Teaching practice of antiquity with gender perspective

A proposal made by the ARSMAYA research group

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Eviternare.vi12.14635

Keywords:

ancient art, archaeology, art history, teaching innovation, women

Abstract

The innovation teaching project “Nou-PID: Innovación en la docencia de la Historia del arte: acciones para dar visibilidad a las mujeres en la Antigüedad” of the Universitat de València is presented. First, the main goals are explained, which are based on the implementation of the gender perspective in the studies of Antiquity through the flipped classroom and autonomous and integrated learning methodologies. Next, the teaching practices carried out in the different subjects are developed. They are based on the use of pre-existing quality online resources, and the creation of an online platform through the creation of a blog and the generation of videos. In the last section, a global assessment of the project is undertaken and the study of feminine images of the past is valued not only to make their presence visible in ancient societies, but also to reflect on the creation of femenine stereotypes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Arias Blanco, J. M. (2006). Clases prácticas. En Miguel Díaz, M. de (Coord.), Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación superior (pp. 83-102). Alianza Editorial.

Bendala, M. y López Grande, M. J. (1996). Arte egipcio y del Próximo Oriente. Historia 16.

Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Narcea.

Blackshields, D., Cronn, J.G.R., Higgs, B., Kilcommins, S., McCarthy, M. y Ryan, A. (2016). Aprendizaje Integrado. Investigaciones internacionales y casos prácticos. Narcea.

Coltofean-Arizancu, L., Gaydarska, B. y Matic, U. (2021). Gender stereotypes in archaeology. A short reflection in image and text. Sidestone Press.

Desroches-Noblecourt, C. (1999). La mujer en tiempos de los faraones. Editorial Complutense.

Echevarría Eristegui, A. (13 de noviembre de 2019). La obsesión por la belleza en el antiguo Egipto. La Vanguardia Recuperado de https://www.lavanguardia.com/historiayvida/historia-antigua/20170706/47313998004/la-obsesion-por-la-belleza-en-el-antiguo-egipto.html#foto-7

Haas, R., James, W., Buonasera, T., Southon, J., Chen, J.C., Noe, S., Smith, K., Viviano LLave, C., Eerkens, J., Parker, G. (2020). Female hunters of the early Americas. Science Advanced (6), 1-10. https://www.science.org/doi/epdf/10.1126/sciadv.abd0310

Hornung, E. (2000). Introducción a la egiptología. Trotta.

Manniche, L. (1984). El arte egipcio. Alianza Forma.

Miguel Díaz, M. de (2006). Métodos y modalidades de enseñanza en la educación superior. En Miguel Díaz, M. de (Coord.), Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación superior (pp. 17- 26), Alianza Editorial.

Moya Medina, J. L., Jarauta Borrasca, B. y Imbernon Muñoz, F. (2010). La enseñanza reflexiva en la educación superior. Octaedro.

Prieto Martín, A. (2017). Flipped Learning: Aplicar el Modelo de Aprendizaje Inverso. Narcea.

Robins, G. (1996). Las mujeres en el Antiguo Egipto. Akal.

Rodríguez Pérez, D. (2015). Un mundo de objetos. La arqueología de la belleza. En Sánchez, C. y I. Escobar (Coord.), Dioses, héroes y atletas. La imagen del cuerpo en la Grecia antigua (pp. 41-53). Museo Arqueológico Regional.

Published

2022-09-28

How to Cite

Feliu Beltrán, N., Horcajada Campos, P. ., López-Bertran, M., & Martí Bonafé, M. Ángeles. (2022). Teaching practice of antiquity with gender perspective: A proposal made by the ARSMAYA research group. Eviterna Journal, (12), 43–58. https://doi.org/10.24310/Eviternare.vi12.14635

Issue

Section

Dossier Teaching innovation in the study of the image

Most read articles by the same author(s)