A new methodology for researching trends in design

Authors

  • Fátima Sarmiento Equipo de SURGENIA Spain
  • Rosa María Muñoz Equipo de SURGENIA Spain
  • Javier González Spain
  • María de los Baños García-Moreno García Equipo de SURGENIA Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Idiseno.2012.v7i.12620

Keywords:

design, methodology, design trends, Surgenia

Abstract

The activity of the Trends Research area of Surgenia, Andalusian Design Technology Centre, is based on the need shown by companies for access to information on design and consumer trends to clarify their direction, taking into account that the usefulness of this type of information is evident at a time characterised by uncertainty and paradigm shifts in markets and society.

For this reason, the Observatory of Trends aims to provide the tools that design can offer to innovate in the market and differentiate products by giving them personality, being coherent with the consumer and design trends that are foreseen in the market.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fátima Sarmiento, Equipo de SURGENIA

Lic. En Publicidad y Relaciones Públicas

Rosa María Muñoz, Equipo de SURGENIA

Lic. en Investigación y Técnicas de Mercado

Javier González

Lic. en Investigación y Técnicas de Mercado y en Administración y Dirección de Empresas

María de los Baños García-Moreno García, Equipo de SURGENIA

Lic. en Administración y Dirección de Empresas

References

ARROYAGA, M. (2010): "La cocina de 2020: un ejercicio de co-creación online", Renovación de las técnicas de investigación, I&M núm. 107.

BERTOLA, A. (2004): "Diseño gráfico", Almuzara, pp. 72-154.

BUCHANAN, L. (2002): "Graphically Speaking", David&Charles.

CÁMARA DE COMERCIO DE OVIEDO. (2009): "La marca y el packaging en el sector Agroalimentario", Promoción e incorporación del diseño a la estrategia empresarial, Cámara Comercio Oviedo, Sevilla y Toledo.

CAMBRA, J. / POLO, Y. (2010): "El Análisis de Casos como herramienta de Investigación en Marketing", Investigación y Marketing núm. 82.

CASANOVAS, C. / KIRKPATRICK, J (2009): "New Packaging Design", Blume.

CASTRO, A. (2010): "La tradición es moderna", El País Semanal enero-2010.

CATALÁ, R. / GAVARA, R. (2001) : "Nuevos envases. De la protección pasiva a la defensa activa de los alimentos envasados", Arbor, CSIC.

CÓRDOBA-MENDIOLA, D. (2009): "Cazar y gestionar las tendencias y modas que mueven el mundo", Coolhunting, Gestión 2000.

ERNER, G. (2010): "Sociología de las tendencias", GG Moda, Rosselló.

FOOD PEOPLE (2009): " Food Trend Predictions", Food People.

GARCÍA, M. (2008): "Nuevas formas de vivir, nuevas formas de comer. Comer hoy en España", Dirección y Consumo, Universitat Rovira Virgili.

GIL, V.A. (2009) : "El arte y la ciencia de disfrutar tendencias", Coolhunting, Empresa activa.

HELLER, E. (2009): "Psicología del color", Como actúan los colores sobre los sentimientos y la razón, Gustavo Gili.

HURST, M. (2010): "Por una ciudad slow", La comida es un juego.

INTERBRAND (2009): "Mejores marcas españolas 2009", Ranking por valor de marca.

INTERBRAND (2009): "Marcas blancas. Una visión global sobre el auge de las marcas de distribución".

KRAUSE, J. (2002): Colour index, David & Charles.

RODI, N.(2010): "Lifestyle&Attitudes 2011", Cuaderno de Tendencias.

OLIVARES, M. (2010): "La cocina del futuro", El País Semanal junio-2010.

PANTALEONI, A. / GUZMÁN, P. (2010): "Mejor cuanto más cerca", El País Semanal julio-2010.

REQUENA, G. (2010): Menos es más, Anuncios.

REQUENA, G. (2009): Locasumer, Anuncios.

RODRÍGUES VIES, S. (2009): "Nuevas formas de habitar", Monográfico OTH, Observatorio de Tenencias del Hábitat, Valencia, AIDIMA, AITEX e ITC-AICE.

ROGER, G.(2010): "Las marcas del distribuidor en el sector de la alimentación", EAD Business School.

TRENDWATCHING (2010): "10 Crucial Consumer Trends". Disponible online en: http://trendwatching.com/trends/10trends2010/

TRENDWATCHING (2010): "Functionall". Disponible online en: http://trendwatching.com/trends/functionall/

TRENDWATCHING (2010): "Brand Butlers". Disponible online en:http://trendwatching.com/trends/brandbutlers/

TRENDWATCHING (2010): "Statusphere". Disponible online en: http://trendwatching.com/trends/statusphere/

TRENDWATCHING (2010): "Mass Mingling". Disponible online en: http://trendwatching.com/trends/massmingling/

TRENDWATCHING (2010): "Innovation insanity". Disponible online en: http://trendwatching.com/trends/innovationinsanity/

TRENDWATCHING (2010): "Maturialism". Disponible online en: http://trendwatching.com/trends/maturialism/

TRENDWATCHING (2010): "15 Trend Tips". Disponible online en:http://trendwatching.com/trends/pdf/trendwatching%202010-10%20tips.pdf

TRENDWATCHING (2009): "Transparency Triumph". Disponible online en: http://trendwatching.com/trends/transparencytriumph/

TRENDWATCHING (2009): "Nowism". Disponible online en: http://trendwatching.com/trends/nowism/Villareal, O. / Landeta, J. (2010): "El estudio de casos como metodología de investigación científica en dirección y economía de la empresa. Una aplicación a la internacionalización", Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la empresa, vol. 16, núm. 3.

Published

2012-04-08

How to Cite

Sarmiento, F., Muñoz, R. M., González, J., & de los Baños García-Moreno García, M. (2012). A new methodology for researching trends in design. I+Diseño. Revista Científica De Investigación Y Desarrollo En Diseño, 7, 33–49. https://doi.org/10.24310/Idiseno.2012.v7i.12620

Issue

Section

Articles