«Atrocious Beauties». Fundamentals of critical judgment on typographic quality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/idiseo.18.2023.17782

Keywords:

Typography, typeface design, good taste, bad taste, good typography, bad typography

Abstract

This paper collects a compilation of critical statements linked to typographic taste. The analysis has been considered based on two positions: criticism of poorly designed or bad taste fonts and the recommendation to use good or well considered fonts. Based on the results obtained from this compilation, a list of twelve variables that intervene in the definition of the typographic criterion is proposed.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Anaut, A. (ed.), (2006). Matador K. La belleza . Revista Matador. Ediciones la Fábrica.

Balius, A., Garone, M., De Buen, J., Camargo, C. F., Katopodis, M., Cosgaya, P., Díaz, D., Fontana, R., Jerez, I., Lamónaca, V., Martínez Meave, G., Meseguer, L., Moore, J., Muhafara, D. M., Patau, J., Puertas, C., Ribagorda, J. M. y Scaglione, J. (2012). Tipo elige tipo. Diecisiete tipógrafos nos enseñan a elegir tipografías. Editorial Tipo e.

Ban Comic Sans (2023, 8 de octubre). Link Tree https://linktr.ee/bancomicsans

Barrett-Forrest, B. (2017a). The Design Deck. Quality Playing Cards. Forrest Media.

Barrett-Forrest, B. (2017b). The Font Deck. Quality Playing Cards. Forrest Media.

Brown, A. (1994). Autoedición. Texto y Tipografía Era Edición Electrónica. Ackpublish.

Comic Sans Criminal (2023, 8 de octubre). https://comicsanscriminal.com/

Costa, J. (1999). Mondo Bulldog. Un viaje al universo basura. Ediciones Temas de Hoy, Colección Pandemónium.

Del Olmo Barbero, J. y Seco J. A. (2006). Más allá de la Comic Sans. La enseñanza de la tipografía en la era digital. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa (20).

Eco, U. (1984). Apocalípticos e integrados. Lumen.

Felton, P. (1999). Los 10 Mandamientos de la Tipografía / La Herejía Tipográfica. Merrell Willcox House.

Frutiger, A. (2002). En torno a la tipografía. Gustavo Gili.

Frutiger, A., y Rodrigo, S. (1981). Signos, símbolos, marcas, señales. Gustavo Gili.

García, S. (2010). Diseño como materialización de la identidad. I+ Diseño: revista internacional de investigación, innovación y desarrollo en diseño, 3(3), p. 24-42. https://doi.org/10.24310/Idiseno.2010.v3i.12678

Garfield, S. (2011). Es mi tipo. Un libro sobre fuentes tipográficas. Editorial Taurus.

González-Solas, J. (2004). Semántica tipográfica. Prácticas individuales y gusto de época. Congreso Internacional de Tipografía. Valencia: España.

Greenberg, C. (2006). La pintura moderna y otros ensayos. Siruela.

Henestrosa, C., Meseguer, L., Scaglione, J. (2012). Cómo crear tipografías, del boceto a la pantalla. Tipo e Editorial.

Hustwit, G. (dir) (2007). Helvetica [documental]. Swiss Dots, Veer.

Jardí, E. (2023). Por qué las páginas son así. Gustavo Gili.

Jardí, E. (2007). Veintidós consejos sobre tipografía. Actar D.

Kane, J. (2012). Manual de tipografía. Gustavo Gili.

Kérbrat-Orecchioni, C. (1986). La enunciación de la subjetividad en el lenguaje. Edicial

Kunz, W. (1998). Tipografía. Micro y macro estética. Gustavo Gili.

López, F. (2017). Fontes free: quanto custa o grátis? [Fuentes libres: ¿cuánto cuesta lo gratuito?] [Entrada de blog]. Recuperado de https://medium.com/@FabioLopez/fontes-free-quanto-custa-o-gr%C3%A1tis-8097799694e9

Malsy, V. Müller, L. et alt. (2009) Helvetica Forever: Story of a Typeface. Lars Müller Publishers

Martín, J. L. & Más, M. (2004). Manual de tipografía: del plomo a la era digital. Campgràfic.

Martínez-Val, J. (2002). Tipografía práctica: usos, normas, tecnologías y diseños tipográficos en los inicios del siglo XXI. Ediciones del Laberinto.

Monotype (2023, 8 de octubre). Helvetica [Sitio web]. (https://www.monotype.com/search?search=helvetica )

Morera, F .(2019). I do not hate Comic Sans. Mosaic [en línea], septiembre 2019, no. 174. DOI: https://doi.org/10.7238/m.n174.1943

Müller, L. (2013). Helvetica: Homage to a Typeface. Lars Müller Publishers

Navarro Moragas, F. J. (2016). Aproximación a una semiótica tipográfica. Claves de relación entre el mensaje y la forma en la micro y macrotipografía. (tesis doctoral). Universidad de Sevilla, Sevilla, España.

Olivares Enríguez, M.J. (2011). Del odio al amor hay una Comic Sans. Espacio Diseño nº 195 [en línea] p. 10-11, Universidad Autónoma Metropolitana, México.

OpenAI. (2023). Chat GPT [Modelo de lenguaje GPT-3]

Palau, V. y Gea, A. (Ed.). (2018). Tipografía. Revista gráffica, nº11. Palaugea Comunicación S.L.

Palau, V. y Gea, A. (Ed.). (2023). Tipografía. Revista gráffica, nº30. Palaugea Comunicación

Pérez Mena, M. (2017). La creación tipográfica a través de la noción de proyecto. Proyecto de diseño de la tipografía EHU. (tesis doctoral). Bilbao: Universidad del País Vasco

Pohlen, J. (2011). Fuente de Letras. Taschen.

Rand, P. (2017). Desing, Form and Chaos. Yale University Press

Raposo, D. (2012). La letra como signo de identidad visual corporativa (tesis doctoral). Universidade Técnica de Lisboa, Lisboa, Portugal.

Silva, L. (2018). Homage Comic Sans (Trabajo Final de Grado). Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto.

The League of Moveable Type (2023, 8 de octubre). Manifesto (https://www.theleagueofmoveabletype.com/manifesto)

Tschichold, Jan (2002). El abecé de la buena tipografía. Editorial Campgràfic.

Warde, B. (2004). La copa de cristal. La tipografía debería ser invisible. Editorial Campgràfic.

Published

2023-12-28

How to Cite

Cano Martín, L., & López Rubiño, D. (2023). «Atrocious Beauties». Fundamentals of critical judgment on typographic quality. I+Diseño. Revista Científica De Investigación Y Desarrollo En Diseño, 18, págs. 115–132. https://doi.org/10.24310/idiseo.18.2023.17782

Issue

Section

Investigation