arquitecto (2000) por la Universidad de Navarra y Doctor Arquitecto (UN, 2005). Ha desempeñado desde entonces labores docentes y colaborado en varias investigaciones e iniciativas editoriales del Departamento de Teoría, Proyectos y Urbanismo del que es Profesor Titular de Proyectos con dos sexenios de investigación y que ha dirigido entre 2019 y 2022. Actualmente es director de la revista indexada RA, Revista de Arquitectura. Es autor, coautor o editor de varios libros y capítulos de libros, los más recientes son Aguinaga, Echaide, Sobrini. Escuela Técnica Superior de Arquitectura de la Universidad de Navarra. 1978-2018 (Pamplona, 2020) premiado en la XV Bienal Española de Arquitectura y Urbanismo (BEAU, 2021); Premios Pritzker. Discursos de aceptación 1979-2015 (Fundación Arquia: Barcelona, 2015) y la compilación de cuatro volúmenes Inter: Fotografía y Arquitectura (Pamplona, 2016) premiada en la XIV BEAU en 2018. Compatibiliza la docencia e investigación con el trabajo profesional independiente, en alcolea+tarrago arquitectos.

References

Sujimoto, H. (2016). Hiroshi Sugimoto: Theaters. Text by Hiroshi Sugimoto. Damiani/Matsumoto Editions.

Benjamin, W. (1989). Discursos Interrumpidos I. Taurus.

Vale?ry, P. (1999). Piezas sobre arte. Visor.

Rancière, J. (2007). The Future of the image. Verso.

Colomina, B. (2008). Enclosed by images: The Eameses’ Multimedia Architecture. En Tanya Leighton (ed.). Art and the Moving Image. Tate Publishing, p. 75.

Eames, Charles and Ray (1959). Glimpses of the USA. [película] The Eames Office.

Alcolea, R. (2010). Multiperceptions / Multiportraits. New Architecture Magazine, Critical Fabrications, 129, 10-15.

Alcolea, R. (2011). The Global Visual. Kunstgeschichte. Open Peer Reviewed Journal. (urn:nbn:de:bvb:355-kuge-171-0).

Foster, Hal, Krauss, Rosalind, Bois, Yve-Alain and Buchloh, Benjamín. (2005). Art Since 1900: Modernism, Antimodernism, Postmodernism. Thames and Hudson.

Shlovski, Viktor. (2005). “El arte como artificio”. En Tzvetan Todorov. Crítica de la crítica. Paidós

Published

2022-12-04

How to Cite

Alcolea, R. ., & Tárrago Mingo, J. (2022). Alienation and Multiple Perceptions. Photographs of the Pavilion and Auditorium for the Universidad de Málaga. UMÁTICA. Journal on Image Creation and Analysis, 4(5). https://doi.org/10.24310/Umatica.2022.v4i5.15555

Issue

Section

Creative Projects (CREATION ZONE)