The multiple dimension of what is expanded in Berrocal's work through packaging
DOI:
https://doi.org/10.24310/idiseo.18.2023.16538Keywords:
Berrocal, packaging, multiplicity, expanded field, polyurethane.Abstract
Innovation in Berrocal works at different levels, ranging from the material to the artist's vision as an entrepreneur; from the multiplicity of the product beyond the artistic work and where, through the packaging, the eight keys to understanding Berrocal's work are expressed: the void, inspiration in the sciences, disassemblability, abstraction and figuration, interactive aesthetics, techniques, multiplication, and the project.
Packaging acts as an expanded field of multiplicity in Berrocal's work, which transcends to the point of being an expression of the multiple extension of his own work, which we analyse through its eight keys as axes of a matrix of analysis: as an extension and compendium of Berrocal's innovative contributions. This expanded dimension is reflected in how the sculptural work is projected as a multiple in different facets and from which we can extract 3 stages: extended, interactive, and multiplicative.
Downloads
Metrics
References
Albrecht, H. J. (1981). Escultura en el Siglo XX: Conciencia del espacio y configuración artística. Blume.
Alonso Calero, J. M. (2019). Interstitial Fictions in B_RR_C_L: Series Interstitial Poetics: La arquitectura interna como espacio intersticial en Berrocal. UMÁTICA. Revista Sobre Creación Y Análisis De La Imagen, 1(2).
Benjamin, W. (1989). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica (Discursos). Tarurus.
Berrocal, B. (2014). 8 Claves de Lectura para entender la obra de Berrocal. http://www.berrocal.net/_projects/_dossiers/Berrocal_8PuntosClave-8KeyPoints.pdf
Berrocal, M. (2007). Antológica Berrocal (1955-1984). Catálogo de la exposición. Palacio de Velázquez. Parque del Retiro. Madrid. Ministerio de Cultura. Dirección General de Bellas Artes y Archivos. 1984.
Berrocal, Miguel (2002). Berrocal. Catálogo de la exposición en el IVAM, Valencia, 23 julio – 20 octubre 2002. Valencia: IVAM Institut Valencià d’Art Modern.
Berrocal, M. (2008). Berrocal Guerreros y Toreros. Catálogo de la exposición. Plaza de la Constitución. Edición Fundación Unicaja y Fundación Escultor Berrocal para las Artes.
Borgdorff, Peters, P., y Pinch, T. (2020). Dialogues between artistic research and science and technology studies (Borgdorff, P. Peters, y T. Pinch, Eds.). Routledge.
Byung-Chul, H. (2018). La salvación de lo bello. Herder Editorial.
Clark, J. (1961). La corrosión de los metales por los vapores ácidos de la madera. Revista de Química Aplicada, 11.
Crespo Fajardo, J. L. (2012). Sobre sobre el packaging y su relación con el patrimonio y el arte. II Simposio Internacional Valor y Sugestión Del Patrimonio Artístico y Cultural. VI Congreso Internacional.
Gardner, M. (1978). Sculpture of Berrocal, M. can be taken apart like an interlocking mechanical puzzle. Scientific American, 238(1).
Gámez Millán, S. (2019). Jugar con la Escultura: Proceso de creación y estética interactiva en la obra de Miguel Berrocal. UMÁTICA. Revista Sobre Creación y Análisis de La Imagen, 2. https://doi.org/10.24310/UMATICA.2019.V1I2.9610
Denzin, N., y Lincoln, Y. (2017). The SAGE Handbook of Qualitative Research (5a). Thousand Oaks, California: SAGE Publications.
Hackett, E. J., y Amsterdamska, O. (2008). The handbook of science and technology studies ( and J. W. E. J. Hackett, O.Amsterdamska, M. E. Lynch, Ed.). Cambridge, USA: M.I.T. Press.
Krauss, R. E. (1985, 1ª ed.). La Escultura en El Campo Expandido. In H. Foster (Ed.), La posmodernidad. Kairo?s.
Krauss, R. E. (1986). The Originality of the Avante-Garde. In The Originality of the Avante-Garde and Other Modernist Myths The Originality of the Avant Garde. MIT Press.
Lincoln, Y. S., y Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inqury. London: SAGE.
López Rubiño D. (2023). La escultura múltiple de Berrocal como “Un petit musée portable”. Il Cofanetto. Homenaje a “Romeo e Giulietta” en la ciudad de Verona (Opus 123), 1969-1975. Arte, Individuo y Sociedad, Avance en línea, 1-20. https://doi.org/10.5209/aris.85572
López Rubiño D. (2019). UNIVERSO BERROCAL: Aproximación multidisciplinar al proceso creativo del escultor Miguel Berrocal. UMÁTICA. Revista Sobre Creación y Análisis de La Imagen, 2. https://doi.org/10.24310/UMATICA.2019.V1I2.10604
Norman, D. A. (1998). La psicología de los objetos cotidianos (Vol. 6). Editorial Nerea.
Nowotny, H. (2010). Insatiable curiosity: innovation in a fragile future. MIT Press.
Rilke, R. M. (2016). Los apuntes de Malte Laurids Bridge. Alba Editorial.
Rivas, E. (2019). De cómo romper el cántaro: Esencia y ausencia en la escultura de Berrocal. UMÁTICA. Revista Sobre Creación y Análisis de La Imagen, 2. https://doi.org/10.24310/UMATICA.2019.V1I2.7588
Romo, Sánchez-Ruiz, M. J., & Alfonso-Benlliure, V. (2017). Creatividad y personalidad a través de dominios: una revisión crítica. Anuario de Psicología, 47(2). https://doi.org/10.1016/j.anpsic.2017.04.003
Rotaeche González de Ubieta, M. I. (2008). Transporte, depósito y manipulación de obras de arte. Editorial Síntesis.
Sager, P. (1986). Nuevas Formas de Realismo. Alianza.
Siles Molina, M. (2017). Cultura y matemáticas: El alma matemática de Miguel Berrocal. Boletín de la Titulación de Matemáticas de la UAL, Vol. 10, Nº. 3.
Siles Molina, M. (2015). Acerca de la portada. La Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española. RSME, Real Sociedad Matemática Española. Volumen 18, n. 1. Portada.
Siles Molina, M. y Cabrera Casado, Y. (2018). Espacio y proporcio?n a?urea en La boi?te de?coupe?e de Miguell Berrocal. Grupo Editorial 33.
Taylor, S. J., y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidos Básica.
Downloads
Published
Versions
- 2024-01-30 (2)
- 2023-12-28 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 José María Alonso Calero, Josefa Cano García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).