Boundary objects in the practicum as mechanisms for changing educational contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/rep.10.2.2025.22065

Keywords:

Practicum, Boundary object, Dialogical Self Theory, Personal narratives, Monological and dialogical positions

Abstract

In the context of higher education, external internships represent a transitional phase toward professional integration. This study analyzes this period through the conceptual frameworks of boundary objects and the dialogical self, aiming to identify mechanisms of self-understanding and personal meaning-making. Based on student narratives, it distinguishes between monological positions—focused on emotions and career opportunities—and dialogical positions, which emphasize the importance of interpersonal relationships in personal and professional development. It also identifies elements related to tutoring as opportunities for pedagogical improvement. The findings offer a conceptual and analytical framework to recognize common practices and guide their enhancement. Overall, the practicum is conceived as a boundary object that supports processes of reflection, identity construction, and contextual change within the educational transition to professional life.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
1
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
59%
33%
Days to publication 
178
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

Author Biographies

Tomás Peralta Palazón, Universitat de Barcelona

Investigador predoctoral (FI-SDUR) en la Facultad de Educación de la Universitat de Barcelona, Departamento de Teoría e Historia de la Educación. Graduado en Pedagogía, con máster en Psicopedagogía y posgrado en Liderazgo y Conducción de Grupos. Miembro del grupo de investigación GREAV. Ha trabajado como técnico superior e investigador en proyectos sobre sociedad digital y educación, y ha sido profesor asociado. Participa en proyectos de investigación competitivos centrados en narrativas en contextos de cambio educativo.

Maria Jose Rubio-Hurtado, Universitat de Barcelona

Profesora titular en la Facultad de Educación de la Universitat de Barcelona, Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Doctora en Pedagogía por la Universitat de Barcelona. Sus líneas de investigación se centran en narrativas digitales, perspectiva de género y competencias metodológicas. Miembro del Grupo de Investigación Enseñanza y Aprendizaje Virtual (GREAV), del Observatorio de la Educación Digital, del comité científico de la revista REIRE y del Servicio de Asesoramiento Metodológico (SAM) de la UB. Participa activamente en la dirección de tesis del programa de doctorado Educación y Sociedad.

Elena Barberá-Gregori , Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Catedrática en los Estudios de Psicología y Ciencias de la Educación. Especialista en aprendizaje en línea, evaluación en entornos digitales, portafolios electrónicos y estrategias de enseñanza virtual. Cuenta con una reconocida trayectoria investigadora en e-learning y construcción del conocimiento en entornos virtuales, y forma parte de grupos de investigación vinculados a estos temas.

Cristina Galván Fernández, Universitat de Barcelona

Doctora en Educación y Sociedad por la Universitat de Barcelona. Actualmente investigadora en el Grupo Consolidado GREAV y miembro del Grupo de Innovación Docente de la UB. Colabora con el Observatorio de la Educación Digital. Su actividad se centra en la enseñanza y el aprendizaje en entornos digitales, con experiencia en asesoramiento en innovación e investigación educativa. Posee formación en pedagogía y máster en entornos digitales.

References

Akkerman, S. F., y Bakker, A. (2011). Boundary crossing and boundary objects. Review of Educational Research, 81, 132-169. https://doi.org/0.3102/0034654311404435

Amenduni, F. y Ligorio, B. (2017) Becoming at the borders: the role of positioning in boundary-crossing between university and workplaces. Cultural-Historical Psychology, 13(1), 89–104.

Annacontini, G. y Rodríguez Illera, J. L. (2019). Introducción. Narración, poder interpretativo, emancipación. En Rodríguez Illera, J. L., y Annacontini, G. (ed). Metodologías narrativas en educación. Edicions de la Universitat de Barcelona.

Basantes-Arias, E., Escobar Murillo, M., & Rodríguez-Arellano, N. (2020). El uso del aprendizaje cooperativo como medio para mejorar las relaciones interpersonales de los estudiantes. Polo del Conocimiento, 5(3), 36-50. https://doi.org/10.23857/pc.v5i3.1321

Bolívar, A.; Domingo, J.; Fernández Cruz, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. La Muralla.

Bowker, G. y Star, S.L. (1999). Sorting Things Out. Classification and its Consequences. M.I.T. Press.

Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Visor.

Capelari, M. I. (2016). El rol del tutor en la universidad: Configuraciones, significados y prácticas. SB Editorial.

Cole, M. (1996). Cultural psychology. A once and future discipline. The Belknap Press of Harvard University Press.

Fatima, F., Siddiqi, F. A., & Ali, S. (2025). Association between teachers’ appreciation and students’ performance: An analytical cross-sectional analysis. Frontiers in Education, 9, 1459979. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1459979

Flores Atilano, B., & Beltrán Lugo, N. I. (2015). Reconocimiento y motivación en el aula: Resaltando las fortalezas de los estudiantes. Revista CuidArte, 3(6), 20–25.

Gallardo, G., y Reyes, P. (2010). Relación profesor-alumno en la universidad: Arista fundamental para el aprendizaje. Revista Calidad en la Educación, 32, 72-107. https://doi.org/10.31619/caledu.n32.152

Gubrium, A. C., Krause, E. L. y Jernigan, K. (2014). Strategic authenticity and voice: New ways of seeing and being seen as young mothers through digital storytelling. Sexuality Research and Social Policy, 11, 337-347. https://doi.org/10.1007/s13178-014-0161-x

Hermans H. J. (2013). The dialogical self in education: Introduction. Journal of Constructivist Psychology, 26(2), 81-89.

Hermans, H. J. (2001). The dialogical self: Toward a theory of personal and cultural positioning. Culture & psychology, 7(3), 243-281.

Jornet, A. y Erstad, O. (2018). From learning contexts to learning lives. Digital Education Review, 33, 1-25.

Krippendorff, K. (2002). Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. Paidós.

Maiese, M. (2017). Transformative learning, enactivism, and affectivity. Studies in Philosophy and Education, 36(2), 197-216. https://doi.org/10.1007/s11217-015-9506-z

Mattar, J. (2018). Constructivism and Connectivism in Education Technology: Active, Situated, Authentic, Experiential, and Anchored Learning. RIED Revista Iboeroamericana de Educación a Distancia, 21, 201-217. https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20055

Palomares Ruiz, A., Alarcón Palomares, M. del C., & Martín García, I. (2018). El tutor de prácticas y su influencia en la formación de profesionales en los Grados de Educación. Revista Practicum, 3(1), 34–48. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v3i1.8273

Pozo, J. (2017). Learning beyond the body: from embodied representations to explicitation mediated by external representations. Infancia y Aprendizaje, 40, 219-276. https://doi.org/10.1080/02103702.2017.1306942

Rolón-Dow, R. (2011). Race(ing) stories: digital storytelling as a tool for critical race scholarship. Race Ethnicity and Education, 14(2), 159-173. https://doi.org/10.1080/ 13613324.2010.519975

Sabariego, M. (2012). Etnografía y estudio de casos. En S. Nieto, Principios, métodos y técnicas esenciales para la

investigación educativa (425-445). Dykinson.

Sandín, P. (2003). Investigación cualitativa en la educación: fundamentos y tradiciones. McGraw-Hill

Star, S. L. (2010). This is not a boundary object: reflections on the origin of a concept. Science, Technology and Human Values, 35(5), 601-617.

Star, S.L. (1989). The Structure of Ill-Structured Solutions: Boundary Objects and Heterogeneous Distributed Problem Solving. En L. Gasser y M. N. Huhns (eds.), Distributed Artificial Intelligence (37-54). Pitman.

Strauss, A., Fagerhaugh, S., Suczek, B. & Wiener, C. (1985). Social Organization of medical Work. The University of Chicago Press.

Tejada, J. (2005). El trabajo por competencias en el prácticum: cómo organizarlo y cómo evaluarlo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7(2), 1-31. https://n9.cl/scl28

Universitat de Barcelona. Comitè d’Ètica (2019). Código ético de integridad y buenas prácticas de la Universidad de

Barcelona. Edicions de la Universitat de Barcelona

Vilà, R., & Aneas, A. (2013). Los seminarios de práctica reflexiva en el Prácticum de Pedagogía de la Universidad de Barcelona. Bordón. Revista de Pedagogía, 65(3), 165–181. https://doi.org/10.13042/23171

Vinck, D. (1999). Ingénieurs au quotidien. Ethnographie de l’activité de conception et d’innovation. PUG.

Zabalza, M. A. (2017). El Practicum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Practicum, 1(1). https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v1i1.8254

Published

2025-12-26 — Updated on 2025-12-26

Versions

How to Cite

Peralta Palazón, T., Rubio-Hurtado, M. J., Barberá-Gregori , E., & Galván Fernández, C. (2025). Boundary objects in the practicum as mechanisms for changing educational contexts. Diario De Practicum, 10(2), 79–93. https://doi.org/10.24310/rep.10.2.2025.22065

Issue

Section

Mycelaneous