Information Visualization for the Hermeneutics of the Ideation Process in Design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Idiseno.2022.v17i.13927

Keywords:

Information Visualization, Hermeneutics, Ideation, Design Theory, Theoretical Scheme

Abstract

The idea is an essential resource in the act of design, but its definition is confusing whether we use it in a didactic way, in the processes that involve praxis or as a mere general term. There are different conceptual and theoretical meanings, some similar and others that differ between authors or design professionals. The different interpretations of the idea and how to generate it lead to a certain vagueness in its definition and therefore to a certain confusion.

 

The conceptual and theoretical differences found about the term “idea” allowed to select it as the central theme of this research, the location of different sources of information that mention the concept or similar make its analysis complex since the concept is not isolated and interacts with others.

In this research, the Hermeneutical Circle is adopted for the construction of knowledge that is constituted through a continuous process of interpretation and continuous reinterpretation of the information that results in findings that help to understand a phenomenon in a deep way. Information Visualization is used to visually bring the different interactions between concepts closer together, in such a way that they enable a theoretical description of the Ideation Process.

 

Finally, based on the information displayed, a Theoretical Scheme is proposed that helps to explain the different interpretations, interactions, and relationships that the Ideation Process has with other concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marco Antonio FLORES ENRIQUEZ, Universidad Autónoma Metropolitana

Profesor-Investigador de Diseño en la Universidad Autónoma Metropolitana (UAM), Unidad Azcapotzalco desde 2007.

Maestría en Diseño en la Línea de Investigación en Nuevas Tecnologías en la Universidad Autónoma Metropolitana, Azcapotzalco (UAM A.), 2014.

Especialidad en diseño, línea de investigación Nuevas Tecnologías, en su opción Hipermedios en la UAM A., 2010.

Co-fundador y colaborador del Estudio de Arqué Poética y Visualística Prospectiva, desde Junio 2002.

Es co-fundador y colaborador del Sistema de Museos Virtuales.

Docente en los Programas de Licenciatura en Arquitectura y Tronco General de asignaturas.

Temas de investigación: Museos Virtuales, Visualización de la Información en Diseño

 

 

Rodrigo Ramírez-Ramírez, Universidad Autónoma Metropolitana

Profesor-Investigador de Diseño en la Universidad Autónoma Metropolitana (UAM), Unidad Azcapotzalco desde 2004. Profesor de asignatura en los Departamentos de Diseño y de Arquitectura en la Universidad Iberoamericana, Ciudad de México, desde 2005.

Grado de Doctor en Diseño (2012) por las Líneas de Investigación de Nuevas Tecnologías y Arquitectura Bioclimática; grado de Maestro en Diseño (2007) obtenido con un proyecto que desarrolló temas de Multimedia para motivar al aprendizaje de la historia en el contexto de los museos; diploma de Especialización en Hipermedios (2005); Licenciado en Diseño de la Comunicación Gráfica (2001).

Desde 2014 se desempeña como Responsable del Grupo de Investigación del Color y del Laboratorio de Color de la División de Ciencias y Artes para el Diseño de la UAM Azcapotzalco.

Docente en los programas de Licenciatura en Diseño de la Comunicación Gráfica, Arquitectura y Diseño Textil. Docente, asesor, director y co-director de tesis en los posgrados de Diseño y Visualización de la Información; Diseño y Desarrollo de Producto; y Diseño Bioclimático, en la UAM.

Temas de investigación: color, diseño y tecnología, significados del color y color en la iluminación.

References

Basabe, C. A. M. (2014). Pedagogía del Diseño. ¿Es enseñable el diseño? Actas de Diseño 17. Facultad de Diseño y Comunicación. Universidad de Palermo, Vol. 17 (Actas de Diseño), 79-89.

Belmonte, M. ?. V., an, E. M., Montiel, M. R., Badillo, R., Boned, J., Mandow, L., & Cruz, J. e. L. P. e. d. l. (2014). Randomness and control in design processes: An empirical study with architecture students. Design Studies, 35(4), 392-411. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.destud.2014.01.002

Bilda, Z., Gero, J. S., & Purcel, T. (2006). To sketch or not to sketch? That is the question. Design Studies, 27(5), 587-613. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.destud.2006.02.002

Dogan, F., & Nersessian, N. (2010). Generic abstraction in design creativity: the case of Staatsgalerie by James Stirling. Design Studies, 31(3), 207-236. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.destud.2009.12.004

Dorta, T., Pérez, E., & Lesage, A. (2008). The ideation gap: hybrid tools, design flow and practice. Design Studies, 29(2), 121-141. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.destud.2007.12.004

Jonson, B. (2005). Design ideation: the conceptual sketch in the digital age. Design Studies, 26(6), 613-624. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.destud.2005.03.001

Kavakli, M., Scrivener, S. A. R., & Ball, L. J. (1998). Structure in idea sketching behaviour. Design Studies, 19(4), 485-517. doi:http://dx.doi.org/10.1016/S0142-694X(98)00012-X

Kurtoglu, T., Campbell, M. I., & Linsey, J. S. (2009). An experimental study on the effects of a computational design tool on concept generation. Design Studies, 30(6), 676-703. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.destud.2009.06.005

Lucio, C. I. R. g. (2013). Originalidad en la cultura de la copia: la originalidad en el proceso creativo. Actas de Diseño 15. Facultad de Diseño y Comunicación. Universidad de Palermo, Vol. 15(Actas de Diseño), 147-153.

Marzal, J. A., Más, J. A. D., Cuesta, S. A., & Fiszman, B. P. (2013). An exploratory study on the use of digital sculpting in conceptual product design. Design Studies, 34(2), 264-284. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.destud.2012.09.001

McGown, A., Green, G., & Rodgers, P. A. (1998). Visible ideas: information patterns of conceptual sketch activity. Design Studies, 19(4), 431-453. doi:http://dx.doi.org/10.1016/S0142-694X(98)00013-1

Menezes, A., & Lawson, B. (2006). How designers perceive sketches. Design Studies, 27(5), 571-585. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.destud.2006.02.001

Murillo, J., Torre, G. d. l., Carlo, E. D., Santana, A. F., Carvajal, H. O., Vega, C. R., . . . Torres, J. T. (2016). Teoría Fundamentada o Grounded Theory. Facultad de Fromación del Profesorado y Educación. Universidad Autónoma de Madrid. Madrid. Retrieved from http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2016/01/Teoriafundamentada.-Una-sintesis.-pdf.pdf

Navarro, A. n. J. G. l. (2014). La?piz vs. Mouse: ¿El fin de lo artesanal? Universidad de Palermo, Facultad de Diseño y Comunicación, 23(Reflexión Académica en Diseño & Comunicación y Sociedad.), 56-57.

Ortega, R. (2014). Metodología para la ilustración desde el pensamiento creativo. Actas de Diseño 17. Facultad de Diseño y Comunicación. Universidad de Palermo, Vol. 17(Actas de Diseño), 245-248.

Prats, M., Lim, S., Jowers, I., Garner, S. W., & Chase, S. (2009). Transforming shape in design: observations from studies of sketching. Design Studies, 30(5), 503-520. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.destud.2009.04.002

Ruiz, L. R. V. (2006). Creatividad en el disen?o: De la idea al concepto. Actas de Diseño 1. Facultad de Diseño y Comunicación. Universidad de Palermo, Vol. 1(Actas de Diseño), 34.

Sarkar, P., & Chakrabarti, A. (2011). Assessing design creativity. Design Studies, 32(4), 348-383. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.destud.2011.01.002

Stones, C., & Cassidy, T. (2010). Seeing and discovering: how do student designers reinterpret sketches and digital marks during graphic design ideation? Design Studies, 31(5), 439-460. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.destud.2010.05.003

Tapiero, G. n. T., Valencia, M. S. n., & Ota?lora, J. S. r. (2006). Pensamiento analo?gico por Modelos P.A.M. Desarrollo de la creatividad en el disen?o Producto latinoamericano con identidad. Actas de Diseño 2. Facultad de Diseño y Comunicación. Universidad de Palermo, Vol. 2(Actas de Diseño), 229-233.

Published

2022-12-25

How to Cite

FLORES ENRIQUEZ, M. A., & Ramírez-Ramírez, R. (2022). Information Visualization for the Hermeneutics of the Ideation Process in Design. I+Diseño. Revista Científica De Investigación Y Desarrollo En Diseño, 17, 35–48. https://doi.org/10.24310/Idiseno.2022.v17i.13927

Issue

Section

Investigation