Malacitana® and Malacitana Sans®: The new typefaces of the University of Malaga

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Idiseno.2020.v15i0.10368

Keywords:

Typography, Typeface design, Bespoke fonts, University and Corporate Visual Identities, University, Branding with types

Abstract

This paper analyses the context and the design’s process of the bespoken typefaces “Malacitana®” and “Malacitana Sans®”. An open multi language typographic system created to reinforce the sense of belonging of the university community. “Malacitana®” results from a research process that starts from the conviction in the strategic value of a typographic form as a vehicle to endow characteristically the flow of knowledge that characterises an institution in the culture such as Malaga University.  

This paper describes the stylistic features that characterise this typographic project in similar projects. “Malacitana®” is a slab-serif typeface designed on a humanistic structure. Malacitana Sans® is a humanistic linear typeface (according to VOX ATypI classification) These fonts have an extended character set and a wide linguistic coverage (Latin Pro, Ext-A, Ext-B) that guarantees its application in different contexts of use.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

David López Rubiño, Universidad de Granada

David López (Montreuil Seine - Francia 1974) es doctor en Bellas Artes por la Universidad de Granada, y actualmente desarrolla su labor docente e investigadora en el Departamento de Dibujo de la Universidad de Granada. Desde de 2001 desarrolla su línea de investigación en el grupo PAIDI “Investigación Artística HUM-328”. Es en el seno de este grupo donde ha desarrollado el trabajo de tesis doctoral  “Institución y Naturalización del Arte. El legado artístico como una colección de Ready mades” . Ha complementado su formación con varias estancias de investigación en diferentes instituciones europeas (Facultade de Belas Artes de Lisboa (Portugal- 1998),  el Centre d’études Feminine – Université Paris VIII (Francia-2006) y el Museé du Quai Branly – L'Ecole des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS) (Francia-2007)).  Le ha sido concedida la Beca Manuel Rivera en 1998, y ha sido becario de investigación en el Departamento de Pintura de la Universidad de Granada (2002-2006).

Desde 2015 dirige junto Juan Aguilar el proyecto editorial “EL INTERCAMBIADOR-EXPRESS” (ISSN 2530-0806); un magazine periódico de divulgación sobre diseño y cultura visual de ámbito andaluz. Este proyecto editorial ha sido galardonado con cinco premios por su diseño.

 

References

Balius, A. (2017). Universitas. Diseñar una Tipografía para Salamanca. En Gil, E. y Azofra E. (ed) De Vitores y Letras. Salamanca: ediciones Universidad de Salamanca.

Balius, A. (s.f.). Custom Fonts. Type Republic. Recuperado en https://typerepublic.com/custom (Consultado 20 de Agosto de 2020).

Balius, A. (1999). «Universitas Salamantini». GRRR. n.5. Barcelona, Otoño.

Blackwell, L. (2004). 20th Century Type (new revised ed). Londres: Yale University Press.

Bringhurst, R. (1996). The Elements of Typographic Style. Vancouver: Hartley & Marks Publishers.

Bayertypes (2017). Licenciar para diseñar. Publicado en Febrero de 2017. Recuperado en https://bauertypes.com/es/licencia-disenar-desktop/ (Consultado el 3 de noviembre del 2019)

Cano, P. y Millán, F.(s.f.). Catalana moving eastwards. Letterjuice. Recuperado en http://letterjuice.cat/catalana-moving-eastwards/ (Consultado el 10 de septiembre del 2020)

Chavez, N. (1999). La imagen Corporativa. Barcelona, Gustavo Gili.

Cheng, C. (2018). Diseñar tipografías. Málaga: Jardín de Monos.

Garrido, S. (2018). Diseño de Comunicación Corporativa. Marca y diseño estratégico. Madrid, Experimenta Libros.

Gil, E. y Azofra E. (ed.). De Vitores y Letras. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Hartmann, W. (Febrero de 2008). Contra la justificación de la piratería. Foro Alfa. Recuperado en https://foroalfa.org/articulos/contra-la-justificacion-de-la-pirateria (Consultado el 15 de noviembre de 2015)

Henestrosa, C., Meseguer, L., y Scaglione, J. (2012). Como crear Tipografías. Barcelona, Typo-e.

Herrera, E. Rodríguez, D.; Fernández, L.; Pérez, M. (2013). EHU Tipografía Corporativa/Typografia Korporatiboa. Bilbao: Servicio Editorial de Universidad del Pais Vasco.

Hustwit, G. (productor / director) (2007). Helvetica. [Documental]. Reino Unido: Swiss Dot.

Jerez, I. (2015). Cuatro matices de un estándar tipográfico: Una tipografía para EINA. Barcelona: Eina.

Maag, D. (s.f.). Custom Typefaces. Dalton Maag. Recuperado en https://www.daltonmaag.com/work/custom-typefaces (Consultado el 20 de Agosto de 2020).

Manso, E. (s.f). Catalana Occidente. Emtype Foundry. Recuperado en https://emtype.net/custom/catalana-occidente (Consultado el 10 de Septiembre de 2020).

Martínez-Val, J. (2002). Tipografía práctica: Usos, normas, tecnologías y diseños tipográficos en los inicios del siglo XXI. Madrid, Laberinto.

Mogaji, E., (2018). UK Universities’ Corporate Visual Identities. En: Academy of Marketing Annual Confererence Proceedings, 3nd 5th July, Stirling University, Stirling, Scotland.

Mucho (s.f.). Catalana Occidente. Mucho. Recuperado en https://wearemucho.com/project/catalana-occidente/ (Consultado el 10 de Septiembre de 2020).

Osterer, H. y Stamm, P. (ed.) (2009). Adrian Frutiger Typefaces. The Complete Works. Berlín, Birkhäuser.

Pérez-Mena, M. (2017). La creación tipográfica a través de la noción de proyecto. Proyecto de diseño de la tipografía EHU. Bilbao: Departamento de Dibujo, EHU.

Pohlen, J. (2011). Fuente de Letras. Köln: Taschen.

Rodriguez, D. (2013). Cómo registrar una tipografía en España. Tipografía Digital. Recuperado de http://tipografiadigital.net/como-registrar-una-tipografia-en-espana/ (Consultado 26 de abril de 2016)

Salichs, Elio (2018). ‘Humanismo, Racionalismo y Funcionalismo. Importancia de A. Frutiger en la consolidación de una nueva categoría tipográfica’. En Typo EINA01. Barcelona: EINA Centre Universitari de Disseny i Art, 1, p. 48-72.

Spiekermann, E. (2013). ‘Typography in Branding’, Computer Arts, issue 224

VVAA. (2019). ‘Dolly y los otros Prometeos: Imágenes y Retos del s.xxi’. UMÁTICA. Revista Sobre Creación y Análisis de La Imagen. 1. https://doi.org/10.24310/Umatica.2018.v0i1.6386.

Published

2020-12-15

How to Cite

López Rubiño, D. (2020). Malacitana® and Malacitana Sans®: The new typefaces of the University of Malaga. I+Diseño. Revista Científica De Investigación Y Desarrollo En Diseño, 15, 101–122. https://doi.org/10.24310/Idiseno.2020.v15i0.10368

Issue

Section

Artículos académico-científicos